|

یک تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه:

خداحافظی بازار سرمایه با سودهای نجومی

بازار سرمایه آن بازاری نخواهد بود که همه انتظار سودهای نجومی و جهش‌های آنچنانی از آن داشتند و به طور قطع در یکی دو سال آینده این اتفاق نمی …

لینک کوتاه کپی شد

بازار سرمایه در حال حرکت به سمت و سوی فضای منطقی و ثبات اقتصادی است.

علی ضیاچی در گفت و گو با شایانیوز در این رابطه تشریح کرد: اگر بخواهیم وضعیت اقتصادی را در زمان های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری بررسی کنیم مشاهده می‌کنیم که اقتصاد ما وارد یک رکودی می‌شود و معمولاً حداقل به مدت یکی دو سال، نرخ ارز آن جهش های خاص را ندارد.

وی ادامه داد: در عین حال بخش عمده‌ ای از تورم به دلیل اینکه فشار تورم تخلیه می شود، همان طور که در این سال‌های منتهی به انتخابات این فشار تورم تخلیه شده و همیشه هم سیکل آن به این ترتیب بوده است، انتظارات تورمی هم به تبع آن که نرخ ارز جهش آنچنانی نخواهد داشت، به خاطر همین بازار سرمایه هم به سمت و سوی فضای منطقی و ثبات پیش می‌رود.

ضیاچی در ادامه پیش‌بینی کرد: غیر از این یک ماهی که همه سرمایه گذاران دچار یک سردرگمی هستند تا تعیین تکلیف شود که رئیس جمهور چه شخصی خواهد بود، اگر از این مسئله صرف نظر کنیم که چه کسی در مسند ریاست جمهوری می نشیند، نکته آن است که بازار سرمایه آن بازاری نخواهد بود که همه انتظار سودهای نجومی و جهش‌های آنچنانی از آن داشتند و به طور قطع در یکی دو سال آینده این اتفاق نمی افتد. هم به دلیل اتفاقی که برای دلار در زمان انتخابات می‌افتد و هم به دلیل انتظارات تورمی که فعلا وجود ندارد.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: وقتی که بازارهای اقتصادی را با همدیگر مقایسه می کنیم، از آنجایی که همه بازارها اعم از بازار مسکن، بازار ارز، بازار طلا و بازار سرمایه همه وابستگی مستقیم به نرخ ارز دارند، بنابراین پیش بینی می کنم که در بازارهای مالی دیگری که امکان سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران وجود داشته باشد، این بازارها هم دچار رکود شوند.

وی با تاکید بر اینکه اصلاح یک سری از بازارها مثل بازار مسکن از جنس اصلاح زمانی است، در این رابطه تشریح کرد: چرا که در حال حاضر فعالان بازار مسکن حاضر نیستند قیمت ها را اصلاح کنند.

به گفته وی یکی دیگر از بازارها بازار سپرده گذاری بانکی برای سرمایه گذاران است که بازدهی ۲۰ تا ۲۲ درصد به دنبال دارد و در بازار سرمایه هم قیمت‌ ها بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد اصلاح شده و به نظر می رسد که ریسک آنچنانی در این بازار وجود ندارد و سهم ها در کف قیمتی است.

ضیاچی تاکید کرد: بنابراین اگر انتظار خود را قبول کنیم و انتظار داشته باشیم که بازده معمولی کسب کنیم که تورم را پوشش دهد و بیشتر از بازدهی دلار و بازدهی سپرده بانکی سود کسب کنیم، بازار سرمایه بازار خوب و مناسبی خواهد بود.

وی ادامه داد: با انتخاب درست و انتخاب سهم هایی که مبتنی بر سهم سازی و تحلیل است، می توان انتظار داشت که در بازار سرمایه، یک بازده بین ۳۰ تا ۴۰ درصدی را تا یک سال آینده به صورت معمول انتظار داشته باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه در عین حال یادآور شد: اگر بازار سرمایه را با بازارهای دیگر مقایسه کنیم، از شرایط خوبی برای سرمایه‌گذاری برخوردار است؛ به شرطی که پارامترهای لازم در آن رعایت شود.

وی در خصوص این پارامترها تشریح کرد: اول اینکه انتظارات باید از بازار سرمایه معقول شود و انتظار سودهای وحشتناک و آنچنانی از این بازار نداشته باشیم و دوم اینکه خریدهای سهام مبتنی بر تحلیل صورت بگیرد و سهم ها از شرکت های پر پتانسیل و سودساز خریده شود و سرمایه گذاران صبر پیشه کنند.

ضیاچی با بیان اینکه باید افق سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را حداقل یک افق سرمایه گذاری یک ساله انتخاب کنیم، خاطرنشان کرد: اگر این سه پارامتر را در بازار سرمایه رعایت کنیم، با توجه به اصلاح قیمت سهم ها که صورت گرفته است، این بازار هنوز بازار مناسبی برای سرمایه‌گذاری نسبت به سایر بازارها است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها