|

با حذف ارز ترجیحی قیمت تخم‌ مرغ به کجا می‌رسد؟

قیمت تخم‌ مرغ

دولت، حذف ارز ترجیحی بخش نهاده دانی را در دستورکار دارد هنوز مشخص نیست قیمت تخم‌مرغ با حذف یارانه این بخش به کجا می‌رسد.

لینک کوتاه کپی شد

یکی از اقلامی که ارز ۴۲۰۰ تومانی و یارانه واردات به آن تعلق می‌گرفت، نهاده دانی مرغدار و دامدار بود که در چند ماه گذشته حذف ارز ترجیحی آن در دستور کار دولت قرار گرفت. مسلما این موضوع بر عرضه این محصول هم تأثیر می‌گذارد و معلوم نیست قیمت تمام‌ شده تخم‌مرغ با آزادسازی هزینه‌های تولید به کجا می‌رسد.

به گزارش «شایانیوز»، رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار در گفتگو با شهرآرانیوز درباره وضعیت تخم مرغ گفت: آخرین زمانی که نرخ تخم مرغ به‌ روز رسانی شد و ستاد تنظیم بازار کشور نرخ جدید را اعلام کرد، آبان ماه سال گذشته بود. از آن زمان ما هزینه‌های زیادی در بخش تولید داشتیم.

حسین موسوی‌نژاد با بیان اینکه دولت همه هزینه‌های تولید ما را تأمین نمی‌کند، تصریح کرد: دو قلم کالای ذرت و کنجاله سویا شامل ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌شود که حدود ۵۰ درصد هزینه‌های تولید ماست. ۵۰ درصد دیگر هزینه‌های ما یا اقلام وارداتی است که با ارز آزاد می‌خریم یا اقلام داخلی است که در وضع تورمی موجود تهیه می‌کنیم.

به گفته وی، هزینه تمام‌ شده تخم مرغ تا پایان سال گذشته افزایش یافته است. در سال جدید هم پیرو افزایش هزینه‌ها، دستمزد کارکنان و دیگر هزینه‌هایمان افزایش می‌یابد. قیمت تمام‌ شده تخم مرغ تا امروز، غیر از احتساب سایر هزینه‌ها و با حساب ارز ۴۲۰۰ تومانی دولت، بیش از ۲۲ هزار تومان خواهد بود. اگر ارز ترجیحی برداشته شود، این قیمت به‌ شکل چشمگیری تغییر خواهد کرد و نیاز است تا مشخص‌ شدن نرخ ارز، قیمت تخم‌مرغ به‌ روز رسانی شود؛ این خواسته اصلی مرغداران است.

قیمت تخم مرغ نباید افزایش یابد

وی از کاهش شدید قیمت تخم‌مرغ که در مقاطعی تابع عرضه و تقاضاست، می‌گوید. به‌ گفته موسوی‌نژاد، گاهی مثل نزدیک به ماه مبارک رمضان و در آستانه نوروز، درخواست برای تخم مرغ بیشتر می‌شود. به‌ تبع آن و با توجه‌ به افزایش هزینه‌ها، قیمت تخم مرغ نیز در بازار افزایش پیدا می‌کند. در زمان افزایش قیمت، همه گروه‌های دولتی به این موضوع وارد شدند که قیمت تخم مرغ نباید افزایش یابد. ما اعلام کردیم این افزایش قیمت به چند ماه گذشته مربوط می‌شود، اما اعلام شد تا زمانی که نرخ دستوری تغییر نکند، مبنای قیمت همان قیمت قبلی است. به‌نحوی، مرغداران مجبور شدند با همان نرخ آبان ۱۴۰۰ تخم مرغ را به بازار عرضه کنند.

وی افزود: ما در زمینه بهای تمام‌ شده محصول و هزینه‌های زیاد تولید مشکل داشتیم، اما باز هم در روز‌های پایان سال برای تأمین تخم مرغ اقدام کردیم. به‌ جرئت می‌توان گفت حتی یک واحد صنفی و مباشر شهرستانی نبود که مراجعه کند و ما به او تخم مرغ تحویل ندهیم، اما به مسئولان هشدار دادیم که این روند باعث کاهش قیمت تخم مرغ در آینده خواهیم شد.

مرغدار باید به تنظیم بازار کمک کند

رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار تأکید کرد: در اوضاع بحرانی از مرغدار توقع دارند به تنظیم بازار کمک کند؛ مسلما این توقع باید دو طرفه باشد. متأسفانه در چند روز گذشته به‌ دلیل کاهش تقاضا و افزایش دما قیمت تخم مرغ کاسته شد. امروز قیمت تخم مرغ حدود ۱۲۰۰ تومان از نرخ مصوب کمتر است. شرکت پشتیبانی امور دام که متولی این کار است، موظف است از مرغدار حمایت و خرید تضمینی کند و تخم مرغ را برای اوضاع بحرانی مرغدار بخرد و ذخیره کند. 

وی تاکید کرد: اگر دولت حمایت نکند، قاعدتا با افزایش قیمت روبه‌رو خواهیم شد. قطعا اگر همکاری لازم را نبینیم، در شرایط بحرانی هم هیچ حمایتی نخواهیم کرد. اگر در زمینه صادرات مازاد تولید و کاهش قیمت داریم، باید مجوز صادرات بدهند تا بازار داخل هم متعادل شود؛ این خواسته اصلی ماست.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها