|

بررسی قیمت کیا سراتو سایپا در بازار

همکاری سایپا و کیاموتورز قدمتی سی ساله دارد که مهم‌ترین محصول این همکاری، پراید معروف است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش شایانیوز به نقل از خودروبانک، سایپا علاوه بر پراید، محصولاتی همچون کیا ریو و کیا سراتو را نیز در این سال‌ها مونتاژ کرد که این مساله نشان دهنده تداوم همکاری سایپا و کیاموتورز بوده است.

تولید نسل دوم کیا سراتو در سایپا از سال 1393 آغاز شد و این خودرو تا سال 1398 روی خط تولید این شرکت قرار داشت. در طی این سال‌ها سایپا چهار نسخه از این خودرو را به بازار عرضه کرد و به مرور قیمت کیا سراتو را افزایش داد. نسخه‌های اتوماتیک آپشنال آخرین و گران‌ترین نمونه‌های عرضه شده کیا سراتو سایپا به بازار کشورمان بودند، در حالی‌که نسخه دنده‌ای ساده با موتور 1.6 لیتری ارزان‌ترین تیپ این خودرو محسوب می‌شود.

کیا در طراحی نسل دوم سراتو سعی کرد تا یک مزدا 3 کره‌ای خلق کند و می‌توان گفت که تا حد زیادی در انجام این کار موفق شد. نسل دوم کیا سراتو در بازار ایران و جهان به رقیبی جدی برای نسل دوم مزدا 3 تبدیل شد و این رقابت تا به امروز با عرضه نسل‌های جدید هر دو خودرو ادامه دارد. در همین حین تولید و عرضه نسل دوم کیا سراتو و مزدا 3 توسط سایپا و بهمن موتور ادامه یافت تا این دو خودرو برای حدود یک دهه، رقابت جذابی را در بازار کشورمان خلق کنند.

مزیت اصلی کیا سراتو سایپا در رقابت با مزدا 3 بهمن موتور، قیمت کمتر و عرضه بیشتر آن به بازار بوده است. این خودرو علاوه بر مزدا 3، با هیوندای اکسنت نیز به رقابت پرداخت که با توجه به موتور قوی‌تر و کابین بزرگتر، توانست نظر افراد بیشتری را به خود جلب کند. کیا سراتو سایپا به نوعی رقیب چری آریزو 5 مدیران خودرو نیز محسوب می‌شود، جایی که رقابت تنگانگی میان نسخه اتوماتیک آپشنال این خودرو و چری آریزو 5 توربو اکسلنت در جریان است.

همچنین بخوانید: هیوندای اکسنت یا کیا سراتو رقابت میان سدان های هم قیمت بازار

بزرگترین نقطه ضعف سراتو سایپا در این سال‌ها، حذف امکانات ایمنی و رفاهی از این خودرو بوده است. در حقیقت سایپا برای ساده‌سازی فرآیند تولید و کاهش قیمت تمام شده خودرو، بخشی از تجهیزات ایمنی و رفاهی این خودرو را حذف کرد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سیستم کنترل پایداری، کیسه‌های هوای جانبی، ترمزهای دیسکی عقب و آینه تاشو برقی اشاره کرد. کیفیت مونتاژ نسخه‌های تولید شده توسط سایپا نیز با نمونه‌های وارداتی قابل مقایسه نیست و کیفیت مونتاژ پایین تولیدکننده داخلی را از مشابهت رنگ سراتو و پراید به راحتی می‌توان متوجه شد.

در نتیجه انتقاداتی که به واسطه مونتاژ کم کیفیت سراتو به سایپا وارد شد، این خودروساز تصمیم گرفت تا با عرضه نسخه آپشنال از حجم انتقادات بکاهد. سانروف، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سنسور پارک و دوربین عقب، روکش چرمی صندلی‌ها و پدال شیفتر از جمله افزودنی‌های سایپا به سراتو در نسخه آپشنال بودند اما هیچ تغییری در زمینه امکانات ایمنی رخ نداد و این خودرو همچنان با ترمزهای کاسه‌ای و بدون سیستم کنترل پایداری به دست مشتریان رسید.

تولید سراتو سایپا پس از اعمال مجدد تحریم‌های اقتصادی در سال 1398 به پایان رسید و امروزه دیگر نسخه‌های صفر کیلومتر این خودرو عرضه نمی‌شود، با این حال مشتریان می‌توانند با جستجویی در بازار نسخه‌های کم‌کارکرد و مشابه صفر این خودرو را پیدا کنند. در جدول زیر نگاهی به قیمت کیا سراتو سایپا داشته‌ایم و وضعیت این خودرو را در بازار مورد بررسی قرار داده‌ایم. اگر قصد خرید سراتو سایپا را دارید یا این خودرو یکی از گزینه‌های آتی خرید شما را تشکیل می‌دهد، مشاهده جدول زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

مدل تیپ رنگ وضعیت بدنه کارکرد قیمت
1395 اتوماتیک ساده خاکستری یک لکه رنگ 71 هزار کیلومتر 482 میلیون تومان
1397 اتوماتیک آپشنال مشکی یک لکه رنگ 32 هزار کیلومتر 630 میلیون تومان
1397 اتوماتیک آپشنال مشکی بدون رنگ 19 هزار کیلومتر 680 میلیون تومان
1395 دنده‌ای ساده نقره ای بدون رنگ 65 هزار کیلومتر 435 میلیون تومان
1396 دنده‌ای آپشنال مشکی بدون رنگ 97 هزار کیلومتر 465 میلیون تومان

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها