|

دیگنیتی یا فیدلیتی؟ مسئله این است؟

بهمن موتور به عنوان یکی از خودروسازان بزرگ داخلی، عرضه محصولات جدیدی همچون دیگنیتی و فیدلیتی را در دستور کار خود قرار داده.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش شایانیوز به نقل از خودروبانک، حدود 3 سالی از بازگشت تحریم‌های صنعت خودروسازی و به دنبال آن ممنوعیت واردات خودرو به کشور می‌گذرد و این موضوع باعث شده تا شاهد غیبت طولانی خودروهای نسل جدید در بازار کشور باشیم، اما شرکت‌های خودروساز داخلی هرکدام به نوبه خود در تلاش هستند تا این خلاء بوجود آمده را جبران کنند و با ارائه محصولات جدید به بازار، یک تنفس مصنوعی به پیکر نیمه جان بازار خودروی کشور بدهند.

بهمن موتور به عنوان یکی از خودروسازان بزرگ داخلی، عرضه محصولات جدیدی همچون دیگنیتی و فیدلیتی را در دستور کار خود قرار داده که خودروی دیگنیتی در واقع همان خودروی چینی دانگ فنگ ix5 بوده و حالا با نامی جدید، به عنوان یک خودروی کراس‌‌اوور کوپه سایز متوسط به بازار عرضه خواهد شد و در مقابل محصولاتی همچون چری تیگو 7 و یا جک S5 قرار خواهد گرفت.

دیگر محصول بهمن موتور برای عرضه در بازار کشور نیز فیدلیتی است که در کنار دیگر محصول جدید بهمن موتور، یعنی دیگنیتی مهمان جاده‌های کشور خواهد شد. این خودرو در واقع همان خودروی جتور X70 چینی است که اکنون تحت برند جدید بهمن موتور یعنی فیدلیتی (Fidelity) به بازار عرضه می‌شود.

دیگنیتی یا فیدلیتی؟

حال امروز در خودروبانک سعی داریم نگاهی مختصر به مشخصات این دو محصول شاسی‌بلند جدید بهمن موتور داشته باشیم که تفاوت زیادی میان قیمت آنان وجود ندارد، اما می‌تواند سلیقه‌های مختلفی را تحت پوشش قرار دهد و در واقع برای دو قشر مخاطب متفاوت ساخته شده‌اند.

مشخصات ظاهری

اول از همه خودروی دیگنیتی در بازار معرفی شده و با قیمتی در حدود 700 تا 750 میلیون تومان پیش فروش شده است.. برخلاف فیدلیتی، خودروی دیگنیتی به عنوان یک کراس‌اوور اسپرت کوپه معرفی شده و از نظر ظاهری بسیار با یکدیگر متفاوت هستند.

خودروی دیگنیتی با ظاهری تهاجمی و سقفی شیب‌دار توسعه یافته و قصد دارد تا مشتریان بالقوه جوان را هدف قرار دهد. مشتریانی که به غیر از امکانات رفاهی به دنبال جلب توجه هستند و قصد دارند تا خودرویی متفاوت با خودروهای معمول بازار داشته باشند.

در حالی که خودروی فیدلیتی با ظاهر بیرونی خانواده دوست و لوکس عرض اندام کرده و سعی کرده چهره‌ای جدی، بدون اغراق و خانوادگی داشته باشد. در قسمت‌های مختلف دیگنیتی شاهد خطوط نرم و منحنی شکل هستیم و چراغ‌های پیوسته عقب سعی دارد متمایز بودن خود را در مقابل رقبا نشان دهد اما در فیدلیتی چهره‌ای جدی با خطوط شکسته و تیز دیده می‌شود که با کسی شوخی ندارد!

ابعاد

خودروی دیگنیتی طول کلی 4685 میلی‌متر، عرض 1865 میلی‌متر، ارتفاع 1645 میلی‌متر و فاصله بین دو محور 2790 میلی‌متر دارد که با تمامی تجهیزات خود به وزن حدوداً 1570 کیلوگرمی رسیده است.

در مقابل خودروی فیدلیتی با طول کلی 4750 میلی‌متر، عرض 1910 میلی‌متر، ارتفاع 1710 میلی‌متر و فاصله بین دو محور 2720 میلی‌متری ساخته شده که با وجود ابعاد کلی بزرگ‌تر، فاصله بین دو محور کمتری نسبت به خودروی دیگنیتی دارد که در فضای پای سرنشینان تاثیرگذار خواهد بود، اما بدون شک می‌تواند فضای کابین بیشتری در اختیار کاربران قرار دهد. خودروی فیدلیتی از نظر ابعاد و اندازه بسیار شبیه خودروی هیوندای سانتافه است و جزو کراس‌اوورهای هفت نفره ایران محسوب می‌شود.

برای اینکه بتوانید مقایسه‌ای با خودروهای معمول بازار داشته باشید، در جدول زیر ابعاد این دو خودرو را در مقایسه با دو شاسی بلند هیوندای سانتافه و جک S5 آورده‌ایم.

خودرو دیگنیتی جک S5 فیدلیتی هیوندای سانتافه
طول 4685mm 4430mm 4735mm 4689mm
عرض 1865mm 1840mm 1900mm 1880mm
ارتفاع 1645mm 1660mm 1710mm 1679mm
فاصله بین دو محور 2790mm 2645mm 2720mm 2700mm
وزن 1570kg 1545kg 1575kg 1568kg

مشخصات فنی

شباهت دو خودروی فیدلیتی و دیگنیتی از نظر مشخصات فنی، استفاده از پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ است و هر دو دیفرانسیل جلو هستند اما این بدان معنا نیست که عملکرد دو خودرو مشابه است زیرا گیربکس‌های استفاده شده در این دو شاسی‌بلند متفاوت است و باعث شده تا تجربه‌ای بسیار متفاوت را در هر کدام تجربه کنید.

برای تامین نیروی مورد نیاز خودروی بیش از 1.5 تنی دیگنیتی، پیشرانه چهار سیلندر 1.5 لیتری مورد استفاده قرار گرفته که به لطف استفاده از توربوشارژر می‌تواند خروجی قدرت 148 اسب بخاری در محدوده 5600 دور بر دقیقه و خروجی گشتاور 220 نیوتن متری در محدوده 1800 دور بر دقیقه تولید کند.

موتور دیگنیتی

باتوجه به جعبه دنده اتوماتیک CVT نصب شده بر روی این خودرو، پیشرانه توربوشارژر دیگنیتی می‌تواند مصرف سوخت 10.4 لیتری در شهر، مصرف سوخت 5.4 لیتری خارج از شهر و به صورت ترکیبی، مصرف سوخت 7.5 لیتری به ازای کارکرد 100 کیلومتری داشته باشد، هرچند این میزان سوخت مصرفی در شرایط کاملاً استاندارد خودرو و جاده بدست آمده است که در استفاده های واقعی مصرف سوخت بالاتری تجربه خواهید کرد.

علاوه بر دیگنیتی، خودروی شاسی بلند فیدلیتی هم پیشرانه چهار سیلندر 1.5 لیتری توربوشارژر دارد، اما خروجی قدرت آن در محدوده 5500 دور بر دقیقه به حداکثر 156 اسب بخار و حداکثر خروجی گشتاور آن هم در محدوده 1750 دور بر دقیقه به حداکثر 230 نیوتن متر خواهد رسید.

برای دیافت و انتقال نیروی موتور فیدلیتی، از جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه استفاده شده است و بکارگیری این جعبه دنده باعث شده تا مصرف سوخت بهینه‌تری در استفاده‌های شهری داشته باشید. طبق اطلاعات ارائه شده مربوط به مصرف سوخت خودروی فیدلیتی، این خودرو در استفاده‌های شهری می‌تواند مصرف سوخت 7.8 لیتری، در استفاده‌های خارج از شهر می‌تواند مصرف سوخت 7.2 لیتری و به صورت ترکیبی، می‌تواند مصرف سوخت 7.5 لیتری به ازای کارکرد 100 کیلومتری داشته باشد که تقریباً با خودروی دیگنیتی برابری می‌کند.

 

خودرو دیگنیتی فیدلیتی
پیشرانه 4 سیلندر خطی 4 سیلندر خطی
حجم موتور 1498 سی سی 1498 سی سی
حداکثر قدرت 148 اسب بخار 155 اسب بخار
حداکثر گشتاور 220 نیوتن متر 230 نیوتن متر
گیربکس CVT 6 سرعته دو کلاچه

 

ایمنی

در بخش ایمنی، خودروی دیگنیتی به کیسه هوای ایمنی جانبی و سرنشینان جلو مجهز شده و همچنین از تجهیزات متنوع و پیشرفته‌ای همچون ترمز ضد قفل ABS به همراه سیستم الکترونیکی توزیع نیروی ترمز EBD، سیستم‌‌های کنترل کشش ATC و TRC و ASR و TCS، سیستم کمکی ترمز EVA، BA، BAS، EBA و همچنین سیستم کنترل پایداری الکترونیکی خودرو ESC بهره‌مند شده است.

علاوه بر این می‌توان به سیستم کنترل حرکتی خودرو در سراشیبی، سیستم کمک حرکتی خودرو در سربالایی، سیستم هشدار برخورد از جلو، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، صندلی کودک ایزوفیکس، سیستم ترمز خودکار، کمربندهای ایمنی پیش کشنده، سیستم نظارت بر فشار باد لاستیک‌ها TPMS اشاره کرد.

خودروی فیدلیتی هم از امکانات بسیار خوبی بهره‌مند است و بیشتر سیستم‌های بکار رفته در خودروی دیگنیتی را می‌توان بر روی فیدلیتی هم مشاهده کرد، اما فیدلیتی امکانات پیشرفته‌تری دارد که خودروی دیگنیتی از آنان بی‌بهره مانده است.

از تجهیزات منحصربه فرد فیدلیتی که خبری از آنان بر روی دیگنیتی نیست، می‌توان به سیستم هشدار خروج از خطوط جاده و سیستم تشخیص نقاط کور اشاره کرد.

آپشن‌ها

از امکانات خودروی دیگنیتی می‌توان به فرمان چرمی و مجهز به کلیدهای دسترسی به سیستم مولتی مدیا، سانروف پانوراما دو قسمتی به همراه سیستم ایمنی برخورد با مانع، درب الکتریکی صندوق عقب، دوربین عقب، دوربین 360 درجه برای سهولت پارک، پوشش چرمی صندلی‌ها، صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم در 6 جهت، استارت دکمه‌ای، سیستم هوشمند ورود بدون کلید، آینه‌های جانبی برقی به همراه چراغ خوشامدگویی و گرمکن، چراغ‌های روشنایی مخصوص روز، سیستم روشنایی مشایعت تا درب منزل، چراغ‌های جلو و عقب به همراه سیستم تنظیم اتوماتیک ارتفاع نور چراغ‌های جلو، چراغ‌های اتوماتیک، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک (لمسی) به همراه دریچه مجزا برای سرنشینان عقب، کروز کنترل، سع عدد خروجی 12 ولت، دو عدد خروجی USB ردیف جلو و عقب، برف پاک کن اتوماتیک جلو به همراه سنسور باران و در آخر به درب باک الکتریکی اشاره کرد.

آپشن های دیگنیتی

از امکانات خودروی فیدلیتی هم می توان به صندلی برقی همراه با گرمکن برای راننده و سرنشین جلو، روکش‌های چرمی صندلی‌ها، سنسور باران، خروجی USB ردیف جلو و عقب، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، شارژر وایرلس تلفن همراه، صفحه کیلومتر دیجیتال، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، کروز کنترل، دوربین 360 درجه، دوربین دید عقب، چراغ های کاملا LED، چراغ های اتوماتیک، آینه های جانبی برقی مجهز به گرمکن، سانروف پانوراما، سنسور هوشمند باز شدن اتوماتیک درب صندوق عقب توسط پا، درب صندوق عقب و همچنین پنجره ها مجهز به سیستم تشخیص مانع اشاره کرد.

دیگنیتی بخرم یا فیدلیتی؟

در حقیقت باید گفت که اگرچه این دو خودرو در یک رنج قیمتی و توسط یک خودروساز عرضه شده‌اند اما مخاطب این دو شاسی‌بلند برای قشرهای کاملاً متفاوتی هستند. دیگنیتی با هدف قرار دادن مخاطبین جوان، طراحی متفاوت‌تر و پویاتری را ارایه داده اما در مقابل فیدلیتی با چهره‌ای جدی، ابعادی بزرگ و 7 نفره و البته امکاناتی خوب، سعی دارد تا مخاطبین خانواده‌دار را به سوی خود جلب کند. لذا برای انتخاب بین این دو خودرو باید مشخص کنید که کدام یک برای شما اهمیت بیشتری دارد؟ چهره جذاب اما 5 نفره، یا چهره جدی با ابعاد بزرگ 7 نفره؟

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها