|

خانه ای لاکچری هم قیمت ۵۰۰ پراید!

در میان مناطق ۲۲ گانه تهران بیشترین متوسط قیمت 1 مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۸۱ میلیون و ۹۸ هزار تومان به منطقه 1 تعلق داشته.

لینک کوتاه کپی شد

براساس گزارش‌های رسمی، قیمت اجاره بها و خرید مسکن در سال جاری، به انفجاری ترین حد خود در طول ۵ ساله گذشته رسیده است. این درحالی است که گرانترین وارزان ترین خانه‌های تهران، با یکدیگر اختلاف قیمتی ۴ برابری را پیدا کرده‌اند. به‌گونه‌ای که هم اکنون قیمت برخی از واحدهای لوکس در مناطق شمال شهر از مرز ۵۰۰میلیارد تومان گذشته که معادل ۳۰۰دستگاه خودروی پراید صفر و به عبارتی حدود ۴۰هزار قطعه سکه تمام بهار آزادی می‌شود.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از آرمان‌امروز، گزارش‌های رسمی حکایت از آن دارد که میانگین قیمت مسکن شهر تهران در خردادماه با جهش ۸٫۴ درصدی به ۳۹٫۴ میلیون تومان رسیده است ضمن آنکه تعداد معاملات نیز با افزایش ۳۲٫۳ درصدی نسبت به ماه قبل مواجه بوده است.

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد در خردادماه سال ۴۰۱ ، در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۸۱ میلیون و ۹۸ هزار تومان به منطقه یک و کمترین آن با ۱۹ میلیون و ۵۸۸ هزار تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشته است.

بعد از منطقه ۱۸ تهران،‌ منطقه ۱۷ تهران از نظر کمترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده قرار گرفته است. متوسط قیمت مسکن در این منطقه نیز در خرداد ماه ۱۴۰۱ حدود ۲۰ میلیون و ۷۲۸ هزار تومان بوده است. پس از آن منطقه ۲۰ تهران با متوسط قیمت ۲۰ میلیون و ۹۹۷ هزار تومان برای هر مترمربع زیربنای مسکونی قرار دارد و به این ترتیب ۳ منطقه ۱۸، ۱۷ و ۲۰ تهران رتبه اول تا سوم ارزان قیمت ترین مناطق تهران به لحاظ قیمت مسکن به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین منطقه ۱۵ تهران با میانگین قیمت ۲۲ میلیون و ۲۴۲ هزار تومان،‌ منطقه ۱۶ با میانگین قیمت ۲۲ میلیون و ۴۵۷ هزار تومان و منطقه ۱۹ با میانگین قیمت ۲۲ میلیون و ۷۱۹ هزار تومان نیز رتبه های بعدی مناطق ارزان تهران را از نظر قیمت خانه دارند.

گزارش های بانک مرکزی همچنین درخصوص قیمت خانه های تهران در تیرماه، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران ۴۱۷ میلیون ریال بود که حاکی از افزایش ۵٫۸ درصدی نسبت به ماه قبل می باشد. گفتنی است میانگین قیمت خرید و فروش زیربنای واحد مسکونی در تهران نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۸٫۸ درصد افزایش یافته است.

براین اساس، در این ماه و در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیر بنای مسکونی معامله شده معادل ۸۳۷٫۵ میلیون ریال به منطقه یک است که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۵ درصد افزایش را نشان می‌دهند.

min

پنت هاوس های ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیاردی

در حالی که تعداد زیادی از مردم لنگ اجاره‌خانه‌اند، برخی واحدها در شمال و غرب پایتخت با ارقام نجومی معامله می‌شوند. پنت‌هاوس و ویلاهایی در شهر تهران با قیمت‌های ۷ تا ۱۵ میلیون دلار معادل ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان برای فروش عرضه شده که گرانتر از قیمت خانه در منطقه بورلی هیلز آمریکا به عنوان یکی از گران‌ترین محله‌های دنیا است. نرخ‌های عجیب و غریب برخی خانه‌های لاکچری در شمال تهران از منطق و عرف بازار خارج شده است.

شاید باورش سخت باشد اما بعضی مالکان قیمت‌های ۲۰۰، ۳۰۰، ۴۰۰ میلیارد تومان و حتی بالاتر برای پنت‌هاوس، آپارتمان‌های فوق لوکس و ویلاهای خود تعیین کرده‌اند که با احتساب نرخ میانگین ۲۸ هزار تومان برای هر دلار به رقم عجیب ۷ تا ۱۵ میلیون دلار می‌رسد. نرخ‌هایی که از خانه‌های محله بِوِرلی هیلز آمریکا به عنوان یکی از گران‌ترین و مشهورترین محله‌های دنیا بیشتر است.

به عنوان مثال یک عمارت لوکس ۴۴۴۶ متری، چهار خوابه با پنج سرویس بهداشتی معادل ۷٫۵ میلیون دلار آگهی شده که نصف قیمت یک پنت‌هاوس ۸۰۰ متری در تهران است. به عبارت دیگر قیمت هر متر از این پنت‌هاوس در تهران بیش از ۱۰ برابر عمارت لوکس در بورلی هیلز است.

پنت‌هاوس ۴۲۰ میلیارد تومانی!

پنت‌هاوس ۸۰۰ متری به ادعای آگهی دهنده تاپ لوکیشن در خیابان فرشته، دارای ۴ اتاق خواب، ۱۰ واحد پارکینگ، سالن اجتماعات، استخر، سونا، جکوزی، روف گاردن و … به مبلغ ۴۲۰ میلیارد تومان برای فروش عرضه شده که قیمت هر متر آن عدد عجیب و غریب ۵۰۰ میلیون تومان است. نرخ این خانه با دلار ۲۸ هزار تومانی به حدود ۱۵ میلیون دلار می‌رسد.

y

پنت‌هاوس در خیابان فرشته تهران

در محله ولنجک قیمت یک ویلای ۱۰۰۰ متری که در سامانه کیلید آگهی شده ۳۷۰ میلیارد تومان است که نرخ هر متر مربع آن به ۳۷۰ میلیون تومان می‌رسد. این ویلا پنج خوابه، دارای سالن ورزش، استخر، سونا، جکوزی، لابی، آسانسور و غیره است.

سعدآباد یک ویلای ۲۸۷۰ متری شش خوابه با سالن اجتماعات، روف گاردن، سالن ورزش، آنتن مرکزی و دیگر امکانات با قیمت هر متر مربع ۳۰۰ میلیون تومان و قیمت کل ۸۶۱ میلیارد تومان به فروش می‌رسد.

ویلایی در شهرک غرب تهران

قیمت تعیین شده برای یک ویلای نوساز ۱۱۰۰ متری در زعفرانیه دارای پنج اتاق خواب، شش واحد پارکینگ، استخر، سونا، جکوزی، سالن ورزشی و غیره ۲۰۹ میلیارد تومان است که البته عنوان «زیر قیمت» هم در آگهی آن درج شده است!

یک پنت هاوس ۸۰۰ متری با پنج اتاق خواب، ۹ واحد پارکینگ، سالن ورزش، استخر، روف گاردن، سونا، جکوزی و غیره با نرخ هر متر مربع ۳۱۲ میلیون تومان و جمعا به مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان فروخته می‌شود.

چندی قبل هم بدون آنکه اشاره ای به قیمت ها شود، لیستی از ۷ خانه از گرانترین خانه های تهران منتشر شد که در نوع خود قابل تامل بود. برج چناران در الهیه، برج آلتون کورت درنیاوران ،برج پارامیس درخیابان فرشته، ساختمان نارسیس در الهیه، برج رولکس در فرمانیه، برج روما رزیدنس در کامرانیه و برج چناران در الهیه تهران، ۷ برجی هستند که از آنها به عنوان گرانترین برج های مسکونی پایتخت یاد می شود.

fb

پنت‌هاوس‌ها، سازه‌هایی با نمای شیشه‌ای از سقف تا کف با طراحی دکوراسیون داخلی با طیف‌های رنگی برای آرامش بیشتر. سازه‌هایی که یک قرنی می‌شود به سمت طراحی‌های مدرن رفته برای جلب مشتری‌هایی که در رقابت در زندگی‌های لوکس و لاکچری‌اند. «رهن و اجاره پنت‌ها خیلی باب نیست. بیشتر این پنت‌ها برای فروش‌اند.»

رهن و اجاره این مکان‌های رویایی هم آداب و رسوم خاص خودش را دارد. «رهن پنت‌ها بر مبنای قیمت هر مترمربع سازه محاسبه می‌شود.» قیمت پنت‌هاوسی به وسعت ۱۳۰۰ متر در قلب فرشته ساخته‌شده به سال ۱۳۹۸ می‌شود چیزی حدود ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۵۰۰ تومان. یعنی هر مترمربع حدود ۳۸۴/۶۰۰/۰۰۰ تومان. «مالک یک‌ سوم قیمت هر مترمربع را ضربدر متراژ کرده و آن را مبنای محاسبه رهن می‌کند. در واقع پنت‌هاوس۱۳۰۰ متری ۱۶۶/۶۶۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان رهن می‌رود.»

داد و ستد این خانه ها درحالی است که افزایش نجومی و انفجاری اجاره بها خانه‌به‌دوشان تهران را راهی حاشیه‌ها کرده. گروهی هم پناه برده‌اند به مناطق پایین‌تر به امید دادن اجاره‌بهای کمتر. «رهن و فروش پنت‌هاوس‌ها و ویلاهای لوکس هیچ‌گاه از رونق نمی‌افتد. این بازار همیشه داغ است و مشتری‌های خاص خودش را دارد.»

یک خونه لاکچری به ارزش ۵۰۰ پراید

قیمت پراید دست دوم نه چندان سالم، این روزها بین ۸۰ تا ۹۰ میلیون در بازار است. به این ترتیب ، اگر قیمت گرانترین خانه های تهران ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد باشد می توان آن را معادل ۴۰۰تا ۵۰۰ پراید دست دوم و حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ پراید صفر دانست.

y

منطقه ۱۸، ته جدول قیمت‌ها

قیمت های نجومی برخی املاک لاکچری در تهران در حالی دست به دست می شود که قیمت خانه ها در منطقه ۱۸ تهران، یک چهارم بالاترین قیمت خانه های لاکچری پایتخت است. کمترین متوسط قیمت ملک در تیرماه با ۲۰۷٫۸ میلیون ریال به منطقه ۱۸ تعلق داشته است که نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۵۴٫۶ درصد افزایش نشان داشته است.

این همه افزایش از کجا؟

«چرا» یی این تفاوت از آن دست موضوعاتی است که به نظر می رسد احتیاج به هیچ تحلیل و واکاوی خاصی ندارد. تنها دلیل آن را می‌توان در یک کلمه خلاصه کرد: افزایش بیش از پیش «فاصله طبقانی». به معنای کاهش توان اقتصادی فقرا و طبقه کارگری جامعه و رشد قدرت مالی بیش از پیش ۴ درصدی‌ها! فاصله ای که دولت سیزدهم نیز با وجود تمام شعارهایش، هنوز نتوانسته جلوی زیاد شدن آن را بگیرد!

مهدی روانشادنیا ـ کارشناس بازار مسکن در تحلیل شرایط کنونی این بازارمعتقد است: سال ۱۴۰۱ به صورت خاص عوامل بخش عرضه ناشی از قیمت نهاده‌های ساختمانی و اصلاح نظام یارانه‌ای منجر به ایجاد تورم در بازار مسکن شد. از طرف دیگر وقتی بازارهای موازی روند افزایشی به خود گرفتند متقاضیان خرید مسکن چه از قشر سوداگر و چه مصرف‌کننده، این ‌بازار را مستعد رشد دیدند.

y

وی با اشاره به کاهش ساخت و ساز در کشور گفت: هم‌اکنون تعداد پروانه‌های ساختمانی و پایان کار بسیار محدود شده است. باید تعقلی در وضعیت ساخت و ساز بخصوص مسکن متناسب با تقاضا به وجود بیاید. نهضت ملی مسکن تا زمانی که وارد بازار نشود و قابل بهره‌برداری نباشد اثرگذاری چندانی بر قیمت‌ها نخواهد داشت.

روانشادنیا خاطرنشان کرد: ما تجربه‌ی مسکن مهر را داشتیم که بعضا می‌بینیم برخی پروژه‌ها با گذشت بیش از ۱۰ سال هنوز آماده تحویل نشده است. متقاضی مسکن که امروز به خانه نیاز دارد نمی‌تواند از طریق مسکن دولتی نیاز خود را تامین کند، بنابراین نرخ‌ها در بازار خود را نشان می‌دهد.

وی درباره پیش‌بینی بازار مسکن در نیمه دوم سال جاری اظهار کرد: امیدواریم در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ به یک فضایی برسیم که نرخ رشد قیمت مسکن پایین‌تر از تورم عمومی باشد. راهکار اصلی کنترل تورم عمومی و افزایش ساخت و ساز است. ثبات بازار در مردادماه را نمی‌توان یک تحول اساسی در اقتصاد مسکن دانست؛ فقط می‌توان از واژه‌های ابهام و انتظار برای آن استفاده کرد که ان‌شاءالله در آینده برطرف‌شود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی