|

بازداشت مدیرعامل پتروشیمی رازی

زنجیره فسادها در صنعت پتروشیمی کشور

در حالی که اختلاس و فساد مالی تبدیل به اخبار تکراری مطبوعات و رسانه‌ها در کشور شده، به تازگی خبر بازداشت مدیرعامل پتروشیمی رازی منتشر شده ا…

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- در حالی که اختلاس و فساد مالی تبدیل به اخبار تکراری مطبوعات و رسانه‌ها در کشور شده، به تازگی خبر بازداشت مدیرعامل پتروشیمی رازی، یکی از قدیمی‌ترین کارخانجات پتروشیمی کشور در ماهشهر منتشر شده است.

بازداشت مدیر عامل 17 ساله پتروشیمی رازی

علی اکبر دشتی، مدیرعامل بازداشت شده پتروشیمی رازی، از سال 1382 و نزدیک به دو دهه مدیریت این کارخانه را در دست داشته است. دشتی در حال حاضر به اتهام تخلف مالی و فروش برخی از محصولات پتروشیمی رازی خارج از ضوابط و قوانین بازداشت شده است.

البته در گذشته کارکنان، کارگران و حتی برخی از سهامداران خردِ پتروشیمی رازی بارها از مدیرعامل این مجموعه انتقاد کرده بودند ولی وی همچنان به دلیل وجود برخی حمایت‌ها به کارش ادامه داده بود. چندی پیش هم 576 نفر از کارکنان این واحد پتروشیمی از علی اکبر داشتی در خصوص عدم شفاف‌سازی سهام بورسی‌شان و دریافت مبالغ ناچیزی به عنوان سود سهام پتروشیمی رازی شکایت کرده بوند.

از طرف دیگر در آبان ماه هم اخباری درباره بازداشت عده‌ای از مدیران شرکت پتروشیمی شیراز منتشر شد که مدیر بازرگانی، مدیر حقوقی و مدیر فروش این شرکت پتروشیمی هم جزو بازداشتی‌ها بودند. به گفته رییس کل دادگستری استان فارس متهمان این پرونده «با ایجاد شبکه دلالی در برخی از نقاط کشور از توزیع کودهای شیمیایی(محصول اصلی پتروشیمی شیراز) به صورت تعاونی جلوگیری و اقدام به فروش به صورت آزاد می‌کردند».

زنجیره فسادها در صنعت پتروشیمی

در سال‌های گذشته تعداد قابل توجهی از اختلاس‌ها و فسادهای مالی کشور در صنعت پتروشیمی رقم خورده است؛ پرونده فساد مالی معروف به پتروشیمی گیت، یکی از بزرگترین فسادهای مالی اخیر در کشور بوده است که در سال 97 جنجال رسانه‌ای بزرگی هم به پا کرد. اولین جلسه رسیدگی به پرونده 14 متهم اصلی این پرونده در اسفند 97 برگزار و اعلام شد اتهام مشترک متهمان این پرونده، اخلال در نظام اقتصادی کشور به میزان 6 میلیارد و 656 میلیون یورو ارزِ حاصل از فروش محصولات پتروشیمی است.

البته به گفته دادستان پیشین تهران رقم ذکر شده مربوط به میزان اکسچنج در این پرونده بود و متهمان با مدرک‌سوزی یا با تاخیر در برگشتِ  ارز حاصل از فروش محصولات پتروشیمی، مبالغی از رقم فوق را به بیت‌المال پرداخت نکرده بودند. در واقع متهمان این پرونده به بهانه دور زدن تحریم‌ها برای فروش محصولات نفتی و پتروشیمی‌، شرکت‌های صوری را تاسیس کرده بودند تا به واسطه آن‌ها محصولات فوق را به فروش رسانده و ارز حاصل از فروش را به کشور برگردانند؛ اما یا ارز حاصل از فروش را برنگردانده یا در مواردی مبلغی کمتر از ارز به دست آمده را به دولت داده بودند.

یکی از متهمان اصلی در پرونده پتروشیمی گیت یا فساد بزرگ رضا حمزه‌لو، مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی(PPC) و اولین مدیر این شرکت پس از واگذاری به بخش خصوصی بود. البته در کنار نام این شخص، اسامی بسیاری از افراد دانه‌درشت مطرح بود که یکی از آن‌ها علی اشرف ریاحی، داماد محمدرضا نعمت‌زاده(وزیر سابق صنعت) بود.

در نهایت هم علی اشرف ریاحی و 4 تن دیگر از متهمان پرونده به خارج از کشور متواری شدند و بسیاری از زوایای این فساد بزرگ در صنعت پتروشیمی مغفول ماند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها