|

خرید ربع‌ سکه از بورس چقدر سود دارد؟

سود 4 میلیونی خریداران ربع سکه ظرف 24 ساعت

متقاضیانی که دوشنبه پنج‌ عدد ربع‌سکه از بورس خریدند در یک روز به سود چهار میلیونی رسیدند.

لینک کوتاه کپی شد

خرید سکه و خودرو از بورس امکان جدیدی برای سرمایه‌گذاری است که رفته‌رفته به جذابیت‌های آن اضافه می‌شود. خریداران ربع‌سکه در روز دوشنبه ۲۶ دی آن را با احتساب هزینه انبارداری و مالیات و ... هفت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خریدند درحالی که همان روز ربع‌سکه در بازار آزاد هشت میلیون فروخته شد و قیمتش در روز سه‌شنبه ۲۷ دی به هشت میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید. با درنظر گرفتن سقف خرید پنج سکه از بورس، خریداران آن ظرف ۲۴ ساعت به سود چهار میلیونی رسیدند.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از فرارو، قبل از ربع‌سکه، اوراق سکه امامی اواخر آذر امسال بورسی شد و الان کسی از بورس کالا سکه خریداری کند، پنج درصد کمتر از بازار آزاد هزینه می‌کند. از طرفی در مراحل قبلی عرضه خودرو در بورس بیشترین منفعت نصیب خریداران شاهین شده و آنها موفق شدند این مدل را تقریبا ۳۰ درصد زیر قیمت بازار دریافت کنند.

محاسبه صرفه اقتصادی خرید خودرو از بورس؛ شش تا ۲۸ درصد

عرضه خودرو در بورس از شهریور امسال کلید خورد و تا امروز خریداران خودرو توانستند مدل‌های داخلی را بین شش تا ۲۸ درصد زیر قیمت بازار بخرند. آخرین بار دنا پلاس دستی در روز ۲۶ دی‌ماه روی تابلو رفت و بعد از انجام معاملات و اضافه شدن هزینه‌های مالیات، شماره‌گذاری و ... قیمت تمام‌شده آن برای خریداران به حدود ۴۳۶ میلیون تومان رسید. همین مدل را در بازار آزاد حو‌ل‌و‌حوش ۶۰۰ میلیون تومان دست به دست می‌کنند و می‌توانیم حاشیه سود خرید دنا در بورس را حدود ۱۶۴ میلیون تومان یعنی تقریبا ۲۷ درصد درنظر بگیریم. شاهین یکی از مدل‌هایی است که کمترین متقاضی را طی دو مرحله عرضه داشته و هیچوقت تعداد متقاضیان آن به تعداد مدل‌هایی که عرضه شدند، نرسیده است.

به‌ همین خاطر با همان قیمت پایه فروخته شده و خریداران آن در بورس شاهین را تقریبا با همان قیمت کارخانه صاحب شدند. رقم ۳۴۵ میلیون تومانی قیمت تمام‌شده شاهین در معاملات هفته گذشته بورس کالا ۱۵۵ میلیون تومان کمتر از بازار محاسبه می‌شود و به‌معنی سود تقریبا ۳۰ درصدی خریداران آن است. این وسط یکی از مدل‌هایی که با کمترین حاشیه سود به دست خریداران رسیده است، ۲۰۷ دستی بوده است که خریداران آن در آبان امسال بابت این خودرو شش درصد کمتر از نرخ بازار پرداخت کردند.

محاسبه صرفه اقتصادی خرید سکه از بورس؛ ۱.۵ تا پنج درصد

عرضه ربع‌سکه در بورس درحالی روز شنبه ۲۴ دی کلید خورد که نیمه آذر امسال تمام‌سکه مرکزی را در بورس کالا عرضه کردند. درحال حاضر قیمت اوراق تمام‌سکه مرکزی در بورس به ۲۰۴ هزار تومان رسیده و با‌توجه به اینکه هر سکه معادل ۱۰۰ اوراق است، قیمت تمام‌سکه مرکزی را می‌توانیم ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان درنظر بگیریم. از طرفی شرایط خرید تمام‌سکه از بورس نشان می‌دهد، سقف تعداد خرید معادل ۱۰۰ سکه است و اگر برفرض کسی توانایی خرید این تعداد سکه را داشته باشد، باید چیزی نزدیک دو میلیارد و ۴۰ میلیون تومان بپردازد. در بازار آزاد قیمت تمام‌سکه به شکل‌ تک‌فروشی به ۲۱ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان رسیده و خرید هرقطعه آن حدود ۸۷۰ هزار تومان بیشتر تمام می‌شود. حالا اگر فرض کنیم شخصی قصد خرید ۱۰۰ سکه از بورس را دارد، تقریبا چیزی نزدیک ۸۷ میلیون تومان (چیزی نزدیک پنج درصد) از بازار آزاد جلو می‌افتد.

صرفه اقتصادی خرید ربع‌سکه از بورس چقدر است؟ هر قطعه ربع‌سکه در اولین روزی که پا به بورس گذاشت، تقریبا هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فروخته شد، اما اضافه شدن هزینه ۹ درصدی مالیات، قیمت نهایی ربع‌سکه را حدود ۶۳۰ هزار تومان افزایش می‌دهد. یعنی قیمت ربع‌سکه در بورس به‌شکل تقریبی حدود هفت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. در بازار آزاد آن روز ربع‌سکه را هفت میلیون و ۹۰۰ هزار فروختند و می‌توانیم حاشیه سود خرید ربع‌سکه از بورس را حدود ۱.۵ درصد لحاظ کنیم.

محاسبه صرفه اقتصادی خرید ارز سهمیه‌ای؛ حدود چهار درصد

قیمت دلار برای خریداران ارز سهمیه‌ای براساس میانگین نرخ موزون روز قبلی در بازار متشکل ارزی حساب می‌شود. مثلا متقاضیان این ارز امروز دلار را با نرخ ۳۸ هزار و ۸۲۰ تومان خریدند درحالی دلار آزاد دیروز کارش را با نرخ تقریبی ۴۰ هزار و ۵۰۰ تومان خاتمه داد. البته در بازار آزاد ممکن نرخ دلار توسط فروشنده‌ها بیشتر از این‌ها اعلام شود و مثلا دیروز در میدان فردوسی برای اسکناس آمریکایی ارقام ۴۱ هزار تومانی رد و بدل شده. اما اگر همان عدد ۴۰ هزار و ۵۰۰ تومان را به‌عنوان نرخ دلار آزاد در نظر بگیریم، هر اسکناس آمریکایی را در بازار متشکل ارزی تقریبا هزار و ۷۰۰ تومان کمتر از بازار می‌فروشند. شرایط دریافت ارز سهمیه‌ای مشخص می‌کند هر متقاضی می‌تواند نهایتا دو هزار یورو که الان معادل دو هزار و ۱۷۰ دلار است، دریافت کند.

به‌این ترتیب دریافت این میزان دلار از بازار متشکل ارزی تقریبا ۸۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تمام می‌شود. حالا اگر کسی بخواهد همین میزان دلار را از بازار آزاد بخرد، باید نزدیک ۸۹ میلیون تومان پرداخت کند. یعنی خرید ارز سهمیه‌ای نسبت به بازار آزاد تقریبا چهار درصد کمتر تمام می‌شود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها