|

اعتراض بازنشستگان تامین اجتماعی یک روز پس از افزایش حقوق

برخی منتقدان می‌گویند فرمول تازه همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با آنچه که برای همسان سازی بازنشستگان کشوری و لشکری اجرا شده است…

لینک کوتاه کپی شد
1

یک روز پس از اعلام جزییات افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، در برخی از شهرهای کشور بازنشستگان تامین اجتماعی تجمع اعتراضی برگزار کردند. 

به گزارش فرارو، براساس گزارش‌ها در شهرهای تهران، کرج، کرمان، اردبیل، تبریز، شوشتر، اراک و... بازنشستگان تامین اجتماعی با حضور در مقابل ادارات مرکزی سازمان تامین اجتماعی نسبت به وضعیت حقوق های خود اعتراض کردند. 

 

این اعتراض نشان می‌دهد سخنان روز گذشته مدیرعامل تامین اجتماعی مبنی بر اجرای همسان سازی در سال جدید و افزایش حقوق بازنشستگان نتوانسته است آنها را راضی کند. 

سال گذشته نیز بازنشستگان تامین اجتماعی با برگزاری تجمع های سراسری متعدد به وضعیت معیشتی خود اعتراض کردند. 

ویدئویی از تجمع در اراک 

جزییات افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

روز گذشته مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از افزایش حقوق بازنشستگان خبر داده بود. براساس اظهارات سالاری "حداقلی بگیری که ۳۰ سال خدمت کرده است و حقوقش یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده است در فروردین جاری با احتساب یک همسر و دو فرزند حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان دریافت خواهد کرد؛ برای کسانی که کمتر از ۳۰ سال خدمت دارند حقوقشان به تناسب کاهش و برای کسانی که بیش از ۳۰ سال خدمت کرده اند این رقم مقداری بیشتر است."

سالاری همچنین تاکید کرد که فاصله پرداخت به بازنشستگان کشوری با بازنشستگان لشکری با این افزایش حقوق ها از بین می رود. 

به گفته او "در اسفند ۹۸ آنچه صندوق بازنشستگی کشوری می پرداخت نسبت به فروردین ۱۴۰۰ حدود بیش از ۱۳۰ درصد افزایش یافته است. ما تلاش کردیم مشابه آنها افزایشی داشته باشیم و عدالتی برقرار شود."

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه نسبت به فروردین ۹۸ مجموع پرداختی ما به بازنشستگان ۶۸۰۰ میلیارد تومان بود که به بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان می رسد گفت: «همان حدود ۱۳۰ درصد افزایش را ما هم اعمال خواهیم کرد.»

توضیحات مصطفی سالاری درباره افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

آپارتاید دستمزدی؟!

برخی منتقدان می‌گویند فرمول تازه همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با آنچه که برای همسان سازی بازنشستگان کشوری و لشکری اجرا شده است متفاوت است. 

گروه‌هایی از بازنشستگان مدعی هستند که اگر متناسب‌سازی با فرمول مدنظر آن‌ها پیاده می‌شد، مستمری حداقل‌بگیران ۳۰ سال بیمه‌پرداز به جای حدود ۴ میلیون تومان به حدود ۵ تا ۷ میلیون تومان می‌رسید اما فرمول مدنظر تامین اجتماعی که با مشورت با نمایندگان بازنشستگان کشوری و تایید کانون عالی بازنشستگان تهیه شده، کفِ ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی را برای بازنشستگان دارای کمتر از ۳۰ سال سابقه‌ی بیمه‌پردازی درنظر گرفته است.

بازنشستگان تامین اجتماعی می‌گویند: «مستمری چهار میلیون تومانی کافی نیست آنهم وقتی که خط فقر ده میلیون تومان است؛ بنابراین خواستار اجرای دقیق ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی هستیم؛ با افزایش ۳۹ درصدی پایه مستمری‌ها، حق بازنشستگان ادا نمی‌شود.»

در همین حال حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری کشور  گفت که هفته گذشته جلسه‌ای با مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی و کانون‌های بازنشستگان داشتیم و در خصوص شیوه‌های متناسب سازی حقوق بازنشستگان صحبت شد و قرار بر این شد که حقوق‌های بازنشستگان ما همانند بازنشستگان لشکری و کشوری در همه سطوح افزایش پیدا کند و مدیرعامل سازمان موافقت خود را اعلام کرد.

او افزود: «در تنظیم احکام بازنشستگان تامین اجتماعی تمام سطوح بازنشستگان تامین اجتماعی باید با کشوری‌ها منطبق شود و کف‌بگیر، سقف بگیر و میانه‌بگیران آن‌ها هیچ تفاوتی نداشته باشند.»

او تاکید کرد که "بازنشستگان لشکری و کشوری با قبل از خود هیچ تفاوتی نداشته‌اند اما در تأمین اجتماعی مشاغلی که در گذشته وجود داشتند، دیگر وجود ندارند. به همین دلیل باید مستمری‌های بازنشستگان این صندوق‌ها را ملاک مقایسه و دسته‌بندی قرار دهیم." 

صادقی هشدار داد: «هیچ دلیلی نیست که نظام حقوق و دستمزد کشور میان بازنشستگان تفاوت قائل شود.قبلا نسبت به وجود آپارتاید مزدی هشدار داده شده بود. به همین دلیل خواسته‌ی بازنشستگان این است که سازمان برنامه و بودجه به هرگونه تفاوت و تبعیض پایان دهد. هیچ دلیلی وجود ندارد که بازنشستگان هم‌تراز صندوق‌ها برتر از یکدیگر پنداشته شوند.» 

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • محمود عبادی ارسالی در

    سلام لطفاً اول همسان سازی را مشخص کنید بعدافزایش سالیانه درضمن ضریب ترغیب مشاغل سخت حق ایثارگری و مناطق جنگی وبدی آب و هوا را فراموش نکنید

  • محمود عبادی ارسالی در

    سلام لطفاً مارادورنزنید اول همسان سازی را مشخص کنید تا افزایش سالیانه تاثیر داشته باشه وانرامشاهده کنیم و سپس افزایش سالیانه انجام شود درضمن ضریب ترغیب مشاغل سخت وحق ایثارگری و مناطق جنگی وبدی آب هوا را اعمال کنید این آیتم هارا به فراموشی نبرید مگرماتامین اجتماعی هاودیگربازنشستگان کشوری و لشکری چه فرقی است لطفاً عدالت رابرقرارکنید

  • علیرضا ارسالی در

    روزانه حداقل دویست هزار تومان برای خریدهای حداقلی وجزئی یک خانواده متوسط باید در نظر گرفت که میشود ماهانه شش میلیون تومان نه گردش می رویم نه لباس نو میپوشم نه لوازم خانگی می خریم نه میهمان دعوت میکنیم خلاصه زندگی تعطیل بخور و نمیر

  • بازنشسته تامین اجتماعی ارسالی در

    خداکنه این اعتراضات فایده ای هم داشته باشه، چون دیگه احکام حقوق بازنشستگان صادر شده، و فردا منتشر میشه. خدا ازشون نگذره.. فقط 4میلیون و 200هزار تومن اونم برا 30 سال سابقه به بالا؟ پس بقیه چی؟ لابد مثل سال99 چندرغاز؟ با افزایش 39درصد در 2800000تومن به 3900000تومن میرسه، یعنی فقط 300 هزار تومان متناسب سازی به 30 سال سابقه؟ خدا به داد بقیه حداقل بگیران و مستمری بگیران و ازکارافتادگان کلی تامین اجتماعی برسه، من یک ازکارافتاده کلی ناشی از حوادث کار و دارای معلولیت شدید هستم. سال گذشته با همسان سازی 2میلیون و 200 هزار تومان دریافتی داشتم، سال بسیار سختی بود، امسال به مراتب سخت‌تر خواهد شد! لااقل ازکارافتادگان کلی رو جزو بازنشستگان 30سال به حساب نیاوردید، که طبق قانون باید اینطوری باشه..

  • ناشناس ارسالی در

    درود بر آقای صادقی همه ی حرف ما همین است خیانت کاران این همه تبعیض چرا؟

  • شهرام ارسالی در

    با ۴ میلیون چگونه باید زندگی کرد ،چه فکری با خودشون میکنند ،چون دولت بدهی را نداده باید مستمری بگیران ،تاوان بدهن ،در این میان از کار افتاده های کلی تامین اجتمایی که از همین حداقلی حقوق هم محروم هستند و سوابق ارفاقی که قانونی هم هست اجرا نکردند ،یکبار کار درست را انجام دهید ،باروح و روان مردم بازی نکنید لطفا

  • ناشناس ارسالی در

    حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری : 5برابر حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی افزایش یافته است . لذاباید حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی هم (در تمام سطوح ) مطابق انان افزایش یابد .

  • ناشناس ارسالی در

    اصلا ما به اضافه و همسان سازی نیاز نداریم زمانی که ما بازنشسته شدیم با این حقوق مثلا دو سکه یا کمتر یا بیشر می گرفتیم حالا همان حقوق باهمان قدرت خرید رو دولت پرداخت کند
    شما حقوق به ریال می دهید جنس با ده برابر قیمت چرا حقوق ما را به همان اندازه افزایش نمی دهید
    چرا پنهان کاری می کنید معنی ندارد هر روز یک قیمت کالا دارد

  • ناشناس ارسالی در

    سلام ما پیر مردهای ناتوان باید باقی عمر خود را با بد قولی و وحده های توخالی سپری کنیم
    دولت حالا به هر دلیل همه چیز رو حداقل هفت تا بیست برابر کرده مثلا مسکن ،ماشین و بالاتر از همه پشتوانه پول ملی یعنی طلا وسکه
    حالا می خواهد حداکثر یک دهم را افزایش دهد، واقعا انصاف نیست همه چیز رو نادیده بگیرند

  • ناشناس ارسالی در

    بله وقتی مجلس های گذشته بدون ارزیابی وحساب بازنشستگی تصویب میکردند ویا انتقال بیمه پدر به دختر بیوه وشوهر کرده ویا با ده سال سابقه مستمری بگیرد ویا بازنشستگی سخت و زیان آور وپیش از موعد درصورتی باید فردی سی سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد تا باز نشسته شود شما به جمعیت نگاه کنیدبیشتر زیر شصت سال هستند با سابقه اندک ومطالبه این صندوق ورشکسته خواهد شد

    • امیر ارسالی در

      از تو که‌ نمی‌گیرند عمو جان، اون زندگی دختر بیوه بمراتب خیلی از تو سختره ،چون خودت سی سال پرداختی داشتی توقع داری همه رو به سمت تو بفرستند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها