|

لایت‌کوین چیست و چه تفاوتی با بیت کوین دارد؟

لایت‌کوین یا Litecoin با نام اختصاری (LTC)، ملقب به نقره دیجیتال، یکی از معروف‌ترین آلت‌کوین‌های متولد شده پس از بیت‌کوین است.

لینک کوتاه کپی شد

اگرچه نخستین خودرو واقعی در جهان ۲۵۵ سال پیش (۱۷۶۷ میلادی) در فرانسه (نیکل ژوزف کان) طراحی و ساخته شد، اما دلیلی نداشت که صدها کارخانه به دنبال ساخت خودروهای بهتر یا با کاربردهای متفاوت‌تر نروند.

پس از بیت‌کوین نیز بسیاری از برنامه‌نویسان به دنبال ساخت و ایجاد ارزهای دیجیتال رفتند تا جایی که امروز بیش از ۱۰ هزار آلت‌کوین مختلف با اهدافی متفاوت وجود دارد.

بیشتر بخوانید : ارز دیجیتال چیست ؟

لایت کوین چیست ؟

آلت‌کوین (Altcoin) به سایر ارزهای دیجیتال به غیر از بیت‌کوین گفته می‌شود و خیلی از آن‌ها خود را جانشین برتر بیت‌کوین می‌دانند.

لایت‌کوین یا Litecoin با نام اختصاری (LTC)، ملقب به نقره دیجیتال، یکی از معروف‌ترین آلت‌کوین‌های متولد شده پس از بیت‌کوین است که حجم بسیار قابل توجهی از معاملات بازار را به خود اختصاص داده و از میان هزاران آلت‌کوین، همچنان جزو ارزهای معتبر و تراز اول بازار ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود.

این در حالی است که از زمان پیدایش لایت کوین بسیاری از آلت‌کوین‌های هم دوره آن از بین رفتند و به جمع پروژه‌های ناموفق پیوستند.

تاریخچه

لایت‌کوین در سال ۲۰۱۱ توسط یکی از کارمندهای سابق گوگل به نام چارلی لی (Charlie Lee) با یک انشعاب از کلاینت هسته بیت کوین ایجاد شد که اصطلاحا به آن فورک گفته می‌شود.

انشعاب یا فورک (Fork) به جداسازی یک پروژه رمز نگاری از یک رمز ارز اصلی گفته می‌شود که در طی آن فرایند، نرم افزار مربوط به یک رمز ارز نیازمند به روز رسانی می‌شود و پس از اعمال تغییرات و به روز رسانی‌های مربوطه، اطلاعاتی که با زنجیره بلوک (Blockchain) اصلی مرتبط است، به بلوک‌های زنجیره‌ای جدیدی انتقال پیدا می‌کنند و ذخیره می‌شوند. چارلی معتقد بود که بیت کوین دارای اشکالاتی است که نمی‌توان مستقیما آن‌ها را اصلاح کرد. لذا، بهترین راه برای این مهم ایجاد یک رمز ارز مشابه بود که بتواند مکمل خدمات ارائه شده توسط بیت‌کوین باشد. سرنجام پس از تلاش‌های فراوان، لایت‌کوین در ۷ اکتبر ۲۰۱۱ در راستای رفع نیازهای معاملات روزمره با سرعت بیشتر و حل مشکل مقیاس پذیری بیت‌کوین ایجاد گردید.

لایت کوین

نحوه عملکرد لایت‌کوین

لایت‌کوین یک ارز دیجیتال متن باز (Open Source) همتا به همتا (Peer-to-Peer) است که از مدل طراحی بیت‌کوین برگرفته شده است. همتا به همتا به گونه‌ای از معماری شبکه‌های کامپیوتری گفته می‌شود که بر اساس آن هر کامپیوتر می‌تواند از اطلاعات سایر کامپیوترها استفاده کرده و سرور شبکه هیچ ارجعیتی نسبت به سایر کامپیوترهای دیگر متصل به شبکه ندارد.

لایت کوین که از لحاظ فنی تشابهات زیادی با بیت کوین دارد، به منظور پرداخت‌های سریع‌تر و کم هزینه‌تر ساخته شده است. پروژه لایت کوین تحت گواهینامه MIT/X11 ایجاد شده و توسط هیچ قدرت مرکزی مدیریت نمی‌شود و به همین خاطر به آن غیرمتمرکز یا Decentralized گفته می‌شود.

لایت‌کوین چه شباهت‌هایی با بیت‌کوین دارد؟

نحوه عملکرد شبکه لایت‌کوین نیز مانند بیت‌کوین از الگوریتم اثبات کار (proof of work) بهره می‌گیرد. از این رو استخراج لایت‌کوین (mining) نیز با تجهیزات کامپیوتری متصل به شبکه امکان‌پذیر است.     

هر دو اکوسیستم غیرمتمرکز (decentralized) هستند و در هر صرافی ارز دیجیتال  معتبر جهان با جفت ارزهایی مثل تتر (USDT)، دلار آمریکا (USD)، یورو (EURO) و غیره خرید و فروش می‌شوند و در انواع کیف پول دیجیتال امکان ذخیره‌سازی آن‌ها وجود دارد.

تفاوت‌های اصلی بیت کوین و لایت کوین

مدت زمان مورد نیاز برای ایجاد یک بولک بیت‌کوین ۱۰ دقیقه است، درحالی که این زمان برای لایت‌کوین تنها ۲ دقیقه و ۳۰ ثانیه است. از این رو، سرعت ایجاد هر بلوک لایت‌کوین ۴ برابر سریع‌تر از بیت‌کوین است.

لایت کوین

سختی استخراج (Mining Difficulty) لایت‌کوین به جای هر دو هفته یکبار، هر دو و نیم روز انجام می‌شود. تعداد کل کوین‌های (Coin) قابل عرضه بیت‌کوین ۲۱ میلیون و لایت‌کوین ۸۴ میلیون است. کارمزد شبکه لایت‌کوین کمتر از بیت‌کوین و الگوریتم ایجاد هش (HASH) این دو ارز دیجیتال با یکدیگر تفاوت دارد (اسکریپت بجای SHA-256). همچنین، رابط گرافیکی کاربر (GUI) در لایت‌کوین بهینه سازی شده است.

نحوه استخراج لایت‌کوین

بر اساس نحوه استفاده از الگوریتم رمزنگاری، دستگاه‌های FPGA و ASIC برای استخراج لایت کوین ساخته شده‌اند. این دو دستگاه بسیار پیچیده‌تر و گران‌قیمت‌تر از دستگاه‌های استخراج بیت‌کوین هستند.

در روزهای نخست راه اندازی لایت کوین، الگوی پرداخت گسترده همبستگی‌های زیادی با بیت کوین داشت و تصور بر این بود که الگوی پرداخت لایت کوین همگرا با بیت کوین می‌شود. اما بعدها مشخص شد که این همبستگی امروزه بسیار کاهش یافته است و به مرور زمان این الگو در حال جدا شدن کامل از الگوی بیت کوین است.

تاریخچه قیمت و آینده لایت کوین

لایت کوین با قیمت ۰.۳ دلار (۳۰ سنت) وارد بازار ارمز ارزها شد. در سال ۲۰۱۳ قیمت لایت کوین به ۳ دلار رسیده بود، اما تا پایان همان سال، تا ۵۰ دلار نیز رشد کرد که در نوبه خود بسیار مورد توجه بود. اما در بازار خرسی (ریزشی) سال ۲۰۱۴ به دلیل به تعلیق درآمدن شرکت مت گوکس (Mt. Gox) و اعلام ورشکستگی آن شرکت، قیمت لایت کوین مجدداً تا ژانویه ۲۰۱۵ به نزدیکی ۱ دلار بازگشت!

پس از یک دوران رکود، لایت‌کوین سرانجام پاداش صبر هولدرهایی که به آن اعتماد داشتند را داد و از مارس ۲۰۱۷ تا دسامبر همان سال قیمت لایت کوین از زیر ۵ دلار به بالای ۳۶۰ دلار رسید! بالاترین قیمت ثبت شده برای لایت‌کوین ۴۱۲ دلار در ۱۰ می ۲۰۲۱ بوده است.

در همین حال، کوین‌هاوس (Coinhouse) معتقد است که رسیدن به قیمت ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ دلار نیز در کوتاه مدت دور از ذهن نیست.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها