|

انواع آلوپسی کدام است؟

آلوپسی یا ریزش سکه‌ای مو، از علائم تا روش‌های درمانی

سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به فولیکول ‌های مو حمله می کند. فولیکول‌ های مو ساختاری است که از آن مو رشد می کند.

لینک کوتاه کپی شد

آلوپسی یا ریزش سکه‌ای مو نوعی بیماری است که باعث ریزش مو در تکه‌های کوچک می‌شود، که ممکن است دلیل قابل توجیهی نیز نداشته باشد. این نواحی ممکن است به هم متصل شوند و سپس قابل توجه شوند. این شرایط هنگامی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو حمله کرده و در نتیجه ریزش مو ایجاد می‌کند.

baldness_istock

 

این ریزش موی ناگهانی ممکن است در پوست سر و در بعضی موارد ابروها، مژه ها و صورت و همچنین سایر قسمت های بدن رخ دهد. همچنین می‌تواند به آرامی توسعه یابد و پس از سالها دوباره عود کند.

این شرایط می تواند منجر به ریزش کامل مو شود، که به آن آلوپسی تمام بدن می گویند و می تواند از رشد مجدد مو جلوگیری کند. وقتی موها دوباره رشد می‌کنند ممکن است دوباره ریزش کنند. این شرایط در افراد مختلف متفاوت است.

در حال حاضر هیچ درمانی برای آلوپسی سکه ای وجود ندارد. با این حال، روش های درمانی وجود دارد که ممکن است به رشد سریعتر مو کمک کند و می‌تواند از ریزش مو در آینده جلوگیری کند و همچنین روش‌های منحصر به فردی برای پوشاندن ریزش مو در دسترس است. کاهش استرس‌های مرتبط با ریزش مو اصلی ترین راه برای کنترل این شرایط است.

 

انواع آلوپسی کدام است؟

انواع مختلفی از آلوپسی سکه‌ای وجود دارد. هر نوع با میزان ریزش مو و علائم دیگری که ممکن است تجربه کنید مشخص می‌شود. هر نوع ممکن است درمان و پیش آگهی کمی متفاوتی داشته باشد.

  • آلوپسی آره آتا (تکه تکه)

مشخصه اصلی آلوپسی آره آتا یک یا چند قطعه ریزش مو به اندازه یک سکه بر روی پوست یا بدن است. اگر این شرایط گسترش یابد، ممکن است به آلوپسی توتالیس یا آلوپسی کلی تبدیل شود.

  • آلوپسی توتالیس

آلوپسی توتالیس زمانی اتفاق می افتد که دچار ریزش مو در کل پوست سر شوید.

  • آلوپسی کلی

علاوه بر ریزش موی سر، افراد مبتلا به این نوع آلوپسی آره آتا تمام موهای صورت ابروها و مژه ها را نیز از دست می دهند. از دست دادن سایر موهای بدن، از جمله قفسه سینه و پشت نیز ممکن است.

  • آلوپسی آره آتا منتشر

آلوپسی آره آتا منتشر می‌تواند شباهت زیادی به ریزش موی زنانه یا مردانه داشته باشد. این امر منجر به کم پشتی و ریزش ناگهانی موهای سر، نه فقط در یک ناحیه یا لکه می شود.

  • آلوپسی اوفیازیس

ریزش مویی که به دنبال یک باند در امتداد دو طرف و قسمت تحتانی پشت سر قرار می گیرد، آلوپسی اوفیازیس نامیده می شود.

چه عواملی باعث ریزش سکه‌ای میشوند؟

آلوپسی یک بیماری خود ایمنی است. به طور معمول، سیستم ایمنی بدن از بدن شما در برابر مهاجمان خارجی مانند ویروس ها و باکتری ها دفاع می کند. وقتی سیستم ایمنی بدن سلولهای سالم را به عنوان عوامل خارجی اشتباه می‌گیرد ، یک حالت خود ایمنی ایجاد می شود.

 

alopecia-areata

سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به فولیکول‌های مو حمله می کند. فولیکول‌های مو ساختاری است که از آن مو رشد می کند. فولیکول‌ها کوچکتر شده و تولید مو را متوقف می‌کنند و منجر به ریزش مو می‌شوند.

محققان علت دقیق این بیماری را نمی‌دانند.

با این حال، این اغلب در افرادی رخ می‌دهد که سابقه خانوادگی بیماری های خود ایمنی دیگری مانند دیابت نوع یک یا آرتریت روماتوئید دارند. به همین دلیل است که برخی از دانشمندان گمان می کنند ژنتیک می تواند به پیشرفت آلوپسی کمک کند.

در ماه های اخیر با افزایش دنیاگیری بیماری کووید19 گزارشات متعددی مبنی بر ریزش مو در بیماران مبتلا به کرونا ویروس پس از بهبودی شده است.

آنها همچنین معتقدند که عوامل خاصی در محیط برای تحریک آلوپسی در افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به آن هستند لازم است.

درمان آلوپسی چیست؟

رسیدن به بهترین نوع درمان دشوار است، به این معنی که ممکن است به مقدار زیادی آزمون و خطا نیاز داشته باشد تا زمانی که موردی را پیدا کنید که برای شما مناسب باشد. برای برخی از افراد، حتی در صورت درمان، ممکن است ریزش مو نیز بدتر شود.

  • عوامل موضعی

برای تحریک رشد مو می‌توانید داروهایی را به پوست سر خود بمالید. تعدادی از داروها هم بدون نسخه (OTC) و هم با نسخه پزشک در دسترس هستند:

ماینوکسیدیل (روگاین) به صورت OTC موجود است و هر روز دو بار روی پوست سر، ابروها و ریش استفاده می‌شود. این دارو نسبتاً ایمن است، اما دیدن نتایج ممکن است یک سال طول بکشد. فقط شواهدی وجود دارد که برای تنها برای افرادی که آلوپسی سکه‌ای دارند مفید است.

آنترالین (Dritho-Scalp) دارویی است که پوست را تحریک می کند تا رشد مجدد مو را تحریک کند. تصور می‌شود که کرم های کورتیکواستروئید مانند کلوباتازول، کف، لوسیون و پماد با کاهش التهاب در فولیکول مو کار می‌کنند.

ایمونوتراپی موضعی روشی است که در آن ماده شیمیایی مانند دیفن سایپرون برای کاهش واکنش های آلرژیک استفاده میشود. ممکن است ظرف مدت شش ماه باعث رشد موهای جدید شود، اما درمان باید ادامه پیدا کند.

  • تزریق

تزریق استروئید یک گزینه معمول برای آلوپسی خفیف و تکه ای است که به رشد مو در لکه های طاس کمک می‌کند. سوزن‌های ریز استروئید را به پوست لخت مناطق آسیب دیده تزریق می‌کنند.

برای رشد مجدد مو باید هردو ماه یکبار درمان انجام شود.

800

 

  • درمان‌های خوراکی

از قرص‌های کورتیزون گاهی اوقات برای آلوپسی گسترده استفاده می‌شود ، اما به دلیل احتمال بروز عوارض جانبی، باید این گزینه را با پزشک در میان بگذارید.

سرکوب کننده‌های سیستم ایمنی خوراکی مانند متوترکسات و سیکلوسپورین گزینه دیگری است که می توانید با نظر پزشک متخصص امتحان کنید.

این موارد با جلوگیری از پاسخ سیستم ایمنی بدن عملکرد دارند، اما به دلیل خطر عوارض جانبی مانند فشار خون بالا، آسیب کبدی و کلیوی و افزایش خطر عفونت های جدی و نوعی سرطان که لنفوم نامیده می شود محدودیت مصرف دارند.

  • نور درمانی

نور درمانی را فتوشیمی درمانی یا فتوتراپی نیز می‌نامند. این نوعی پرتودرمانی است که از ترکیبی از یک داروی خوراکی به نام پسورالن و نور UV استفاده می‌کند.

 

درمان‌های طبیعی برای آلوپسی وجود دارد؟

برخی از افراد مبتلا به آلوپسی درمان‌های جایگزینی را برای درمان این بیماری انتخاب میکنند. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • رایحه درمانی
  • طب سوزنی
  • میکرونیدلینگ
  • پروبیوتیک‌ها
  • لیزر درمانی سطح پایین (LLLT)
  • ویتامین‌ها مانند روی و بیوتین
  • نوشیدنی‌های آلوئه ورا و ژل‌های موضعی
  • روغنهای اساسی مانند درخت چای، رزماری ، اسطوخودوس و نعناع فلفلی
  • روغن‌های دیگر ، مانند نارگیل، کرچک، زیتون و جوجوبا
  • ماساژ پوست سر

یک رژیم غذایی "ضد التهابی" همچنین به عنوان "پروتکل خود ایمنی" شناخته می‌شود ، که شامل یک رژیم محدود است که عمدتا شامل گوشت و سبزیجات میباشد.

بعضی اوقات ادعاهای موجود در برچسب های مکمل نادرست یا گمراه کننده هستند. همیشه قبل از امتحان هر گونه مکمل گیاهی یا ویتامین با پزشک صحبت کنید.

اثربخشی هر روش درمانی در افراد مختلف متفاوت خواهد بود. بعضی از افراد نیازی به درمان ندارند زیرا موهایشان به خودی خود رشد می کنند. با این حال، در موارد دیگر ، افراد با وجود تلاش برای انتخاب هر گزینه درمانی، بهبود نخواهند یافت.

شاید لازم باشد بیش از یک روش درمانی را امتحان کنید تا تفاوتی را مشاهده کنید. به خاطر داشته باشید که رویش مجدد مو ممکن است فقط موقتی باشد. ممکن است موها دوباره رشد کرده و دوباره ریزش کنند.

 

Alopecia_Areata_Beard-1200x628-Facebook

 

اگر مبتلا به آلوپسی هستید؛ رژیم غذایی را جدی بگیرید.

غذاهای حاوی شکر، میان وعده های فرآوری شده و الکل ممکن است باعث افزایش التهاب و تحریک در بدن شوند. برخی از افراد با بیماری خود ایمنی تشخیص داده شده ممکن است پیروی از یک رژیم غذایی "ضد التهابی" را در نظر بگیرند. این نوع برنامه غذایی برای کمک به کاهش پاسخ خود ایمنی در بدن و کاهش احتمال وقوع یک دوره ریزش مو یا ریزش بیشتر مو طراحی شده است.

غذاهای اساسی این رژیم که به آن پروتکل خود ایمنی نیز گفته می شود، میوه ها و سبزیجاتی مانند بلوبری ، آجیل، دانه ها، کلم بروکلی، چغندر و گوشت های بدون چربی مانند ماهی سالمون صید شده است.

خوردن یک رژیم غذایی متعادل مانند رژیم غذایی حاوی غلات کامل، میوه ها، سبزیجات و گوشت بدون چربی به دلایل زیادی نه فقط برای کاهش التهاب برای سلامت کلی شما مفید است.

Reference: Healthline

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها