|

هزینه معاینه فنی و مدارک مورد نیاز در سال ۱۴۰۰

از چندین سال قبل، گرفتن برگه معاینه فنی خودرو برای دارندگان وسایل نقلیه از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی الزامی شده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش شایانیوز به نقل از خودروبانک، از این‌رو کلیه خودروهای سواری داخلی و خارجی که از تاریخ تولیدشان بیش از 4 سال می‌گذرد، ملزم به اخذ معاینه فنی هستند و در صورتی که دارندگان خودرو از این امر سرپیچی کنند، مطابق قانون از جانب پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا اعمال قانون خواهند شد. در حقیقت این برگه فنی نشان‌دهنده فرایند بررسی سلامت خودرو است که در آن، کارشناسان مراکز معاینه فنی به بررسی اجزای خودرو و نحوه عملکرد آن‌ها می‌پردازند و در نهایت گزارش را ارائه می‌دهند.

با توجه به تاکید پلیس راهور مبنی بر لزوم برگه معاینه فنی، مراکز متعددی در سراسر کشور در زمینه ارائه این خدمات مشغول فعالیت هستند و رانندگان خودرو می‌توانند با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به این مراکز مراجعه کنند. حال بسیاری از افراد این سوال را در ذهن دارند که هزینه معاینه فنی چقدر است؟ چه مدارکی مورد نیاز خواهد بود؟ در این مقاله قصد داریم تا اطلاعات کامل و جامعی در ارتباط با برگه معاینه فنی خودرو در اختیارتان قرار دهیم تا بسیاری از سوالات شما عزیزان پاسخ داده شود؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

برگه معاینه فنی خودرو چیست؟

معاینه فنی یکی از مدارک مهم خودرو است که پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا نسبت به دریافت آن تاکید دارد. در واقع همانطور که از نام آن مشخص است، گزارش مبنی بر سلامت خودرو و کارکرد صحیح اجزای آن، «معاینه فنی» نامیده می‌شود که کارشناسان مراکز معاینه فنی سراسر کشور پس از بررسی فرایند سلامت خودرو از هر نظر (کارکرد فنی تمام قطعات و اجزا و نحوه عملکرد آن‌ها) نسبت به صدور آن اقدام می‌کنند و آن را در اختیار راننده وسیله نقلیه مورد نظر قرار می‌دهند؛ بنابراین کلیه خودروهای سواری با سن بیش از 4 سال ملزم به دریافت معاینه فنی هستند و دارندگان خودرو باید در اسرع وقت با داشتن مدارک مورد نیاز به مراکز معتبر و مجاز مراجعه کرده و نسبت به دریافت برگه معاینه فنی اقدام کنند.

مدارک مورد نیاز برای اخذ معاینه فنی

اغلب دارندگان وسایل نقلیه هنگام مراجعه به مراکز مجاز معاینه فنی، این سوال را در ذهن دارند که چه مدارکی را باید همراه خود داشته باشند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که مدارک مورد نیاز برای گرفتن معاینه فنی خودرو، شامل 2 مورد زیر می‌شود:

1. اصل کارت خودرو یا سند خودرو

2. فرم تشخیص عیوب ظاهری

چه مواردی برای اخذ معاینه فنی بررسی می‌شوند؟

هنگامی که رانندگان با خودرو و مدارک به مراکز مجاز معاینه فنی مراجعه کنند، ابتدا پلاک خودرو با دوربین خوانده می‌شود و ثبت اطلاعات انجام خواهد شد تا خودرو پذیرش شود و در نهایت کارشناس مربوطه، مراحل معاینه فنی خودرو را آغاز کند. این فرایند شامل مراحل زیر است:

1. بازرسی چشمی

در این مرحله کارشناس، خودرو را از نظر ظاهری بررسی می‌کند. از مواردی که در بازرسی چشمی مورد بررسی قرار می‌گیرند، می‌توان به وضعیت آینه‌ها، شیشه‌ها، برف پاک‌کن، سالم بودن بوق، کمربند ایمنی، دفرمه نبودن بدنه خودرو، میزان پوسیدگی بدنه، صدای اگزوز، دود خروجی از اگزوز، وضعیت لاستیک‌ها، چراغ نور بالا و پایین، چراغ راهنما، چراغ عقب، متعلقات اضافی بدنه و ... اشاره کرد.

لازم به ذکر است که وجود تجهیزات اضافی خودرو در صورت غیر استاندارد بودن مانند بوق نامتعارف یا رینگ اسپرت به اعلام مردودی منجر خواهد شد.

2. آزمون آلایندگی

میزان آلایندگی گازهای خروجی مانند گاز‌های دی‌اکسید کربن، مونواکسید کربن و ... از اگزوز به وسیله دستگاه مخصوص اندازه‌گیری می‌شود که نباید از حد مجاز بیشتر باشد و در صورت بالاتر بودن، معاینه فنی به خودرو داده نخواهد شد.

3. آزمون کمک فنرها

تست کمک فنرهای عقب و جلو خودرو با دستگاه مخصوص انجام می‌شود که نتیجه آزمون به صورت عددی و گرافیکی ثبت خواهد شد و در صورت وجود هرگونه مشکل در کمک فنرها، برگه معاینه داده نمی‌شود؛ زیرا احتمال واژگونی خودرو در پیچ جاده‌ها در صورت مشکل در کمک فنرها وجود دارد.

4. آزمون ترمزها

در این مرحله حد نهایی شتاب ترمزگیری خودرو به منظور ارزیابی وضعیت سیستم ترمز بررسی می‌شود و عملکرد ترمز دستی مورد آزمون قرار می‌گیرد؛ بنابراین نو بودن لنت‌ها و استفاده از روغن ترمز باکیفیت به سلامت رد شدن خودرو در آزمون کمک شایانی می‌کند.

5. آزمون سیستم تعلیق

تحت فشار قرار دادن سیستم تعلیق خودرو با دستگاه به منظور بررسی عملکرد اتصالات و قطعات این سیستم یکی دیگر از مراحل دریافت معاینه فنی است.

6. آزمون سلامت چراغ‌ها

چراغ‌های خودرو برای بررسی انتشار نور با زاویه و شدت مناسب و مسافت روشن شدن با نور بالا و پایین در این آزمون مورد بررسی قرار می‌گیرند.

7. هم راستایی چرخ‌ها

در این مرحله میزان انحراف جانبی خودرو در مسافت 1000 متر اندازه‌گیری می‌شود که اگر بیشتر از 7 متر باشد، به خودرو معاینه فنی داده نمی‌شود؛ در واقع راننده می‌تواند فرمان خودرو را در هنگام رانندگی رها کند تا میزان انحراف خودرو را تخمین بزند. لازم به ذکر است که در این آزمون میزان باز و بسته بودن دهانه چرخ‌های خودرو هم مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

هزینه معاینه فنی در سال 1400 چقدر است؟

نرخ معاینه فنی وسایل نقلیه در سال 1400 در جلسه هیات وزیران به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های کشور و راه و شهرسازی تعیین شده است. بر این اساس، هزینه آزمون آلایندگی و ایمنی برای خودروهای سبک بنزین سوز و دوگانه سوز 47000 هزار تومان، خودروهای نیمه سنگین و سنگین گازوئیل سوز و گازسوز 71600 هزار تومان و برای موتور سیکلت‌های بنزین سوز 12000 هزار تومان تعیین شد. لازم به ذکر است که هزینه بازرسی چشمی قطعات و تجهیزات گازسوز ( به جز مخزن) برای خودروهای سبک دوگانه سوز و خودورهای نیمه سنگین و سنگین گازسوز، 12500 هزار تومان است.

همچنین با توجه به مصوبه هیات وزیران، نرخ بهای خدمات صدور گواهی معاینه فنی خودروها و موتورسیکلت‌ها برای هر مرتبه مراجعه بعدی ظرف 15 روز پس از اولین مراجعه (در صورت مردودی و برطرف کردن ایرادات)، برای خودروهای سبک 10000 هزار تومان، خودروهای نیمه سنگین و سنگین 12000 هزار تومان و موتورسیکلت‌ها مبلغ 2000 هزار تومان خواهد بود.

میزان جریمه نداشتن معاینه فنی

بر اساس قانون و اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی (ناجا)، کلیه خودروها با سن بیش از 4 سال باید در محدوده تمام شهر برگه معاینه فنی داشته باشند؛ در غیر اینصورت روزانه مبلغ 50000 هزار تومان مطابق قانون جریمه می‌شوند.

استعلام معاینه فنی خودرو

دارندگان وسایل نقلیه برای اطلاع از اعتبار معاینه فنی خودرو، می‌توانند به سامانه سیمفا به آدرس https://symfa.ir مراجعه کرده و با وارد کردن پلاک و مشخصات مربوطه، معاینه فنی خودرو را استعلام بگیرند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها