|

واکسن سینوفارم؛ موثر یا بی تاثیر؟

دبیر کمیته علمی کووید۱۹ با اشاره به برخی شایعات مبنی بر بی اثر بودن واکسن سینوفارم گفت:نمی‌توانیم درباره اثر واکسن‌ها مقایسه خوبی انجام دهیم

لینک کوتاه کپی شد

واکسن سینوفارم یکی از مهمترین واکسن های تولیدشده ضد کرونا در سطح جهان است که در کشور چین تولید می شود. واکسن سینوفارم تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را دریافت کرده، اما اخیرا گمانه زنی هایی درباره واردات نوع کم کیفیت واکسن سینوفارم به ایران که فاقد این تاییدیه است، مطرح شده است. باید توجه داشت که دو پلتفورم مختلف واکسن سینوفارم در کشور چین تولید می شود که با وجود برخی گزارش های رسانه ای درباره واردات پلتفورم فرعی واکسن سینوفارم به ایران، مسئولان بهداشتی کشور تاکید دارند که تمام واکسن های سینوفارم وارداتی به ایران صرفا از پلتفورم اصلی آن هستند.

عابدینی تاکید کرد بسیاری از این مباحث شایعه است. به طور کلی ما اکنون نمی‌توانیم درباره اثر واکسن‌ها مقایسه خوبی انجام دهیم. زیرا هنوز اطلاعات‌مان نسبت به واکسن‌ها و پلتفرم‌های مختلف واکسن ناقص است. با این حال می‌دانیم که سازمان جهانی بهداشت این واکسن‌ها را قبول کرده و به همه جوامع توصیه کرده که باید سعی کنید، واکسیناسیون را با هر پلتفرمی انجام دهید. حتی اگر اثرش کم است. بنابراین بر اساس نظر سازمان جهانی بهداشت درصد  واکسیناسیون  مهمتر از نوع واکسن است.

عابدینی درباره انتشار تصاویری در  شبکه های اجتماعی  از آزمایش آنتی‌بادی افرادی که واکسن سینوفارم دریافت کرده‌اند و این ادعا که هیچ گونه آنتی‌بادی در بدن آنها ساخته نشده، گفت: اصلا ربطی ندارد. زیرا اولا باید آنتی‌بادی نوع خاصی را اندازه گرفت، گاهی شاید لازم باشد که آنتی‌بادی نوترالیزان یا خنثی‌کننده اندازه‌گیری شود. ممکن است در برخی افراد تولید آنتی‌بادی با هفته‌ها تاخیر باشد و تحریک ایمنی سلولی‌اش بیشتر باشد، اما نباید بر اساس این تصاویر بر عدم کفایت یا عدم تاثیر واکسن نتیجه‌گیری کنیم. در عین حال نمی‌توان گفت که هرکس میزان آنتی‌بادی‌اش بسیار بالاست، اصلا به بیماری مبتلا نمی‌شود. طرح چنین مباحثی به این صورت اصلا درست نیست.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها