|

در گفت و گو شایانیوز با عضو شورای شهر تهران:

مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا بیشتر از کرونا!

آمار نشان می دهد که امروز میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا به مراتب بیشتر از کرونا است.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: آمار ما از مراکز درمانی و اورژانس، نشان می دهد که امروز میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا به مراتب بیشتر از کرونا است و این عامل بیماری زای مرگ خاموش، جان شهروندان تهرانی را مظلومانه و بی سر و صدا مورد هدف قرار گرفته است.

سید حسن رسولی در گفت و گو با خبرنگار شایانیوز و با بیان اینکه آلودگی هوای کلانشهرها به ویژه آلودگی پایتخت، تحت تاثیر دو عامل طبیعی و انسانی و صنعتی است، به نقش منابع آلاینده غیرثابت و متحرک در آلودگی هوای تهران اشاره کرد و گفت: خودروها به معنای عام در راس این دسته از آلاینده ها قرار می گیرند.

وی ادامه داد: البته در وضعیت فعلی، با توجه به شرایط ناشی از کرونا و تعطیلی بیش از ۶۰ تا ۶۵ درصد فعالیت‌های روزمره در تهران از قبیل تعطیلی دانشگاه ها، مدارس، مراکز فرهنگی و هنری، کاهش ظرفیت آمد و شد کارکنان دولت به مرز یک سوم، تعطیل شدن بسیاری از محیط های کسب و کار به ویژه در بخش خدمات، برخلاف اعلام مسئولان دولتی میزان سهم و نقش این منابع متحرک آلاینده نسبت به سال‌های گذشته بسیار ناچیز است.

79183f00-65a7-40d4-89bb-18d656f9a3ca

سید حسن رسولی عضو شورای شهر تهران

رسولی در این راستا تشریح کرد: به طوری که ما در حوزه حمل و نقل ریلی شهر تهران در شرایط قبل از کرونا روزانه قریب به ۲ میلیون نفر سفر جابه‌جایی از طریق مترو داشتیم. اما امروز تحت تاثیر تعطیلی و رکودی ناشی از کرونا که بر شهر حاکم شده است، این حجم از جابه‌جایی به مرز ۸۰۰ هزار نفر کاهش یافته است.

وی با اعلام اینکه سیستم اتوبوس‌رانی امروز با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت خود کار می کند، ادامه داد: سیستم تاکسی رانی به لحاظ اقتصادی در حال ورشکستگی است و مردم به مراتب کمتر از گذشته از خودروی شخصی استفاده می کنند. لذا برخلاف سال‌های قبل از کرونا، با گره‌های سرسام‌آور ترافیکی کمتری مواجهیم.

رسولی همچنین با اشاره به تاثیر عوامل طبیعی بر آلودگی هوا گفت: عوامل طبیعی موثر بر آلودگی هوای شهر تهران به ویژه در ماه‌های پایانی فصل پاییز و دو ماهه ابتدایی فصل زمستان، ناشی از پدیده وارونگی و کاهش میزان و سرعت وزش بادهای شرقی و غربی است. به گونه‌ای که با شرایطی که از لحاظ ایستایی آلودگی ها و ذرات معلق در هوای شهر ۷۰۰ کیلومتر مربعی تهران و مجموعه تهران بزرگ که شامل شهرستان های دو استان تهران و البرز است؛ متاثر از این ایستایی و توقف، شرایط بسیار خطرناکی را به لحاظ محیط زیستی فراهم می کند.

وی در ادامه با اشاره به تاثیرات منابع آلاینده ثابت در آلودگی هوا گفت: منابع آلاینده ثابت در بردارنده نیروگاه های سیکل ترکیبی منتظر قائم و شهید رجایی در غرب تهران در استان البرز و نیز وجود واحدهای صنعتی سنگین از قبیل کارخانجات سیمان، فولادسازی، خودروسازی، صنایع شیمیایی و نیز برخی دیگر از صنایع کارگاهی غیراستاندارد که در منطقه جنوب شرق تهران، در شهرری منطقه کهریزک و حسن آباد مستقر هستند. این منابع جزو منابع ثابت تولید ذرات مضر معلق در هوا هستند. به ویژه در شرایطی که مثل امروز تبدیل انرژی موردنیاز این واحدهای بزرگ از سوخت های فسیلی کمتر آلاینده، مثل گاز طبیعی به مازوت و یا اصطلاحاً نفت کوره تغییر می کند.

رسولی یادآور شد: در چنین شرایطی امروز بیش از ۵۰ درصد منشاء آلودگی های هوای تهران، این منابع ثابت آلاینده است که تحت تاثیر سیاست های عمومی دولت به ویژه مدیریت انرژی، آثار و تبعات بسیار مخرب و غیرقابل جبرانی را بر سلامت شهروندان و محیط زیست تحمیل می‌کند.

به گفته این عضو شورای شهر تهران، به طور طبیعی ۲۰ درصد از محصولات تولیدی پالایشگاه های، شامل مازوت و یا نفت کوره است و این میزان تولید باید به طریقی از مخازن پالایشگاهی خارج شوند تا امکان تداوم فعالیت پالایشگاه ها برای تولید بنزین، گازوئیل و سایر فرآورده های نفتی فراهم شود.

وی با بیان اینکه ما در شورای شهر قدرت تاثیرگذاری بالایی نداریم، یادآور شد: اما به نمایندگی از مردم و با استفاده از فرصت ناچیزی که در اختیار داریم، این هشدارها را داده و خواهیم داد.

رسولی ابراز امیدواری کرد: به سرعت شاهد تجدیدنظر در جهت‌گیری‌های مدیریتی و سیاست های دولت در حوزه مدیریت انرژی در پایتخت کشور باشیم.

وی درخصوص راهکار پیشنهادی برای حل معضل آلودگی هوا گفت: به نظر من راه چاره عبارت است از اینکه در شرایط فعلی حتی با تحمل خاموشی ها و تحمل آثار و عواقب ناشی از قطع گاز به دلیل افزایش مصرف و کاهش ظرفیت، دولت و دستگاه‌های مسئول در تداوم این راهبری و مدیریتی تجدید نظر کنند؛ چون جان انسان ها در خطر است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها