|

جیران که اینهمه مانی به جیب زد چقد کاخ و زخمو زیل کرد؟ فتحی اومد ثواب کنه کباب شد!

جیران سریال تاریخی می باشد که در کاخ گلستان فیلمبرداری شده اما اینکه چقدر به آثار باستانی در طول کار آسیب خورده رو در این مطلب خواهیم فهمید!

لینک کوتاه کپی شد
3

شایانیوز- از وقتی که کرونا اومد و شد بلای جون آدما، خب خیلی جاهای تفریحی بسته شدن و مردم خونه نشین بودند. یکی از این مکان های جذاب و تفریحی سینما بود که به کل کار کارگردانان سینمارو کِساد کرد! از طرفی در تلویزیون و صدا سیما محدودیت ها زیاده و پولشم به نسبت سینما و شبکه خانگی ناچیز! پس چی میمومه؟ شبکه خانگیه که تو این سه چهار ساله مثل بنز داره میترکونه و پشت بند هم سریال ها روانه خونه های مردم میشن. یکی از اونها که این روزا در حال پخشه اما جلوش حسابی گرفته شد، "جیران" هستش که به دلیل مواردی که در ادامه خواهیم گفت طرفدار زیاد پیدا کرده. جیران حواشی زیادی داره که خب به دلیل نوع داستان و گریم و علی الخصوص استفاده از کاخ گلستان هستش. جیران و اهالیه سریالش این روزا خوابیدن تو خونه و پخش نمیشن که این هم باعث ناراحتیه مخاطب شده و هم عوامل فیلم!

حالا همه اینهارو بزاریم کنار و برسیم به کاخ گلستان باید بگیم که وقتی اسم از آثار تاریخی و سریال میاد همه اولین سوالی که براشون پیش میاد اینه که صدمه ای به آثار زده نمیشه؟ اینهمه بازیگر و برو بیا و وسیله و استفاده از وسایل آیا چیزی رو خراب نمیکنه؟ حتی خیلی از کاربران با دیدن نشستن قبله عالم روی تخت قلبشون میلرزید که واقعا این میزان استفاده از وسایل مشکلی نداره؟ این در حالیه که شما وقتی برای بازدید از کاخ میرید حتی بهتون اجازه نمیدن از در اتاق ها وارد بشید و وسیله هارو از نزدیک ببینید و همیشه محافظت شده هتسند! بعد چرا باید بازیگرا از آثار باستانی جهت پول درآوردنشون استفاده کنن!

ugtuy

جیران چقدر به کاخ گلستان آسیب وارد کرد؟!

همیشه بعد از اتمام فیلم و سریال های تاریخی یادگار هایی بر پیکره آثار بوده، حالا دیگه کاخ گلستان که بدتره و در زمره میراث جهانی ایران به شمار میره، حساسیت‌های بیشتری رو به دنبال داره.

آفرین امامی (مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان) با اشاره به این که حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد این سریال در کاخ گلستان فیلمبرداری شده، گفت: فیلمبرداری این سریال حدود ۵۰ روز طول کشید و بخشی از این زمان در دوره کرونا که کاخ تعطیل بود و اجازه بازدید عموم نداشت، فیلمبرداری شده است.

yy

به گفته او، به منظور فیلمبرداری بخش‌هایی از سریال جیران که در تالار آینه کاخ گلستان انجام شد، تمام اشیای این تالار جمع‌آوری، بسته‌بندی و به مخزن کاخ منتقل شدند. درواقع تالار آینه کاملا تخلیه و هیچ شیئی در اختیار گروه فیلمبرداری گذاشته نشد. حتا اجازه حضور و استفاده عوامل از کف تالار داده نشد و گروه فیلمبرداری بعد از عکسبرداری از کف تالار با ساخت و قرار دادن سازه‌ای جدید همانند کفپوش روی آن، کار رو آغاز کردند. سنگ‌هایی که در سریال دیده میشه، کفپوش و عکس هستند و فرش‌ها همگی ماشینی می باشند. به‌طور کل هیچ یک از آثاری که در این سریال دیده میشه متعلق به کاخ گلستان نیست!

او تاکید کرد: در طول فیلمبرداری که با حضور ناظران میراث همراه بود، هیچگونه آسیبی به دیواره‌ها و بدنه کاخ گلستان وارد نشد و گروه نیز در این خصوص همکاری داشت. فیلمبرداری در عمارت بادگیر، شمس‌العماره و تالار آینه انجام شد. البته در عمارت بادگیر و شمس‌العماره اثری نداشتیم و تنها از فضا و معماری استفاده شد و در تالار آینه نیز برای چند روز آثار را خارج کردیم. تخت نیز ساخته خودشان است و از آثار کاخ گلستان استفاده نشده است.

ugujg

جبار آوج (معاون اجرایی کاخ گلستان) نیز درخصوص حضور گروه فیلمبرداری «جیران» در کاخ گلستان گفت: موزه و ابنیه برای نظارت بر انجام تمام مراحل فیلمبرداری نیروی کارشناس گذاشته بود از این رو شاهد وقوع هیچگونه اتفاقی اعم از شکستن در، لوستر، ریزش دیوار و… نبودیم. در کل میشه گفت، شاید انجام چنین کار‌هایی و فیلمبرداری چنین سریال‌هایی در مجموعه‌های تاریخی و فرهنگی بتونن در میان عموم جامعه انگیزه‌ای برای حضور و بازدید از کاخ گلستان ایجاد کنند، اما شأن فرهنگی و تاریخی مجموعه‌ها و کاخ‌ها را کاهش می‌دهد!

معاون اجرایی کاخ گلستان درخصوص آسیب احتمالی حضور گروه فیلمبرداری در تالار آینه و سایر بخش‌های کاخ گلستان و تاثیر ناشی از دم و بازدم افراد بر این اثر میراث جهانی، گفت: حضور عوامل سریال «جیران» در بخش‌های مختلف کاخ کنترل‌شده بود. تعداد محدودی به فضا راه داده می‌شدند. از کفپوش استفاده شد تا رفت‌وآمد‌های آن‌ها آسیبی به مجموعه وارد نکند و اجازه ورود هر دستگاه یا وسیله‌ای چه سماور حتی اسفند دودکن و ... به مجموعه داده نمی‌شد.

ugujg

حالا اصلا سریال جیران داستانش چیه؟!

مجموعه جیران داستان عاشقانه و تاریخی است که شش سال از زندگی ناصرالدین شاه (بهرام رادان) چهارمین پادشاه قاجار را به تصویر می‌کشد. این ماجرا که در دوران پس از مرگ امیرکبیر و صدراعظم شدن میرزا آقاخان نوری شروع می‌شود؛ داستان آشنایی و عشق شاه با دختر روستایی به نام خدیجه‌ خانم تجریشی (پریناز ایزدیار) که به سبب چشمان درشتش، شاه نام «جیران» را بر او نهاد را نشان می‌دهد.

h

حاشیه هایی از جیران که گرد و خاک به پا کردند!

یکی از حواشی که سریال جیران داشت و ابتدای متن عنوانش کردیم مثلا سکانس عادت ماهانه جیران بود که این واژه ه طور واضح گفته شد و حال خراب جیران رو نشون داد. این موضوع خیلی زیاد سر و صدا داشت و تیکش در فضای وایرال شد و عده ای به تمسخر گرفتن و برخی هم با عنوان کردنش موافق بودن و برخی هم بی حیایی دونستنش! که خب در نهایت خود نویسنده توضیحاتی درباره نوشتن این سکانس داد.

اما از دیگر حواشی که در جیران وجود داره و ذهن مخاطب رو درگیر کرده مدل روسریه خانومای این سریال هستش که چرا بعضی دوطرفه پایین انداختن. برخی یکطرف بالا و برخی دیگر هردو طرف بالا میندازن! برخی معتقدند یکی از دلایل اینکه زنان در سریال جیران روسری خود را به یک طرف می انداختند برای نشان دادن گردنبند و جواهراتشان بوده است، ازین رو روسری زنان به یک طرف انداخته شده بود تا طلا و جواهراتشان بهتر دیده شود.

یک نظریه دیگر برای اینکه زنان یک طرف روسری خود را به عقب می انداختند این بود که زنان بیوه با زنان شوهر دار و دختر های مجرد تشخیص داده شوند، ازین رو زنان متاهل یک طرف روسری خود را به عقب می انداختند و زنان بیوه هر دو طرف روسری خود را به پایین می انداخته و دختران مجرد هر دو طرف روسری خود را به عقب می انداختند.

از دیگر حواشی این سریال باید به آرایش های غلیظ خانومای بازیگر اشاره کرد که انگاری دارن میرن عروسی! سایه هایی غلیظ و میکاپ هایی پرملات که این هم از ترفند های حسن فتحی جهت جذب مخاطب بود!

g

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها