|

مزایا و معایب ازدواج های اینترنتی

ازدواج اینترنتی چرا نه و چرا آره؟

در این مقاله به بررسی ازدواج های اینترنتی و مزایا و معایب آن پرداخته شده است.

لینک کوتاه کپی شد

رخنه تکنولوژی در تمام ابعاد انسان اجتناب ناپذیر بوده و آشنایی افراد نیز از این موضوع مستثنی نمی باشد. ازدواج اینترنتی عبارت است از آشنایی افراد به صورت مجازی و در بستر اینترنت، حال این بستر می تواند یک مرکز همسریابی گسترده و رسمی بوده و یا می تواند یک چت ساده و آشنایی بعد از یک دیدار حضوری و ادامه این آشنایی در فضای مجازی باشد.

همواره تکنولوژی باعث تسهیل شدن کارهای انسان شده است ولی در این مورد خاص پیچیدگی های فراوانی وجود داشته و دارد. ازدواج اینترنتی معمولا قابل اعتماد نمی باشد و در کشور ما با عرف جامعه در تضاد است، هر چند که این موضوع در سال های اخیر کمی تلطیف شده است.

Untitled

سایت های همسریابی تا به امروز در کشور ما رسمیت نیافته است، ولی آشنایی های اینترنتی معمولا بدون اطلاع والدین در سال های اخیر به ویژه با گسترش فضای مجازی بسیار مرسوم شده است.

البته مواردی هم وجود دارد که افراد بعد از آشنایی و با اطلاع والدین معاشرت و آشنایی قبل از ازدواج را در فضای مجازی به صورت دوستی دوست پسر دوست دختری ادامه می دهند. که این مورد نیز کمک کم جای خود را در بین خانواده ها باز کرده است.

ازدواج

علل گرایش جوانان به ازدواج های اینترنتی

سرعت بالای شیوع فضای مجازی برای ازدواج اینترنتی

یکی از دلایلی که احساس می شود افراد به این نوع آشنایی ها روی آورده اند گستردگی بسیار بالای فضای مجازی است. و حتی شاید افراد ناخواسته بر این موج سوار شده و وارد این ازدواج اینترنتی شده اند.

چون در این زمانه اگر کسی با این فضا آشنایی نداشته باشد، در ایجاد رابطه به مشکل خورده و از کار های روزمره خود نیز عقب خواهد ماند. و همچنین در این فضا می توان با تعداد بالای افراد آشنا شد.

نیاز به زمان کمتر برای آشنایی در ازدواج اینترنتی

معمولا افراد در حالت عادی برای اینکه با فردی آشنا شده و اصل مطلب را بیان کنند به مدت زمان زیادی نیاز دارند. ولی در فضای مجازی شما به راحتی می توانید با صرف وقت و حتی هزینه کمتر هدف خود را پیاده کنید و در مدت زمان کوتاه با چند نفر آشنا شوید.

Untitled

دوری از خانواده با ازدواج اینترنتی

علت ازدواج اینترنتی و رابطه مجازی در مواقع بسیاری دوری از خانواده و محیط آن نیز هست، در بسیاری از خانواده هایی که خشونت خانگی در آن رخ می دهد، افراد برای فرار از این موضوع به ازدواج اینترنتی یا فرار از خانه روی می آورند.

افراد خجالتی و با روابط عمومی ضعیف در ازدواج اینترنتی

تحقیقات نشان داده است که درصد بالایی از افرادی که به ازدواج اینترنتی و یا آشنایی اینترنتی روی می آوردند افرادی هستند که در برقراری ارتباط با دیگران به ویژه جنس مخالف مشکل داشته و عزت نفس پایینی دارند. این افراد معمولا در این فضا راحت تر بوده و می توانند این نقطه ضعف خود را بپوشانند.

در این حالت می توانند با جنس مخالف ارتباط گرفته ولی در نهایت باید به صورت حضوری با فرد مواجه شوند و در صورت عدم رفع این نقطه ضعف به مشکل بر خواهند خورد.

Untitled

مزایا و معایب انتخاب همسر به صورت اینترنتی

ازدواج اینترنتی مانند هر مسئله جدید دیگری مزایا و معایب مختلفی دارد که هر فرد با توجه به موقعیت خود می تواند آن را انتخاب یا از آن دوری کند. در این قسمت به توضیح مزایا و معایب این سبک جدید ازدواج می پردازیم.

از معایب همسریابی اینترنتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- پایین بودن آگاهی افراد

با توجه به نوظهور بودن این پدیده بسیاری از کاربران سایت های همسریابی افرادی هستند که به جای پیدا کردن همسر از آن به عنوان روشی برای پیدا کردن دوست استفاده می کنند و ترجیح می دهند که همسر خود را در دنیای واقعی پیدا کنند و این مورد به عدم آگاهی افراد برمی گردد که در نهایت افرادی که با قصد ازدواج وارد شده اند مخصوصا دختران جوان را با تعداد زیادی پیشنهاد دوستی بی اساس و بی نتیجه رو به رو می کند.

۲- واقعی نبودن هویت افراد

همان طور که گفته شد افراد زیادی تنها با هدف دوستی وارد سایت های همسریابی می شوند به همین دلیل اطلاعات درست و حتی عکس واقعی از خود به فرد مقابل ارائه نمی دهند و همین باعث می شود که حتی در صورتی که رابطه منجر به ازدواج شود دو طرف اولین دروغ زندگی مشترک را به یکدیگر گفته باشند و این مسئله موجب گسترش بی اعتمادی میان آن ها شود.

۳- رابطه با افراد مختلف

کسی که قصد دارد فرد مورد نظر خود را برای ازدواج در فضای مجازی انتخاب کند مجبور است تا پیدا کردن فرد مناسب با افراد مختلفی گفت و گو کند و آشنا شود که این کار می تواند باعث گیج شدن فرد و ناتوانی او در تصمیم گیری شود.

Untitled

۴- کم بودن اعتماد

در ازدواج های اینترنتی با توجه به این که معمولا پایه و اساس ازدواج بر ارائه اطلاعات غلط استوار است میزان اعتماد میان طرفین پایین است و حتی ممکن است دو طرف درباره زندگی گذشته یکدیگر کنجکاو و نسبت به رابطه شان شکاک شوند طوری که ممکن است مدام گوشی موبایل و رفت و آمد طرف مقابل را کنترل کنند و یا از او درباره این که با چه افراد دیگری صحبت کرده، رابطه اش تا چه حد پیش رفته، با هم بیرون رفته اند یا خیر و… سوال بپرسد.

۵- امکان انتخاب اشتباه

پایه و اساس هر رابطه ای شناخت کافی و اعتماد است که این مورد با توجه به جعلی بودن هویت افراد در سایت ها و کانال های همسریابی بسیار کمتر است و افراد معمولا شناخت کافی از یکدیگر پیدا نمی کنند و این یکی از بزرگ ترین عیب های آشنایی و ازدواج اینترنتی به حساب می آید.

internet-marriage-3206

مزایای ازدواج اینترنتی

ازدواج و همسریابی اینترنتی در کنار معایبی که دارد از مزایای زیر نیز برخوردار است:

۱- امکان پیدا کردن شخص مناسب

یکی از مهم ترین مزایای سایت های همسریابی البته اگر به خوبی پایه ریزی شده باشند پیدا کردن فرد مناسب برای افرادی است که از شرایط حداقلی لازم برای ازدواج برخوردارند اما بنا به دلایلی امکان پیدا کردن شخص مناسب برایشان فراهم نیست. به عنوان مثال می توان دختری را در نظر گرفت که در شهر جدیدی زندگی می کند و در آن جا کسی را نمی شناسد، روابط اجتماعی خوبی ندارد و دانشگاه هم نرفته است که در این مورد ازدواج اینترنتی می تواند مناسب باشد.

۲- متعدد بودن گزینه ها

تعداد زیاد گزینه های پیش رو، علاوه بر این که معایبی دارد برای افرادی که واقعا قصد دارند از طریق اینترنت ازدواج کنند می تواند گزینه مناسبی باشد چرا که به طور یقین نمی توان در اولین گفت و گو با اولین فرد برای ازدواج تصمیم گرفت اما در این مورد توصیه ما این است که برای انتخاب شخص مناسب، همزمان با افراد زیادی صحبت نکنید تا دچار سردرگمی نشوید. صحبت کردن با دو نفر در طول هفته می تواند مناسب باشد.

3

اگر به صورت مجازی عاشق یک نفر شدید ....

  1. زمانی که با فردی در فضای مجازی آشنا شدید ، پیش از عمیق تر شدن رابطه و پیدایش وابستگی عاطفی یکدیگر را حضوری ملاقات کنید.
  2. پیش از وابستگی عاطفی و ترتیب چندین جلسه ملاقات حضوری می توانید تا حدودی شناخت به دست آورید و معیارهای خود را بسنجید و قبل از ایجاد حس سرخوردگی جدا شوید.
  3. اگر با کسی آشنا شده اید که حاضر به ارتباط حضوری نیست و از آن طفره می رود، بهتر است این ارتباط مجازی را تمام کنید.
  4. پس از ارتباط حضوری و کسب اطمینان بیشتر در زمینه تناسب های شخصیتی، فکری، فرهنگی و خانوادگی، بهتر است آشنایی را در محیط خانواده و زیر نظر بزرگ تر ها ادامه داده و مرحله تحقیق درباره همسر را به خوبی انجام دهید.
  5. اگر در فضای مجازی به تازگی با فردی آشنا شده اید، اطلاعات خود را بی پروا و در همان روزهای اول آشنایی در اختیار او نگذارید و مراقب کلاه برداری های مالی باشید و برای ارتباطات مجازی پول خرج نکنید.

dbb8-d986d8b4d8a7d986d987-d9bedb8cd8b4e2808cd8a8db8cd986db8ce2808cdaa9d986d986d8afd987-d8b7d984d8a7d982_6084ead7d3d57

منبع: ساعدنیوز 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها