|

ریمپ ایسیو چیست و عملکرد آن چگونه است؟

امروزه کلیه وسایل نقلیه موتوری مدرن از قبیل خودروها، ون‌ها و ... از یک سیستم الکترونیکی برخوردار هستند که وظیفه کنترل سیستم سوخت‌رسانی را…

لینک کوتاه کپی شد

این سیستم توسط واحد کنترل موتور، نظارت و اجرا می‌شود که به آن «ریمپ ایسیو» گفته می‌شود. در واقع زمانی‌که راننده پدال گاز را فشار می‌دهد، ایسیو تعیین خواهد کرد که چه میزان سوخت و هوا را با یکدیگر ترکیب کند و به داخل سیلندر برای ایجاد احتراق روانه کند. لازم به ذکر است شیوه عملکرد ECU در موتورهای دیزلی و بنزینی کمی متفاوت است. همچنین وظیفه کنترل توربو خودرو برعهده ایسیو بوده و به عنوان تنظیمات نرم‌افزاری جای کامپیوتر را در خودروهای جدید گرفته است تا در نهایت به افزایش سرعت و کارایی خودرو کمک کند.

بسیاری از افراد اطلاع کافی از ماهیت ECU در خودروهای امروزی ندارد و همواره سوالاتی چون ایسیو چیست؟ چگونه کار می‌کند؟ تاثیرات آن بر عملکرد خودرو چیست؟ ذهنشان را مشغول کرده است. چنانچه شما هم چنین سوالاتی را در ذهن دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات کامل و جامعی در ارتباط با ریمپ ECU در اختیارتان قرار دهیم.

آشنایی با ریمپ ایسیو

ریمپ ایسیو (Remap ECU) به تنظیمات نرم‌افزاری که جایگزین نرم‌افزار موجود روی ECU(کامپیوتر) خودرو شده است، گفته می‌شود. ECU در واقع رایانه کوچکی است که وظیفه کنترل کارکرد موتور را برعهده دارد و سازندگان خودرو با تنظیم این نرم‌افزار به تنظیم موتور خودرو اقدام می‌کنند. ریمپ برای رساندن موتور خودرو به حداکثر راندمان مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ زیرا ریمپ ایسیو، موتور خودرو را به صورت کامل تحت کنترل می‌گیرد و زمانی‌که ریمپ جایگزین آن می‌شود، شاهد افزایش چشمگیر شتاب، سرعت، کاهش مصرف سوخت و ... خواهیم بود. لازم به ذکر است که شرکت‌های سازنده اتومبیل باید در تنظیمات نرم‌افزاری ایسیو به مواردی از قبیل شرایط آب و هوایی منطقه، کیفیت سوخت، قوانین و محدودیت‌ها توجه کنند که این کار با ریمپ امکان‌پذیر است؛ چرا که ریمپ ای سی یو، می‌تواند خودرو را با شرایط آب و هوایی و کیفیت سوخت کشورهای سراسر جهان سازگار کرده و در نهایت به بهینه شدن و کاهش مصرف سوخت، افزایش شتاب و رفع ناک موتور خودرو کمک شایانی کند.

نحوه کار Remap ECU چگونه است؟

در حقیقت ریمپ ای سی یو به منظور افزایش راندمان خودرو در نظر گرفته شده است که برنامه‌های کامپیوتر خودرو را بر اساس نیاز راننده تغییر می‌دهد. به‌طور کلی پس از ریمپ شدن خودرو، نرم‌افزار به OBD متصل شده و تنظیمات را با توجه به نرم‌افزار جدید تغییر می‌دهد که این موضوع سبب تحول در عملکرد موتور خودرو می‌شود؛ از این‌رو بسیاری از شرکت‌ها با توجه به استقبال خریداران در تولیدات خود از این سیستم نوین استفاده می‌کنند.

تاثیرات ریمپ ایسیو بر عملکرد خودرو

همانطور که اشار شد، سیستم Remap ECU با هدف ایجاد حداکثر توان خروجی موتور (شتاب و سرعت بیشتر) و کاهش سوخت در نظر گرفته شده است. این نکته را در نظر بگیرید که کلیه پارامترهای عملکردی ایسیو در جدول‌های جداگانه وجود دارند و امکان تغییر آن‌ها فراهم شده است. به‌طور کلی بهره‌گیری خودرو از سیستم ریمپ ای سی یو سبب امتیازات زیر می‌شود:

· بهبود عملکرد موتور خودرو

· جلوگیری از ناک زدن موتور

· افزایش شتاب خودرو

· افزایش سرعت خودرو

· کاهش مصرف سوخت

· تطبیق با شرایط آب و هوایی منطقه

سوالات متداول در ارتباط با سیستم ریمپ ای سی یو

بسیاری از افراد در ارتباط با عملکرد و ویژگی‌های سیستم ریمپ ایسیو خودرو ابهاماتی دارند که در ادامه برای روشن شدن این مسائل به برخی از متداول‌ترین سوالات پاسخ داده شده است:

1. فاکتورهای قابل تغییر توسط ریمپ خودرو کدام موارد هستند؟

با استفاده از سیستم Remap ECU، می‌توان مواردی از قبیل سیستم توربو شارژ، فن رادیاتور، دریچه گاز، سیستم سوخت‌رسانی و جرقه، زمانبندی سوپاپ‌ها و منیفولد ورودی هوا را تغییر داد.

2. آیا ریمپ ایسیو برای خودرو مضر است؟

با توجه به اینکه ریمپ کردن خودرو، آوانس جرقه را تغییر می‌دهد و این موضوع باید بر اساس طراحی و توان موتور خودرو صورت پذیرد؛ بنابراین اگر ریمپ کردن توسط افراد مبتدی انجام شود و آوانس جرقه با موتور خودرو هم‌خوانی نداشته باشد، ممکن است به شکستن و آب شدن پیستون و در نهایت یاتاقان خودرو منجر شود. همچنین ریمپ کردن توسط افراد غیر متخصص، می‌تواند سبب خرابی کاتالیست، افزایش دمای موتور، سوختن واشر سرسیلندر و افزایش مصرف سوخت شود.

3. چیپ تیونینگ چیست؟

تغییر نرم‌افزاری بر روی تراشه chip اصلی ایسیو موتور را چیپ تیونینگ می‌گویند که با برداشت تراشه EPROM از روی برد ای سی یو و پروگرام کردن چیپ بر روی BENCH انجام خواهد شد.

4. چرا شرکت‌های خودروسازی، ریمپ ECU را انجام نمی‌دهند؟

تمامی کمپانی‌های خودروسازی ملزم به رعایت استانداردهایی اعم از میزان آلایندگی خودرو و مصرف سوخت هستند. همچنین کلیه خودروها به صورت انبوه با شرایط یکسان تولید می‌شوند و از سخت‌ترین شرایط آب و هوایی به عنوان استاندارد پیروی می‌کنند؛ از این‌رو تولید تیراژ بالا و وجود استانداردهای مختلف به سازندگان اجازه تولید خودرو بر اساس شرایط آب و هوایی و کیفیت سوخت در سایر کشورها را نمی‌دهد و همین موضوع سبب شده تا برخی از کارخانه‌ها برای سازگاری خودرو از سیستم ریمپ ایسیو در خودرو استفاده کنند تا تغییر عملکرد خودرو برای شرایط محیطی مختلف امکان‌پذیر باشد.

جمع‌بندی

سیستم ریمپ ای سی یو به عنوان یک تنظیمات نرم‌افزاری فوق پیشرفته بر روی خودرو، وظیفه کنترل و تنظیم موتور خودرو را برعهده دارد تا در نتیجه با سازگاری موتور خودرو با شرایط آب و هوایی و کیفیت سوخت منطقه به افزایش راندمان موتور و کاهش مصرف سوخت کمک کند. لازم به ذکر است که دارندگان خودروهایی با سیستم ریمپ ECU باید ریمپ کردن خودرو را در مراکز تخصصی مجاز زیر نظر افراد مجرب و کارآزموده انجام دهند تا از آسیب رسیدن به خودرو جلوگیری کنند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها