|

سود 190 میلیونی شاهین سایپا بعد 120 میلیون ارزانی!

خودروی شاهین سایپا در بازار امروز با قیمت 615 میلیون تومان معامله شد.

لینک کوتاه کپی شد

شرکت سایپا با تولید خودروی شاهین G توانست با محصولات رده بالاتر شرکت ایران‌خودرو، مانند دنا پلاس رقابت کند. سایپا قیمت کارخانه‌ای این خودرو را  425 میلیون تومان اعلام کرد. این درحالی است که شاهین در بازار امروز با قیمت 615 میلیون تومان معامله شد.

به گزارش «شایانیوز» شرکت‌کنندگان مرحله دوم طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه با خرید این خودرو می‌توانند سودی 190 میلیون تومان به دلیل اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار شاهین کسب کنند.

شاهین G در ماه گذشته 735 میلیون تومان قیمت داشت و طی یک ماه 120 میلیون تومان ارزان شد. این کاهش قیمت به دلیل برگزاری دو دوره طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه و ثبات نسبی در نرخ دلار رخ داد. اما تداوم کاهش قیمت در ماه‌های آینده بعید به نظر می‌رسد و کارشناسان این روند را مقطعی معرفی می‌کنند.

در این میان باید به این نکته اشاره کرد که شاهین G در بازار به دلیل نقص‌های فنی گسترده خود در موتور، بازار خوبی ندارد و با ورود به بازار خودروی کشور نتوانست خریداران زیادی را به خود جذب کند.

مشخصات فنی شاهین G

شاید قوای فنی بزرگ‌ترین نقطه ضعف خودروی شاهین باشد. چراکه پیشرانه استفاده‌شده در آن، همان پیشرانه قدیمی 1.5 لیتری استفاده‌شده در خودروهای تیبا، ساینا و کوییک است. با این تفاوت که در شاهین پیشرانه مجهز به توربو شده‌ است.

این پیشرانه از قدرت چندان مناسبی برخوردار نیست. ضمن اینکه همان قدرت کمی که به واسطه توربو در اختیار راننده قرار می‌گیرد، پس از چند ساعت استفاده و گرم شدن پیشرانه، با افت توان چشم‌گیری مواجه می‌شود، زیرا بازدهی سیستم توربو با بالا رفتن دما کاهش می‌یابد.

وقتی شاهین رکوردار کاهش قیمت شد!

قیمت شاهین در بازار آزاد سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت به ۶۱۰ میلیون تومان رسیده و دقیقا ۱۰۰ میلیون از پنجشنبه هفته قبل کمتر است. به‌این ترتیب افت قیمت شاهین در این مدت چیزی نزدیک ۱۵ درصد محاسبه می‌شود و رکورددار افت قیمت بین تمام محصولات داخلی بوده است. بعد از شاهین بیشترین افت قیمت بین محصولات سایپا در خانواده کوییک دیده می‌شود. کوییک دنده‌ای ساده که حالا ارزان‌ترین سواری در کارخانه است، روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت در بازار آزاد ۳۶۰ میلیون یعنی ۳۵ میلیون کمتر از پنجشنبه هفته قبل دست به دست می‌شد و می‌توانیم افت قیمت آن را معادل هشت درصد بدانیم.

البته امروز چهارشنبه 20 اردیبهشت قیمت خودرو روند افزایشی به خودش گرفت و شاهین هم 5 میلیونی در بازار گران شد قیمتش به حدود 615 میلیون تومان رسید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی