|

طرز تهیه شله زرد مجلسی ویژه ماه رمضان

طرز پخت شله زرد ساده است اما فوت و فن های خاصی دارد که با رعایت آن‌ها شله زرد شما از یک دسر معمولی تبدیل به یک دسر منحصر به‌ فرد می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد
1

شله زرد یکی از انواع دسرهای خوشمزه و بسیار پرطرفدار ایرانی است که به دو صورت سرد و گرم سرو می شود. طرز پخت شله زرد ساده است اما فوت و فن های خاصی دارد که با رعایت آن‌ها شله زرد شما از یک دسر معمولی تبدیل به یک دسر خوش ‌رنگ با بافتی مناسب و عطر و طعمی منحصر به‌ فرد می‌شود. همان طور که می دانید شله زرد از جمله دسرهای مناسبتی است ما معمولاً شله زرد را برای ماه رمضان و به عنوان نذری در ایام محرم و صفر می‌پزیم. زمان پخت شله زرد فضا پر از عطر زعفران، گلاب و برنج ایرانی می‌شود که حس بسیار خوبی به آدم می‌دهد.

 مواد تشکیل دهنده شله زرد شامل برنج، شکر، زعفران، هل و گلاب است که در تزیین آن نیز می‌توان از دارچین، مغز پسته و بادام استفاده کرد. زعفران طعم دهنده اصلی شله زرد محسوب می‌شود که باید در میزان استفاده از آن دقت کرد. وقتی به اندازه کافی از زعفران استفاده نکنید، رنگ شله زرد کم‌رنگ و طعم و عطر آن ضعیف می‌شود. از طرفی وقتی زعفران شله زرد شما بیش از حد باشد، طعم آن بیش از حد قوی و حتی تلخ می‌شود.  

از آنجایی که زعفران محصول گرانی است افراد سودجو با روش های متعدد در این محصول دست برده و با افزودن مواد مختلف ارزان به این ادویه گران سعی در بالا بردن حجم محصول و سودآوری بیشتر آن برای خود هستند بنابراین باید زعفران اصل را بشناسید تا سرتان کلاه نرود برای این منظور حتما قبل از خرید زعفران مقاله چگونه زعفران اصل را از زعفران تقلبی تشخیص دهیم را بخوانید.

مواد-لازم-شله-زرد

مواد اولیه لازم برای تهیه شله زرد برای 4 نفر

برنج 1 و 1/4 پیمانه

آب 7 پیمانه

شکر 2 پیمانه

زعفران دم کرده غلیظ نیم مثقال

گلاب 1/2 پیمانه

کره 50 گرم

خلال بادام 150 گرم

خلال پسته 100 گرم

هل 1/2 قاشق چایخوری

دارچین به میزان لازم 

طرز تهیه شله زرد

برای تهیه شله زرد حتما از برنج مرغوب ایرانی استفاده کنید چون در عطر و طعم آن خیلی تاثیر دارد برای 1 پیمانه پلوپز برنج حدود 7 پیمانه آب و 2 پیمانه شکر بریزید البته می توانید شکر را تا 2/5 پیمانه هم اضافه کنید می توانید این مقدار را نصف یا چند برابر کنید معیار من برای اندازه گیری پیمانه پلوپز بود اما شما می توانید از پیمانه قنادی یا لیوان دسته دار هم استفاده کنید.  برنج را چند بار با آب سرد بشویید و آن را به مدت ۲۴ ساعت در آب خیس کنید. در صورتی که زمان مناسب برای این کار را نداشتید حتماً برنج را از ۶ ساعت قبل خیس کنید. 

برنج را روی حرارت متوسط رو به بالا بار بگذارید اجازه دهید نصف آب آن کشیده شود در این مدت اصلا قاشق داخل آن نزنید وقتی نصف آب برنج کشیده شد مدام باید هم بزنید تا به غلظت مورد نظر برسد تقریباً باید تمام آب آن کشیده شود و کاملاً غلیظ باشد اگر خواستید به صورت قالبی سرو کنید باید آب آن کاملا کشیده شود اما اگر می خواهید داخل کاسه سرو کنید می توانید کمی شل تر بردارید.

IMG_20210419_114019

وقتی به غلظت مناسب رسید زعفران دم کرده غلیظ را اضافه کنید هم بزنید تا زعفران رنگ باز کند زعفران را یک دفعه اضافه نکنید بلکه مرحله به مرحله اضافه کنید هم بزنید تا وقتی که به رنگ دلخواهتان برسد به این نکته توجه داشته باشید که زعفران تمام رنگش را به یکباره پس نمی‌دهد زمان که بگذرد پر رنگ‌تر می‌شود. همیشه قبل از اضافه کردن شکر زعفران را اضافه کنید اگر شکر را قبل از زعفران بریزید خیلی طول می کشد تا زعفران رنگ باز کند. اگر می خواهید با نحوه دم کردن اصولی زعفران آشنا شوید پیشنهاد می کنیم به مقاله چطور یک زعفران دم کشیده خوش رنگ داشته باشیم مراجعه کنید.

وقتی زعفران رنگ باز کرد شکر را اضافه کنید و هم بزنید به محض اینکه شکر را اضافه کردید برنج شل می‌شود مهم‌ترین مسئله در خصوص شکر، زمان اضافه کردن آن به برنج است، چون وقتی شکر را به برنج اضافه می‌کنید دیگر برنج نمی‌پزد بنابراین وقتی از پخت برنج مطمئن شدید شکر را اضافه کنید. برای چشیدن شکر شله زرد، مقداری از آن را در ظرفی بریزید اجازه دهید تا سرد شود سپس آن را مزه کنید، زیرا در صورت داغ بودن میزان شیرینی شله زرد دقیق نخواهد بود.

 بعد خلال بادام را اضافه کنید خلال بادام را نیم ساعت خیس کنید تا نرم شود در صورت تمایل می توانید در گلاب خیس کنید حتما از خلال بادام تازه استفاده کنید چون در غیر این صورت شله زرد شما بوی موندگی می گیرد. بعد از اضافه کردن خلال بادام مرتب هم بزنید و اجازه دهید حدود ۲۰ دقیقه بجوشد بعد هم هل + کره + گلاب را اضافه کنید و مرتب هم بزنید. به این نکته توجه داشته باشید که میزان گلاب بستگی به عطر گلاب شما دارد و ممکن است از میزانی که گفته شده بیشتر یا کمتر شود.

IMG_20210419_114204

برای تهیه شله زرد می‌توانید از پودر هل یا از هل با پوست استفاده کنید که ترجیحاً از هل با پوست استفاده کنید، چون پودر هل تیره است و رنگ شله زرد را تغییر می‌دهد از طرف دیگر زعفران و پودر هل با هم هماهنگی ندارند در واقع پودر هل از خوش رنگ شدن زعفران جلوگیری می‌کند بنابراین می‌توانید هل را به روش‌های زیر به شله زرد اضافه کنید تا از تیره شدن رنگ آن جلوگیری شود.

پودر هل را در یک دستمال قرار دهید و گره بزنید سپس داخل یک لیوان قرار دهید و روی آن آب جوش بریزید بعد از ۲ ساعت از آب جوش خارج کنید فشار دهید و اجازه دهید که ته نشین شود وقت اضافه کردن هل فقط آب روی هل‌های ته نشین شده را به شله زرد اضافه کنید. اگر خواستید از هل با پوست استفاده کنید مقدار لازم از هل را بردارید و پوستش را چاک دهید در یک قوری بریزید روی آن آب جوش بریزید مثل چایی دم بگذارید بهتر است از هل سفید که مخصوص شیرینی پزی است استفاده کنید.

برای جلوگیری از آب انداختن شله زرد پس از اینکه آماده شد آن را روی شعله پخش کن قرار دهید و دم کنی بگذارید تا بخار آن گرفته شود حرارت ملایم از آب انداختن شله زرد جلوگیری می کند حدود 20 دقیقه دم بگذارید سپس حرارت را خاموش کنید بگذارید 1 ساعت دم کنی روی قابلمه بماند بعد همان طور که داغ است داخل کاسه بریزید برای شله زرد قالبی ظرف را چرب کنید بعد شله زرد را داخل آن بریزید داخل یخچال قرار دهید بعد در ظرف سرو برگردانید اگر آب برنج کاملا کشیده شود نیازی به ژلاتین هم نیست.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها