|

چه غذاهایی برای سرماخوردگی بد است؟

 وقتی سرما می خوریم به ما می‌گویند په بخوریم و چه نخوریم. هررزوه تحقیقات جدیدی در این باره انجام می‌شود. در این گزارش بررسی میکنیم در موقع…

لینک کوتاه کپی شد

وقتی سرما می خوریم به ما می‌گویند په بخوریم و چه نخوریم. هررزوه تحقیقات جدیدی در این باره انجام می‌شود. در این گزارش بررسی میکنیم در موقع سرماخوردگی خوردن په غذاهایی مفید و خوردن چه غذاهایی مضر است. مصرف سوپ داغ و استفاده از داروهای ضد احتقان از جمله مواردی است که رعایت آن‌ها هنگام سرماخوردگی به افراد توصیه می‌شود.

این درحالیست که افراد نسبت به مواد غذایی که ممکن است سرفه و سرماخوردگی را تشدید کنند از آگاهی لازم برخودار نیستند. به طور مثال، افراد بر این باورند مصرف بدون نسخه داروهای آنتی بیوتیک برای درمان سرماخوردگی مناسب است که تصور اشتباهی است. سرماخوردگی معمولی و عفونت دستگاه تنفسی فوقانی همچون برونشیت از ویروس ناشی می‌شود و داروهای آنتی بیوتیک تنها برای مقابله با عفونت‌های باکتریایی موثر هستند.

چه غذاهایی برای سرماخوردگی بد است؟

درحقیقت، استفاده از داروهای آنتی بیوتیک برای درمان سرماخوردگی معمولی می‌تواند با عوارض جانبی نیز همراه باشد.

سایت Firstpost در مطلبی به چند نوع ماده خوراکی اشاره کرده که سرماخوردگی و سرفه را تشدید می‌کنند:

مواد قندی: هنگام سرماخوردگی ممکن است فرد به مصرف چای یا خوراکی شیرین میل داشته باشد؛ این درحالیست که مصرف این گونه مواد خوراکی سرفه را تشدید می‌کند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ انجام گرفت نشان داد مصرف مواد قندی سیستم ایمنی را به ویژه هنگام مقابله با عفونت ویروسی ضعیف می‌کند.

نوشیدنی‌های حاوی کافئین: در زمان سرماخوردگی بدن برای حفظ رطوبت مورد نیاز خود به مصرف مایعات بیشتر نیاز دارد. قهوه، چای و نوشیدنی‌های حاوی کافئین همچون ادرارآور عمل کرده و موجب می‌شود آب و نمک بیشتری از بدن دفع شود.

شیر: بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف شیر هنگام سرماخوردگی موجب می‌شود مخاط‌های موجود ضخیم‌تر شده و جدا شدن آن‌ها سخت‌تر انجام شود. به همین دلیل مصرف شیر هنگام سرماخوردگی توصیه نمی‌شود.

خوراکی‌های تند: این باور وجود دارد مصرف غذاهای تند هنگام سرماخوردگی و سرفه کردن خوب است؛ چرا که به جدا شدن راحت‌تر مخاط کمک می‌کند. در واقع ترکیب کاپسی‌سین موجود در فلفل تند به تسکین التهاب کمک می‌کند هرچند مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ انجام گرفت نشان داد این ترکیب تولید بیشتر خلط را به همراه دارد و ممکن است برای چند دقیقه علائم فرد را تسکین دهد، اما در طولانی مدت وضعیت را وخیم کرده و روند بهبودی را به تاخیر می‌اندازد.

چه غذاهایی برای سرماخوردگی بد است؟

سوپ مرغ

خوردن یک کاسه سوپ مرغ داغ در زمان ابتلا به سرماخوردگی به بدن آرامش زیادی می دهد. در سال ۲۰۰۰ محققان بیان کردند که سوپ مرغ حاوی عوامل ضد التهابی است که می تواند علائم سرماخوردگی را بهبود بخشد. اینکه چرا سوپ اینقدر برای سرماخوردگی موثر است نیاز به تحقیقات بیشتری دارد، اما آنچه مسلم است این است که یک رژیم غذایی سالم و مقوی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند که بسیار مهم است.

غذاهایی که سرشار از ویتامین D هستند، مانند شیر و سایر غلات غنی شده می توانند در مبارزه با سرماخوردگی به بدن کمک کنند. تحقیقی در سال ۲۰۰۹ در این زمینه انجام شد و محققان دریافتند افرادی که کمبود ویتامین D دارند بیشتر دچار سرماخوردگی می شوند. غذاهای حاوی ویتامین D علاوه بر بهبود علائم سرماخوردگی به بهبود

خلق و خو در هوای سرد نیز کمک می کنند.

هویج و سایر غذاهای حاوی ویتامین A تمام ویتامین ها برای داشتن یک بدن سالم ضروری هستند، اما محققان معتقدند ویتامین A نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارد. زمانی که دچار سرماخوردگی می شوید بهتر است سبزیجاتی مانند هویج، سیب زمینی شیرین، کدو اسکواش و اسفناج مصرف کنید.

چای سبز سرد چای سبزسرشار از آنتی اکسیدان است که سیستم ایمنی را تقویت می کند حتی زمانی که بیمار هستید. به علاوه چای سبز می تواند علائم مربوط به سرماخوردگی مانند گلو درد را بهبود بخشد.

چه غذاهایی برای سرماخوردگی بد است؟

سیر بررسی ها نشان داده اند که مصرف منظم سیر می تواند از بروز سرماخوردگی پیشگیری کند. سیرحاوی ماده ای به نام آلیسین است که به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. در هوای سرد بهتر است بیشتر سیر مصرف کنید.

بلوبری محققان معتقدند میزان آنتی اکسیدان موجود در بلوبری از هر میوه تازه دیگری بیشتر است و این میزان آنتی اکسیدان به بهبود سرماخوردگی کمک می کند. در زمان سرماخوردگی می توانید بلوبری را تنها یا همراه با شیر بخورید.

چای چای به بهبود علائم سرماخوردگی کمک می کند، اگر می خواهید چای بهترین تاثیر را روی شما داشته باشد بهتر است چای خود را با عسل، دارچین یا حتی سیر و نعناع بخورید. توصیه می شود در زمان سرماخوردگی ۳ بار در روز چای بنوشید.

ماهی توصیه می شود در زمان سرماخوردگی ماهی هایی مانند ماهی تن و ماهی سالمون بخورید، این ماهی ها سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. اسیدهای چرب امگا ۳ التهاب بدن را کاهش می‌دهند؛ التهاب یکی از مهم ترین عواملی است که از عملکرد درست سیستم ایمنی جلوگیری می‌کند.

منابع: ایسنا، آفتاب یزد

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها