|

چرا اجرای رتبه بندی معلمان خطرناک است؟

رتبه‌بندی معلمان و سایر حقوق بگیران دولتی در شرایط که بودجه با کسری همراه شده تبعات ناگوار و خطرناکی برای عموم جامعه به همراه خواهد داشت.

لینک کوتاه کپی شد

افزایش رتبه‌بندی معلمان و سایر حقوق بگیران دولتی که همراه با بار مالی برای دولت است در شرایط کنونی که بودجه با کسری همراه شده نه تنها قدرت خرید آنها را ترمیم نمی‌کند که تبعات ناگوار و خطرناکی در اقتصاد برای عموم جامعه به همراه خواهد داشت.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از فارس، در پایان عمر کاری دولت دوازدهم،‌ مسئولان با توجه به افزایش تورم و فشار معیشتی و اجتماعی که وجود داشت ترمیم حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری را دنبال کردند که اقدام پسندیده‌ای بود اما مسئله اصلی تامین منابع بیش از 70 هزار میلیارد تومانی این اقدام است.

با توجه به کسری شدید بودجه و ناچیز بودن درآمدهای ارزی دولت به واسطه تحریم در کنار استقراض و تامین هزینه‌های جاری بودجه از صندوق توسعه ملی، دولت و مردم را برای ایجاد هزینه جدید با چالش مواجه کرد.

در حال حاضر نوبت به تامین مالی ناشی از رتبه بندی معلمان رسیده که در مجلس پیگیری می‌شود و برخی کارشناسان منابع مورد نیاز این طرح را 37 هزار میلیارد تومان برآورد کرده‌اند، قاعدتا با مضیقه درآمدی دولت باید برای پوشش این تکلیف جدید چاره‌اندیشی شود.

دور تسلسل و باطل ایجاد شده برای افزایش حقوق و مزایای اقشاری از کارکنان دولت و سایر قوا قطعا راهکار نیست و از چاله به چاه افتادن خواهد بود که نه تنها اثری برای کارمندان ندارد بلکه تبعات منفی این نوع اقدامات گریبان تمام مردم را می‌گیرد زیرا دولت باید برای تامین هزینه آن، دست در جیب بانک مرکزی،‌ بانک‌ها و صندوق‌ها کند که به منزله استقراض و چاپ پول خواهد بود و منجر به تورم برای عموم جامعه می‌شود.

به عبارت دیگر با توجه به ضریب فزاینده که حدود 7.5 است هر هزار میلیارد تومان از استفاده از پول پرقدرت هفت هزار و 500 میلیارد تومان نقدینگی ایجاد می‌کند؛‌ یعنی شما اگر سه میلیون تومان به این بخش ها کمک کرده‌اید با رشد تورم 6 میلیون تومان از جیب همین اقشار برداشته‌اید.

براساس برآوردهای صورت گرفته حدود یک سوم بودجه سال جاری کسری وجود دارد و تامین منابع نیز با مشکلاتی همراه است، سوال اصلی اینجا است آیا نمایندگان مجلس فقط نماینده اقشاری هستند که صدایشان بلندتر است؟ کل حقوق بگیران دولت اعم از بازنشسته و کارمند حدود 12 میلیون نفر است؟ آیا 73 میلیون ایرانی که از این سیاست و افزایش تورم ناشی از فشارهای بودجه ای آسیب می بینند، صدایشان شنیده می شود؟

قاعدتا در حکمرانی مطلوب و طبق قانون اساسی دولت موظف است منافع عموم مردم را در نظر بگیرد و در شرایط کنونی که نخبگان و کارشناسان نسبت به کاهش قدرت خرید و معیشت جامعه هشدار می‌دهند، سیاستگذاری قوای مقننه و دولت باید به گونه‌ای باشد که آحاد مردم از این تصمیمات منتفع شوند و عدالت اجتماعی را در بر بگیرد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • معلم ارسالی در

    با سلام
    احتراما نظر به نوشته فوق یه سوال پیش می آید که چرا موقع افزایش حداقل 100درصدی کادر درمان و 80درصدی کارکنان قوه قضاییه این تورمی که شما میفرمایید رو مطرح نکردید چطور یک معلم با متوسط با 4.5میلیون حقوق زندگی کنه
    لطفا موقع نوشتن اینجور مسایل همه چیز را در نظر بگیرید با این نگرانی هایی که شما وامثال شمادارید هیچوقت جامعه رو به پیشرفت نمیرود معلم هست که به شما یاد داده انقدر لفظ قلم توضیحاتی که به صلاح خودتان هست را بنویسید

  • معلم ارسالی در

    برای ما معلمان اصلن مهم نیست که یک سنار به حقوق معلمان اضافه شود به موقع جبران خواهیم کردمطمئن باشید کوه به کوه نمیرسد آدم به آدم حتمن میرسد.والسلام علیکم و رحمت الله وبرکاته

  • رامتین ارسالی در

    این نوشته کاملا درسته. حقوق معلمان از حقوق بسیاری از کارکنان دولت که در سایر سازمانها کار می کنند، بالاتر است.
    واقعا سختی کار کادر درمان قابل مقایسه با هیچ شغلی نیست، بخدا من خودم کادر درمان نیستم، معلمین عزیز خیلی اوقات فراغت دارند، خیلی از کارکنان دولت دوست دارند جای معلمان باشند. معلمین عزیز ناراحت نشوند ولی اوقات فراغت معلمین آنقدر زیاد است که همیشه به دنبال افزایش حقوق هستند.
    در طول سال 48 روز کار دارند. بقیه سال در حال استراحت.
    جک قرن یکسان کردن حقوق معلمین با اساتید دانشگاه است. استاد دانشگاه در سن چهل سالگی بعد از کلی زحمات طاقت فرسا استخدام می شود ولی معلمین در سن 18 سالگی. متاسفانه همش دنبال رای جمع کردن هستند نمایندگان و گرنه خودشون از همه چیز خبر دارند.
    بخدا استاد دانشگاه هم نیستم.

  • رامتین ارسالی در

    حقوق کل کارمندان دولت را یکبار برای همیشه یکسان کنند البته به جز کادر درمان که هر چی بگیرند واقعا با توجه به سختی کارشان کم است.
    البته یکسان سازی براساس ساعت کار مفید.

  • هیئت علمی مظلوم دانشگاه ازاد ارسالی در

    سلام.از حقوق نجومی بگیران (نمایندگان مجلس،وزارت نفت، هیئت علمی وزارت بهداست،وزارت علوم،قوه قضاییه،کارمندان بانک و سایر کارمندانی که با مدرک لیسانس،بی حساب و کتاب حقوق می گیرند) کم کنند، به معلم ها و اقشار ضعیفی که حقشون پایمال شده بدهند تا عدالت برقرار شود.

  • محمد ارسالی در

    عجب تحلیلی!!! اجرا ی عدالت را جنگ. اقتصادی معلمان با 70 میلیون هموطن ، خود میداند،
    جناب عقل کل فکر میکند برای انجام هر کار و پروژه ای سراغ بانک مرکزی باید رفت،
    در ضمن هدف از اجرای رتبه بندی.، بالا رفتن قدرت خرید معلم نیست،

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها