|

نگرانی از اتفاقی که برای «قیمت خودرو» نمی افتد

یکی از خواسته های خودروسازان عرضه خودرو با قیمت حاشیه بازار و یا آزادسازی قیمت خودرو است. با این حال این خواسته هنوز رنگ اجرایی شدن به خود…

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش شایانیوز به نقل از خودروتک، مسیر تمامی نگرانی ها از آزادسازی قیمت خودرو نیز به اثر گذاری آن بر قیمت خودرو در بازار ختم می شود که البته دغدغه بیجایی نیست. اما تجربه دو مرحله افزایش قیمت خودرو از پاییز گذشته تاکنون کاملا نشان داده که این اتفاق یعنی جهش قیمت خودرو در بازار به میزان افزایش قیمت کارخانه خودرو نه تنها رخ نمی دهد بلکه هر بار قیمت کاهش هم یافته است.

در واقع از منظر اقتصادی، بازار کشف قیمت خودش را در خصوص قیمت خودرو با توجه به میزان عرضه و تقاضا انجام می دهد و این تحولات اقتصادی و سیاسی هستند که بر میزان تقاضا در بازار اثر می گذارند.

مثلا در شش ماه اول سال گذشته به دلیل تبدیل شدن خودرو به یک کالای سرمایه ای و کم بودن عرضه، قیمت ها روند صعودی و جهشی پیدا کردند. اما در شش ماه دوم با پیدا شدن چشم انداز رفع تحریم ها و کاهش جذابیت خودرو برای سرمایه گذاری ، روند سقوط قیمت خودرو از نیمه آبان ماه آغاز شد.

در مورد اخیر نیز همین اتفاق رخ داده است. مثلا قیمت مصوب دنا پلاس توربوشارژ اتومات با افزایش حدود 24 میلیون تومانی به 390 میلیون تومان رسید. اما قیمت این خودرو نسبت به یک ماه پیش نه تنها افزایش و جهش نداشت بلکه 2 میلیون تومان نیز نسبت به روز 6 اردیبهشت کمتر است. قیمت این خودرو در بازار اکنون در حدود 435 میلیون تومان است در حالی که در تاریخ 6 اردیبهشت 437 میلیون تومان بود.

در واقع افزایش قیمت دنا پلاس توربوشارژ اتومات موجب کاهش شکاف قیمت این خودرو در بازار و کارخانه شده و از سود دلالی این خودرو کاسته است. سودی که به جای جیب سفته بازان وارد چرخه تولید خودرو می شود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها