|

ازدحام جمعیت در خاکسپاری گلپا؛ از وصیتی که به آن عمل نشد تا تاج گل های خبرساز!

در میان تمام عرض تسلیت ها، ورود دو تاج گل به منزل گلپا، جور دیگری خبر ساز بود. در مورد این دو تاج گل و باقی ماجرا ادامه خبر را بخوانید.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- طی چند مدت اخیر، در میان اخبار منتشر شده از حواشی هنرمندان، پس از تجربه ی مرگ پیاپی و غم انگیز چندین هنرمند، اینبار خبر درگذشت اکبر گلپایگانی دل های زیادی را به درد آورد. حال آنکه محبوبیت و معروفیت او حتی پس از سال ها زندگی در پس پرده های ممنوع الکاری نیز آنچنان وسیع بود که ویدئوی منتشر شده از مراسم تشییع پیکرش توسط بهمن بابازاده، خود گواه محکمی بر اثبات این ادعاست. 

ویدئوی مذکور را می توانید در ادامه ی مطلب مشاهده کنید. 

لازم به ذکر است که سال 58، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بسیاری از هنرمندان وقت از ادامه ی فعالیت منع شدند که مرحوم اکبر گلپایگانی ملقب به گلپا نیز یکی از آنان بود.

وصیت اکبر گلپا که به آن عمل نشد

در میان حواشی، تجدید خاطرات، اجراها و گفت و گو هایی که پس از مرگ او مرور می شدند، خبری از محتوای وصیت او مبنی بر دفن پیکرش در ظهیر الدوله و جوار مرتضی خان محبوبی، دهان به دهان می چرخید. وصیتی که به آن عمل نشد و در نهایت امروز 16 آبان 1402، او را در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپردند. گلرخ گرایلی همسر وی در شرح اینکه چرا به این وصیت عمل نشده چنین پاسخ داده است: پیگیری برای خاکسپاری ایشان در قبرستان ظهیرالدوله طبق وصیت شان انجام شد، ولی ظاهراً این شرایط مهیا نیست و آقای نوربخش اعلام کردند این موضوع شدنی نیست.

لازم به ذکر است که مرتضی‌ خان محجوبی نوازنده ایرانی بود که در ۱ فروردین ۱۳۴۴ در ۶۶ سالگی درگذشت و بنابر وصیت وی، اکبر گلپایگانی پس از خاکسپاری بر مزارش آواز خواند.

ظهیرالدوله کجاست و چرا اجازه دفن گلپا در آنجا داده نشد؟

ظهیرالدوله آرامستان کوچکی است واقع شده در خیابان دربند تهران که چهره های سرشناس ایرانی بسیاری چون فروغ فرخزاد و ملک الشعرای بهار، برای همیشه در آن به خواب ابدی فرو رفته اند. مکانی که در سال 1377 به عنوان یک اثر ملی ثبت شد و اکنون نیز از جمله جاذبه های تهران به شمار می رود اما چندان محل عبور و مرور مردم عادی و شناخته شده نیست.

اینگونه گفته می شود که به جهت برخورداری مدفونان این آرامستان از سرگذشتی عموما آشنا، برای بازدید از ظهیرالدوله محدودیت هایی اعمال شده و از تجمع در آن نیز جلوگیری می شود. لذا احتمال می رود که شاید دلیل مخالفت نهادهای مسئول برای صدور مجوز دفن گلپا در ظهیرالدوله نیز همین امرباشد.

ظهیرالدوله

دسته گل های خبرساز برای تسلیت به گلپا 

اکبر گلپایگانی هنرمند فقید، دارای سابقه ای طولانی در عرصه هنر و موسیقی است. او با هنرمندان بزرگ زیادی هم دوره و همکار بوده و چندان جای شگفتی ندارد که مرگ او، بسیاری از آنان را در غم و اندوه فرو ببرد. اما در میان تمام عرض تسلیت ها، ورود دو تاج گل به منزل گلپا، جور دیگری خبرساز بود.

یکی از این دسته گل ها از طرف سحر فرزند مهستی و دیگری از طرف  هایده و فرزندان ارسال شده بود. 

حال آنکه نکته غم انگیز این ماجرا،  ذکر نام خود هایده و مهستی در پیام درج شده بر این تاج گل ها بود. به گونه ای که انگار آنها خود در ارسال این پیام تسلیت با فرزندان خود همراه بوده اند. حال آنکه سالهاست به دیار باقی شتافته اند.

در ادامه، تصویر این تاج گل ها را می بینید.

گلپا

پیام تسلیت فرزندان هایده به مرگ گپا

محمد گلریز برادر اکبر گلپا

حواشی و گفت و گو ها در خصوص مرگ گلپا همچنان ادامه دارد و در این بین یکی از خبرساز ترین ها، ذکر نام محمد گلریز به عنوان برادر اوست.

حال آنکه عده بسیاری هم مرحوم اکبر گلپا را می شناختند و هم محمد گلریز را، ولی از رابطه ی خونی آنان مطلع نبودند.

محمد گلریز با نام اصلی محمدعلی گلپایگانی از جمله خوانندگان موسیقی سنتی و پاپ ایرانی بوده است اما عمده شهرت او بدین جهت است که وی را یکی از خوانندگان برتر در زمان جنگ ایران و عراق می دانند و صدایش به عنوان میراث شفاهی ایران در سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است. وی برادر کوچک‌ تر اکبر گلپا است.

محمد گلریز

گلریز فعالیت خود را از سال ۵۸ و پس از پیروزی انقلاب اسلامی با آهنگ سرود نیایش، از رضا قلی ملکی آغاز نمود. سپس سرود این بانگ آزادی را با شعر حمید سبزواری و آهنگ احمدعلی راغب را اجرا کرد گلریز همچنین سرودهای ای شهید مطهر، رفتند یاران، خجسته باد این پیروزی، ای شهیدان خدایی نامتان پاینده باد را نیز خوانده است و برای آهنگی با عنوان شهید مطهری با امام خمینی (ره)  دیدار داشته است. وی بعدها نیز آهنگ دریغا با آهنگسازی محمد علی شکوهی را به مناسبت درگذشت سید روح‌الله خمینی اجرا نمود.

همسر و فرزندان گلپا

گلپا سال 1346 بود که در یک مهمانی خانوادگی با دختری 17 ساله به نام گلرخ گرایلی ازدواج کرد و حاصل این ازدواج دو دختر با نام های ساقی و ساغر بودند. 

گلپا و همسرش

ساقی هم اکنون متاهل و فوق تخصص قلب دارد و ساکن آمریکاست، ساغر نیز متاهل بوده دکترای ریاضیات دارد و در بورس فرانسه فعال است.

ممنوع الکاری و گلایه ها

ممنوع الکاری اتفاقی بود که پس از مدت ها سابقه برای گلپا و بسیاری دیگر رقم خورد و زندگی هنری آنها را برای همیشه تغییر داد. لازم به ذکر است که مرحوم گلپا یکی از جمله پیشگامان موسیقی دستگاهی ایران محسوب می شد و  در طول دوران فعالیت هنری خود حدود ۳۰۰ اثر رسمی را به جهان هنر ارزانی داشت. همچنین وی به‌ واسطهٔ بازیگری در فیلم مرد حنجره ه‌ طلایی در سال ۱۳۴۷، با همین عنوان در میان خطاب شناخته شد و تا پایان عمر نیز این لقب را به همراه داشت. قسمتی از گلایه ی او از دوران ممنوع الکاری اش را در ادامه مطلب ببینید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی