|

مسابقه با لاک‌پشت؟

فهرست هفت‌نفره نشان می‌دهد که گسست ذهنی کاملی بین نیروهای دست اندرکار شورای نگهبان با جامعه، به وجود آمده و هر‌یک در دنیای خاص‌شان سیر می‌ک…

لینک کوتاه کپی شد

احمد زیدآبادی در کانال تلگرامی خود نوشت:

دیشب پس از آن‌که خبرگزاری فارس اسامی نهایی نامزدهای تأیید صلاحیت شده را منتشر کرد، بعد از مدت‌ها خنده سیری کردم؛ چنان خندیدم که همسر و بچه‌های‌ام متعجب شدند. از این جهت جا دارد از شوری نگهبان تشکر کنم.

به هر نوع فهرستی فکر می‌کردم جز همین فهرست هفت‌نفره‌ای که منتشر شد؛ حذف لاریجانی و جهانگیری و بعد تأیید زاکانی و قاضی‌زادۀ هاشمی؟

فهرست هفت‌نفره نشان می‌دهد که گسست ذهنی کاملی بین نیروهای دست اندرکار شورای نگهبان با جامعه، به‌خصوص نیروهای سیاسی، به وجود آمده و هر‌یک در دنیای خاص‌شان سیر می‌کنند.

این فهرست حتی بسیاری از نیروهای اصول‌گرا از جمله جوانان هواداران آن‌ها را نیز مساله‌دار خواهد کرد چون هر چه نباشد، آن‌ها هم علاقه‌مندند تا خود را حامی صورتی هرچند حداقلی از رقابت انتخاباتی و هیجانِ ناشی از آن نشان دهند.

فهرست نامزدهای نهایی در حقیقت شهروندانِ مرزی و مردد و مذبذب را به سمت تحریم خاموش و تحریمی‌های خاموش را به سوی تحریم آشکار سوق می‌دهد و نهایتا بازی را به سود تحریمی‌های فعال رقم می‌زند.

آیا در این میان، پای مصلحت‌سنجی بار دیگر به وسط می‌آید و تعدادی با حکم حکومتی به میدان برمی‌گردند؟ نمی‌دانم.

حذف افرادی مثل لاریجانی و جهانگیری و دیگران به رئیسی هم سخت آسیب می‌زند.

رئیسی با شعار عدالت و مبارزه با فساد به میدان انتخابات پا گذاشته و اکنون با حذف رقبای‌اش با این چالش روبه‌رو می‌شود که آیا حضورش در غیاب هر نوع رقیب معمول، حتی در قاموس رویۀ سیاسی جمهوری اسلامی، نسبتی با عدالت برقرار می‌کند؟

در عین حال، رئیسی گر چه در برابر برخی رقبا آسیب‌پذیر بود، با این همه، همچنان شانس اول را داشت؛ اما پیروزی‌اش پس از حذف آنها، دیگر چیزی غیر از برنده شدن در مسابقه دو با لاک‌پشت تعبیر نمی‌شود و این نوع پیروزی هم نه فقط افتخاری ندارد؛ که سبب استهزاء عمومی می‌شود.

آنچه نوشتم از موضعی بی‌طرفانه و کارشناسانه بود و گرنه انتخابات هر جور که برگزار شود، به من دخلی ندارد.»

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها