|

ماجرای طرح بنزین برای همه چیست؟ قیمت تغییر می‌کند؟

اگرچه یک ماه قبل وزیر اقتصاد از توقف طرح تغییر سهمیه‌بندی بنزین خبر داده بود اما امروز اعلام کرده که طرح بنزین برای همه روی میز است.

لینک کوتاه کپی شد

از ابتدای امسال بارها مساله افزایش قیمت بنزین مطرح شده است. وزیر اقتصاد امروز در سخنانی اعلام کرد که قیمت بنزین امسال افزایش نمی‌یابد.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از تجارت نیوز؛ همزمان با اعلام این خبر او گفته طرح بنزین برای همه بعد از گذشت ۵ ماه قرار است در جلسه‌ای با رئیس جمهور بررسی شود. اما بررسی و اجرای این طرح به معنای افزایش قیمت بنزین نیست.

این خبر در حالی است که خاندوزی پیش از این گفته بود این طرح جزو اولویت‌های دولت نیست و فعلا از دستور کار ما خارج شده است.

طرح بنزین برای همه چیست؟

طرح بنزین برای همه طرحی است که اسفند ماه سال گذشته به صورت آزمایشی اجرا شد. بر اساس این طرح، سهمیه بنزین همه خودروها حذف می‌شود و بنزین به جای خودرو، به کد ملی تعلق می‌گیرد.

اگرچه جزئیات چندان زیادی درباره این طرح عنوان نشده بود اما وعده‌ها حاکی از این بود که هر کد ملی بین ۱۵ تا ۲۰ لیتر ماهانه سهمیه بنزین دریافت کند.

در این طرح افرادی که خودرو دارند می‌توانند این سهمیه را مصرف کنند و افراد فاقد خودرو می‌توانند سهمیه بنزین خود را بفروشند.

اما هیچ جزئیاتی درباره سازوکار فروش بنزین مطرح نشده بود. تنها نکته مطرح شده این بود که اگر فردی مازاد این مقدار بخواهد بنزین مصرف کند، باید آن را با قیمت آزاد بخرد.

قیمت بنزین سهمیه‌ای همان قیمت ۱۵۰۰ تومان اعلام شده بود اما هیچ کدام از دولتمردان هیچ صحبتی درباره قیمت بنزین آزاد اعلام نکرده بودند. اگرچه برخی از شایعات بحث بنزین ۱۸ تا ۲۰ هزار تومانی را پس کشیده بودند. اما این رقم از سوی دولت تایید نشد.

طرح بنزین برای همه ابتدا در کیش و سپس در قشم اجرا شد و قرار بود بعد از اجرا در این دو جزیره، ایرادات طرح بررسی و رفع شود و این طرح در کل کشور اجرا شود.

پنج ماه از اجرای این طرح در کیش گذشته اما هنوز تصمیم‌گیری مشخصی درباره این طرح نشده است. حالا گفته شده که این طرح برای بررسی به پاستور رسیده و قرار است در جلسه‌ای با حضور رئیس دولت بررسی شود. باید دید آیا دولت رئیسی روند کنونی تخصیص بنزین را اصلاح می‌کند یا نه؟

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها