|

چگونه یک رژیم لاغری موثر داشته باشیم؟

رژیم لاغری مناسب باید داری خصوصیات مشخصی باشد که نه تنها به بدن آسیب نرساند بلکه باعث بهبود عملکرد فعالیت های بدن شود.

لینک کوتاه کپی شد

آیا تا به حال برای شما پیش آمده که وارد جمعی شوید و با جملاتی مثل: چقدر چاق شدی؟ چرا رژیم نمی گیری؟ و ...روبه رو شوید. حتی شاید برایتان پیش آمده باشد لباسی را که خیلی دوست دارید دیگر اندازه تان نباشد. با استفاده از رژیم لاغری مناسب می توانید همه ی این مشکلات به وجود آمده را حل کنید. با ما در ادامه متن همراه باشید تابا رژیم لاغری بیشتر آشنا شوید.

 

یک رژیم لاغری خوب چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

در مقوله کاهش وزن، جلوگیری از وزن گیری ساده‌ترین هدف خواهد بود. سپس کاهش 10 درصد از وزن بدن در مدت 6 ماه یک هدف مناسب است.

اما لازم است در این مسیر به نکات زیر توجه کنید:

  • هیچ رژیم غذایی لاغری برای عموم مردم توصیه نمی‌شود.
  • بهترین رژیم غذایی لاغری، رژیمی است که بر اساس شرایط خاص شخص تنظیم شده باشد.
  • رژیم مناسبی که لاغری پایدار را برای شما رقم زند، باید اصولی، متعادل و شامل تمامی گروه‌های غذایی اما از منابع سالم باشد.
  • اگر تاکنون در راه کاهش وزن شکست خورده‌اید، شک نکنید که راهی که پیموده‌اید اشتباه بوده و یا صبر و شکیبایی کافی را نداشته‌اید. هر کسی در صورت داشتن برنامه شخصی مناسب و اراده‌ی کافی می‌تواند لاغر شود. ژنتیک و استعداد  چاقی را بهانه نکنید.
  • بر اساس متون مرجع علم تغذیه بهترین منبع برای دریافت رژیم‌های غذایی متخصص‌های تغذیه هستند که با دریافت اطلاعات و شرایط شما برنامه تخصصی برایتان تنظیم کنند.

آیا-دانه-کتان-باعث-کاهش-وزن-می-شود-؟

 

رژیم غذایی سالم چیست؟

رژیم غذایی سالم، رژیمی است که حاوی مواد مغذی لازم برای درست کار کردن بدن است. برای داشتن تغذیه‌ی مناسب، باید بیشتر کالری روزانه‌ی خود را از مواد زیر دریافت کنید:

  • میوه‌های تازه؛
  • سبزیجات تازه؛
  • غلات کامل؛
  • حبوبات؛
  • آجیل؛
  • پروتئین بدون چربی.

 

چه کسانی نباید از رژیم لاغری استفاده کنند؟

رژیم لاغری برای همه افراد مناسب نیست و در بعضی موارد متخصصان رژیم لاغری را توصیه نمی کنند چون نه تنها کمکی به لاغر شدن نمی کند بلکه ممکن است به بدن فرد آسیب وارد شود.

از جمله این افراد شامل موارد زیر می شود:

  1. زنان حامله
  2. زنان شیرده
  3. افراد با اختلالات حاد روانی نظیر افسردگی شدید
  4. افرادی که اعتیاد به هر نوع ماده‌ای دارند
  5. افراد با سابقه کم‌خوری عصبی (Anorexia Nervosa) یا پرخوری عصبی(bulimia Nervosa)

 

​نکاتی که باید در رژیم لاغری خود رعایت کنید

برای داشتن یک رژیم لاغری موثر باید یک سری نکات را رعایت کنید. که ما در ادامه مطلب به بعضی از آنها اشاره می کنیم:

1-از خوردن شکر و نوشیدنی‌های شکردار خودداری کنید

شکر اضافه‌شده به مواد غذایی ناسالم است. تحقیقات نشان می‌دهند شکر آثار به شدت آسیب‌زایی بر سلامت سوخت و ساز بدن دارد. 

تحقیقات بسیاری نشان داده‌اند، وجود شکر اضافی در بدن می‌تواند منجر به افزایش انباشته شدن چربی در شکم شود. برخی بر این باور هستند این فقط اولین اثر آسیب‌زای شکر بر سلامت بدن است. شکر باعث بالا رفتن چربی شکم و کبد شده و در نتیجه منجر به مقاومت در برابر انسولین و بسیاری از مشکلات متابولیک می‌شود. شکر مایع در این خصوص حتی مضرتر نیز هست هنگامی که نوشیدنی‌های شکردار می‌نوشید، کالری بیشتری دریافت می‌کنید.

1563008903_F2cG3

 

2- خوردن پروتئین بیشتر، یک استراتژی بلندمدت و عالی برای کاهش چربی شکم است.

پروتئین یکی از مهم‌ترین درشت‌مغذی‌ها در موضوع کاهش وزن محسوب می‌شود. پروتئین تمایل به مصرف غذا را تا ۶۰ درصد پایین می‌آورد، و سوخت و ساز بدن را تا ۸۰ الی ۱۰۰ کالری در روز بالا می‌برد و کمک می‌کند روزانه ۴۴۱ کالری کمتر بخوریم. اگر هدف شما کاهش وزن است، اضافه کردن پروتئین شاید تنها تغییر مؤثر در رژیم غذایی باشد. پروتئین نه تنها به کاهش وزن کمک خواهد کرد، بلکه از افزایش مجدد وزن نیز جلوگیری می‌کند. شواهد علمی نشان می‌دهد پروتئین یک ماده‌ی غذایی مؤثر در برابر چربی‌های شکم است. میزان و کیفیت پروتئین مصرفی با چربی شکم رابطه‌ی معکوس دارد، یعنی افرادی که پروتئین بیشتر و بهتری مصرف می‌کنند، چربی شکم کمتری خواهند داشت.

wide-high-protein-foods-850x491

 

3- کربوهیدرات را از رژیم غذایی خود حذف کنید

محدود کردن مصرف کربوهیدرات بهترین راهِ کاهش چربی شکم است. بسیاری از تحقیقات این موضوع را به اثبات رسانده‌اند. وقتی کربوهیدرات را حذف کنید، اشتهای شما کم می‌شود و می‌توانید وزن کم کنید.

Carbohyadrate-1

 

4- مواد غذایی سرشار از فیبر بخورید

اغلب فیبرهای رژیمی غیرقابل‌ هضم هستند. معمولا می‌گویند خوردن زیاد فیبر می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. این حرف درست است، اما باید به خاطر داشت همه‌ی فیبرها ساختار یکسانی ندارند. به نظر می‌آید اغلب فیبرهای چسبناک و محلول بر کاهش وزن تأثیرگذار هستند. اینها فیبرهایی هستند که با آب پیوند برقرار می‌کنند و ژل ضخیمی در معده و روده تشکیل می‌دهند. این ژل تحرک غذا در معده و روده‌ی کوچک را به طور چشمگیری کُند می‌کند و از سرعت هضم و جذب مواد غذایی می‌کاهد؛ در نتیجه احساس سیری و بی‌اشتهایی به وجود می‌آید. بهترین راه دریافت فیبر، خوردن گیاهان خوراکی مثل سبزی و میوه است. حبوبات نیز علاوه بر برخی غلات نظیر بلغور جو منبع خوبی از فیبر هستند. 

رژیم-لاغری-سریع

 

5- آب بنوشید

فواید نوشیدن آب بر همگان مشخص است. آب کالری ندارد، اما احساس سیری ایجاد می‌کند. گفته می‌شود نوشیدن آب سرد فراوان، حتی باعث سوزاندن کالری می‌شود. به این علت که آب یخ با ورود به بدن باید به واسطه‌ی دمای بدن گرم شود که همین نیازمند صرف انرژی (کالری) است. مصرف ۲ لیتر آب سرد در روز می‌تواند باعث سوزاندن ۷۰ کالری انرژی شود. علاوه براین، آب نوشیدن باعث می‌شود به جای کبد، کلیه‌ها فعالیت داشته باشند تا به این ترتیب مواد زاید از بدن خارج شوند. یکی از وظایف اصلی کبد، تبدیل چربی‌های بدن به انرژی است. اگر وظیفه دفع مواد زاید از دوش کبد برداشته شود، کبد به سوزاندن چربی‌های بدن برای تبدیل آن به انرژی خواهد پرداخت.

do-water-diet

 

6- به مقدار کافی ویتامین B مصرف کنید

اگر هدف شما لاغر کردن شکم است، روش دیگر روی آوردن به رژیمی است که شامل مقدار کافی ویتامین B باشد. بسیاری از ویتامین‌های B در تبدیل چربی‌های غذایی، پروتئین و کربوهیدرات به انرژی نقش مهمی بازی می‌کنند. به علاوه، بسیاری از ویتامین‌های B فواید دیگری برای کاهش وزن دارند. مثلا، ویتامین B3 برای کسانی مفید است که افزایش سایز کمر آنها ناشی از مقاومت بدن‌شان به انسولین است. ویتامین B6 نیز برای جذب مناسب روی -یکی از مواد مغذی مهم در کاهش چربی- بسیار لازم است.

52847

 

7- نمک نخورید

در حالی که نمک (سدیم) برای تنظیم برخی کارکردهای بدن ضروری است، اما بیشتر باعث حفظ آب بدن می‌شود. بافت‌های اطرف کمر که آب بدن زیادی در آنجا جمع می‌شود، باعث ایجاد چربی شکم می‌شوند. اگر احساس می‌کنید غذای شما مزه ندارد، سعی کنید به جای نمک از ادویه‌جات استفاده کنید. 

salt_fitshape

8- چربی کمتری بخورید

خوردن بیش از حد چربی و روغن، به ویژه انواع نادرست چربی ، مانند چربی اشباع و صنعتی ، می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته را افزایش دهد.

استفاده از روغن های گیاهی اشباع نشده (روغن زیتون ، سویا ، آفتابگردان یا ذرت) به جای چربی های حیوانی یا روغن هایی که دارای چربی های اشباع شده (کره ، روغن ، چربی حیوانات، روغن نارگیل و روغن نخل) هستند ، به مصرف چربی های سالم تر کمک می کند.

برای جلوگیری از افزایش وزن ناسالم ، مصرف کل چربی نباید از 30 درصد از انرژی مصرفی کلی یک فرد بیشتر شود.

بیشتر بخوانید:انواع روغن نارگیل و 13 فواید آن + جزئیات

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها