|

انتقاد دو نامزد انتخابات از نحوه مدیریت کرونا و واکنش وزارت بهداشت

دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری به شدت از مدیریت بحران توسط وزارت بهداشت انتقاد کردند.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- دومین مناظره نامزدهای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری روز سه‌شنبه 18 خرداد برگزار شد و کاندیداها همگی به شدت از شرایط فعلی کشور انتقاد کردند. مدیریت بحران کرونا و روند واکسیناسیون علیه این بیماری در کشور، یکی از موضوعات مطرح شده در مناظره دوم بود دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری از منتقدان عملکرد وزارت بهداشت در برابر همه‌گیری کرونا بودند.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نامزد اصول‌گرای انتخابات، مدیریت بحران کرونا در کشور را در مقایسه با دیگر کشورها بد توصیف کرد و گفت: «متاسفانه آمار فوت بالایی داریم و این آمار غیرقابل توجیه است و صداوسیما مرتب از کشورهایی که اوضاع خرابی دارند، گزارش تهیه می‌کند اما هیچ وقت از کره جنوبی نمی‌گوید که فقط هزار و 974 فوتی داشته یا ویتنام که 53 فوتی یا چین که مرکز شیوع کرونا بوده چهارهزار و 634 فوتی داشته است. بسیاری از این کشورها هنوز واکسیناسیون را شروع نکردند و یک دولت مقتدر و قاطع داشتند و دچار بی‌ثباتی در تصمیم‌گیری نبودند تا این کار را انجام دهند.»

قاضی‌زاده در ادامه به اظهارات پیشین علی لاریجانی در کلاب‌هاوس درباره توافق با چین برای واردات مقدار انبوهی واکسن اشاره کرد و افزود: «اخیرا عزیزی در کلاب‌هاوس گفت که می‌توانستم در مرداد ماه 18 میلیون دوز واکسن وارد کنم اما دولت همراهی نکرده است. 18 میلیون دوز واکسن یعنی کاهش حداکثری مرگ‌ و میر در کشور و این حرف، حرف خیلی وحشتناکی بوده که زده شد که این امکان را داشتیم تا واکسن بیاوریم و تمامی افراد تحت خطر را واکسینه کنیم. دولت سلام تا آخر سال همه مردم را واکسینه خواهد کرد.»

محسن مهرعلیزاده، نامزد اصلاح‌طلب هم از وضعیت بحران کرونا و نحوه مواجهه وزیر بهداشت با آن انتقاد کرد و گفت: «متاسفانه دولت در زمینه کرونا کوتاهی کرد. وزیر بهداشت اگر به موقع عمل کرده بود، به موقع واکسن را وارد می‌کرد و بخش خصوصی را به درستی فعال می‌کرد، امروز وضعیت کرونا این‌طور نبود. صدها شرکت در بخش خصوصی داریم که می‌توانند در زمینه واکسیناسیون کار را پیش ببرند. قیمت واکسن حداکثر 10 دلار است که با قیمت آزاد، 200 هزار تومان هزینه دارد. بارها گفته‌ام اگر وزارت بهداشت دست از مافیابازی برمی‌داشت و اجازه وارد کردن واکسن حتی به قیمت آزاد را می‌داد امروز بسیاری از مردم واکسینه شده بودند.» همچنین مهرعلیزاده به مردم وعده داد در صورت پیروزی در انتخابات فقط طی 3 ماه همه مردم را واکسینه خواهد کرد.

وزارت بهداشت بعد از اظهارات اخیر دو نامزد درباره مدیریت بحران کرونا و تاخیر در واکسیناسیون، به آن واکنش نشان داد و این دو کاندید را به نادیده گرفتن زحمات شبانه‌روزی و ایثارگری‌های کارکنان وزارت بهداشت و کادر درمان متهم کرد. این وزارتخانه در برابر سخنان مهرعلیزاده مبنی بر تعلل وزارت بهداشت برای واردات واکسن توسط بخش خصوصی اعلام کرد: «پیرامون ادعاهایی در مورد واردات واکسن و مشارکت بخش خصوصی، در حالی که بیش از 38 مجوز برای شرکت‌های بخش خصوصی صادر شده است و البته تاکنون به ثمر ننشسته، واقعیت‌های بازار جهانی واکسن نیز مشخص است چنان‌که برای آن 3 ماهی که نامزد محترم وعده دادند هم ریل‌گذاری شده است؛ می‌دانند لذا روغن ریخته را نذر امامزاده می‌کنند.»

همچنین وزارت بهداشت در مورد ادعای قاضی‌زاده مبنی بر مخالفت دولت با  واردات 18 میلیون دوز واکسن از چین در مرداد ماه سال گذشته، تاکید کرد: «از 18 میلیون دوز واکسن در مرداد ماه گذشته صحبت می‌کنند در حالی که کشور سازنده مورد ادعا تا آبان ماه حتی 1 میلیون دوز واکسن نداشته است؛ می‌گویند در حالی که نزدیک‌ترین افراد و افکار به ایشان تا دیروز خرید واکسن را همگامی با توطئه جهانی علیه جمعیت مردمان اعلام می‌کنند.» منظور وزارت بهداشت از افراد نزدیک به قاضی‌زاده که مخالف واکسیناسیون بوده‌اند، زهرا شیخی رئیس ستاد این نامزد انتخابات است که قبلا گفته بود «سازمان بهداشت جهانی با واکسیناسیون کرونا می‌خواهد ۱۵درصد جمعیت را کم کند».

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها