|

(عکس) بارش برف گیلان؛ به گیلان سفر نکنید!

سرهنگ نادر رحمانی ضمن هشدار جدی به مسافرانی که قصد سفر به استان گیلان دارند، اظهار کرد: تمام محورهای استان گیلان به شدت درگیر برف و کولاک ا…

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- بارش برف گیلان خیلی‌ها را شگفت زده کرد. بسیاری که برای تعطیلات به گیلان رفته بودند با بارش برف در جاده ماندند. یکی از مخاطبان شایانیوز می‌گوید در لاهیجان آب و برق هم قطع شده است. رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور اعلام کرده است وضعیت جوی در استان گیلان به هیچ عنوان مناسب سفر نیست.

سرهنگ نادر رحمانی ضمن هشدار جدی به مسافرانی که قصد سفر به استان گیلان دارند، اظهار کرد: تمام محورهای استان گیلان به شدت درگیر برف و کولاک است.

تصاویر زیر را یکی از مخاطبان شایانیوز ارسال کرده است:

(عکس) بارش برف گیلان؛ به گیلان سفر نکنید! (عکس) بارش برف گیلان؛ به گیلان سفر نکنید! (عکس) بارش برف گیلان؛ به گیلان سفر نکنید!

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور خاطرنشان کرد: در حال حاضر آزادراه قزوین ـ رشت، محور قدیم قزوین ـ رشت و محورهای منشعب از محدوده سراوان ـ فومن و سروان ـ رشت مسدود است و وضعیت جوی در استان گیلان به هیچ عنوان مناسب سفر نیست.

وی با بیان اینکه هموطنان تا اطلاع ثانوی به محورهای استان گیلان مراجعه نکنند، گفت: مأموران پلیس راه، در محورهای مواصلاتی این استان محدودیت تردد ایجاد و نسبت به مسدودسازی راه‌ها اقدام کرده‌اند لذا برخی از مسافرانی که قصد سفر به این استان داشتند، پشت بار ترافیکی مانده‌اند.

این مقام پلیس راهور، از رانندگان خواست پیش از آغاز سفر از طریق شماره تلفنهای 120 یا 88255555 از وضعیت محورهای مواصلاتی کشور مطلع شده و حتماً تجهیزات لازم مانند زنجیرچرخ همراه داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

فوت دو نفر در بارش برف گیلان

یکی از مسافران در راه مانده به دلیل بارش برف سنگین در استان گیلان گفت: پس از ساعت‌ها ماندن در نزدیکی امام‌زاده هاشم نرسیده به پلیس راه رشت مردم از خودروها پیاده شده و پیاده به سمت رشت در حرکت هستند.

خانم غلامی پارسا در گفت‌وگو باایسنا با بیان این مطلب افزود: از شش صبح اتوبوسی که سوار آن بودیم در نزدیکی امام‌زاده هاشم به دلیل برف سنگین و مسدود شدن راه متوقف شد. حدود دو ساعت پیش به همراه دیگر مسافران از اتوبوس پیاده شده و پیاده به سمت پلیس راه رشت در حرکت هستیم.

این مسافر ادامه داد: برف خیلی سنگین است و به غیر از یک خودروی امدادی که در میان مسافران نان و پتو توزیع کرد نیروی دیگری حضور ندارد.

وی افزود: مردم پشت سر هم در برف در حرکت هستند و ارتفاع برف از ۸۰ سانتی‌متر بیشتر است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، بارش برف سنگین در گیلان در حالی باعث غافلگیری مدیریت بحران استان و مسدود شدن اکثر راه‌های اصلی و فرعی، در راه ماندن مسافران، قطعی برق، آب، گاز، اینترنت و مشکلات بسیار دیگر شده که بارش چنین برفی پیش‌بینی شده بود. بارش برف در شهر رشت به ۵۰ سانتی‌متر و در ارتفاعات به دو متر رسیده است. بارش برف و برف‌روبی نشدن در لاهیجان و لنگرود و شهرستان‌های دیگر به گونه‌ای است که امکان خروج خودروها از خانه‌ها وجود ندارد.

بارش برف در استان گیلان که از روز گذشته آغاز شده و تاکنون به شدت ادامه دارد مشکلات بسیار زیادی برای مردم ایجاد کرده است.

برف گیلان؛ در راه‌ماندگان پیاده به سمت رشت می‌روند/ دو نفر فوت کردند

کولاک برف‌روبی را با مشکل مواجه کرده است

فرماندار شهرستان لنگرود با اشاره به کم‌سابقه بودن بارش چنین برفی قطع برق را تائید و اظهار کرد: از ساعات اولیه صبح به تمام پست‌های برق شهرستان رفتیم اما برق لنگرود از مرکز استان یعنی شهر رشت تغذیه می‌شود که پیگیری‌ها برای وصل برق در حال انجام است.

سیروس شفقی با بیان اینکه از ابتدای بارش برف با توجه به امکانات موجود در حال برف‌روبی هستیم، گفت: به دلیل وجود کولاک به محض برف‌روبی مجدد برف روی زمین می‌نشیند.

وی از کمبود دستگاه‌ها و ماشین‌آلات برف‌روبی خبر دارد و تاکید کرد: از ساعات اولیه تمام دستگاه‌ها و نیروهای موجود پای کار هستند و درخواست دستگاه‌های کمکی کرده‌ایم.

فرماندار لنگرود از مسدود بودن راه‌های فرعی و راه‌های اصلی ارتفاعات شهرستان مانند اطاقور خبر داد و تصریح کرد: در حال تلاش برای بازگشایی راه‌های اصلی هستیم به محض تحقق این امر برای بازگشایی راه‌های فرعی هم اقدام می‌کنیم.

مسدود شدن راه‌ها و ماندن خودروها و مسافران در پلیس راه‌ امام‌زاده هاشم

شدت برف در بزرگراه قزوین- رشت موجب مسدود شدن راه‌ها و ماندن خودروها و مسافران در پلیس راه‌ امام‌زاده هاشم شده است.

بر اساس مشاهدات خبرنگاران ما در استان راه‌های اصلی شهر رشت نیز بسیار پربرف بوده و تردد به سختی در آن‌ها جریان دارد.

بارش برف سنگین در استان گیلان موجب قطعی برق شده و تلاش ما برای برقراری ارتباط با مسئولان هنوز نتیجه‌ای در بر نداشته است.

ارتفاع برف در برخی نقاط به ۳۰ سانت و در ارتفاعات به ۱.۵ متر می‌رسد.

شدت بارش برف در این شهرستان نیز بالا بوده و هنوز اقدامی برای برف‌روبی و بازگشایی راه‌ها انجام نشده است.

برف گیلان؛ در راه‌ماندگان پیاده به سمت رشت می‌روند/ دو نفر فوت کردند

دپوی خودروها در محورهای منتهی به گیلان/ از تردد به این مسیرها خودداری کنید

رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا از انسداد برخی محورهای منتهی به استان گیلان و دپوی خودروها در این محورها خبر داد.

سرهنگ نادر رحمانی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهارکرد: بر اساس آخرین گزارش‌ها به علت وقوع کولاک در محور جاده قدیم و آزادراه قزوین به سمت رشت شاهد انسداد محور هستیم. همچنین محور سراوان به سمت فومن نیز به همین علت مسدود است.

وی ادامه داد: تلاش برای بازگشایی این محورها ادامه دارد؛ البته در حال حاضر وضعیت محورهای استان گیلان مناسب نیست و توصیه ما این است که شهروندان از تردد به سمت این مسیرها خودداری کنند.

رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور با تاکید بر اینکه طبق آخرین اطلاعات، خودرویی در این مسیر گرفتار نشده است، گفت: بعضی از خودروها در مسیر دپو شده‌اند و در محل متوقف هستند تا پس از بازگشایی محور به مسیر خود ادامه دهند.

(عکس) بارش برف گیلان؛ به گیلان سفر نکنید!

بارش ۸۰ سانتی برف در جلگه گیلان

کارشناس هواشناسی گیلان ارتفاع برف در نواحی جلگه ای را بین ۲۰ تا ۸۰ سانتیمتر و در ارتفاعات استان را یک تا دو متر دانست و گفت: در حال حاضر بارش برف از سمت آستارا قطع شده است.

مازیار غلامی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه سامانه سرد و بارشی همچنان در استان گیلان فعال است، اظهار کرد: هم اکنون عمده فعالیت این سامانه ناپایدار که از روز شنبه وارد استان شده و با بارش برف همراه بوده، در نواحی مرکزی و شرقی گیلان است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بارش برف از سمت آستارا قطع شده است، افزود: بارش برف در نواحی مرکزی و شرقی استان تا عصر ادامه دارد.

کارشناس هواشناسی گیلان دمای هوای رشت را صفر درجه سانتی گراد دانست و تصریح کرد: ارتفاع برف در ایستگاه فرودگاه رشت ۵۰ سانتیمتر و در ایستگاه مرکز تحقیقات کشاورزی استان ۸۰ سانتیمتر است.

غلامی با بیان اینکه سامانه سرد و بارشی مذکور از امشب به تدریج تضعیف می شود، گفت: از امشب با قطع بارش ها مواجه خواهیم شد و کاهش ابر اتفاق می افتد.

وی خاطرنشان کرد: برای فردا و پس فردا انتظار یخبندان و وزش باد جنوبی در منطقه داریم.

برف گیلان؛ در راه‌ماندگان پیاده به سمت رشت می‌روند/ دو نفر فوت کردند

معابر برفروبی شده مجددا برف‌روبی می شوند/ شهروندان درختان را بتکانند

شهردار رشت گفت: به واسطه تداوم بارش سنگین برف برخی از مسیرهای بازگشایی شده سریعا بعد از پاکسازی با نشست برف مواجه شده و مجددا مسدود می شوند و نیاز به برف‌روبی دارند.

ناصر حاج محمدی، با اشاره به بارش بیش از ۵۰ سانتیمتری برف در شهر رشت، اظهار کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته با بارش سنگین برف مواجه هستیم و تمام نیروهای شهرداری در صحنه خدمت رسانی حضور دارند.

وی با بیان اینکه تمام تلاش شهرداری بازگشایی مسبرهای مواصلاتی نواحی و مناطق و محلات شهر رشت است، افزود: مهمترین وظیفه ما باز نگه داشتن مسیرهای اصلی است.

شهردار رشت ادامه داد:‌ متاسفانه به واسطه تداوم بارش سنگین برف برخی از مسیرهای بازگشایی شده سریعا بعد از پاکسازی با نشست برف مواجه شده و مجددا مسدود می شوند و نیاز به برف‌روبی دارند.

حاج محمدی با بیان اینکه کلیه پرسنل شهرداری رشت و همه ماشین آلات سنگین شهرداری اعم از اتوبوس ها و ماشین های آتش نشانی در سطح شهر حضور دارند، خاطرنشان کرد: همچنین ۳۵ دستگاه اتوبوس شرکت واحد مشغول خدمت رسانی به مردم جهت جابجایی هستند، اما از این تعداد ۱۰ دستگاه به صورت اضطراری به میدان گیل رشت جهت رفع مشکل ترافیک ورودی و جابجایی مسافران در راه مانده اعزام شدند.

وی از مردم خواست از بیرون آوردن خودروهای شخصی خود به داخل خیابان ها حداقل طی امروز و فردا خوددداری کنند و گفت: بعد از اتمام برف از امشب با یخ زدگی مواجه هستیم که کار برفروبی را به مراتب سخت تر خواهد کرد.

شهردار رشت با بیان اینکه مشکلات تردد در کلیه نواحی و مناطق و محلات رشت را رفع خواهیم کرد، افزود: شهروندان به کمک شهرداری رشت بیایند و درختان را بتکانند تا مانع از شکسته شدن آنان و مسدود شدن معابر شوند.

ارتفاع برف در شهرستان املش استان گیلان به حدود یک متر رسیده است.

در رودسر نیز بارش برف بسیار سنگین است به نحوی که چنین بارشی در چند سال اخیر بی‌سابقه بوده است. راه‌های فرعی و روستایی مسدود است.

برف گیلان؛ در راه‌ماندگان پیاده به سمت رشت می‌روند/ دو نفر فوت کردند

قطع برق ۹۰ هزار مشترک گیلانی

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای گیلان گفت: در حال حاضر از حدود یک میلیون و چهار صد هزار مشترک برق، برق حدود ۹۰ هزار مشترک قطع است که در اسرع وقت تلاش خواهیم کرد تا همه مشترکین از نعمت برق برخوردار شوند.

عظیم بلبل آبادی در گفت و گو با ایسنا ضمن عذرخواهی از تمامی مشترکینی که برق آنها قطع شده است، گفت: پست های برق لاهیجان، لنگرود، رودسر، چمخاله، املش، رحیم آباد، سیاهکل و صومعه سرا از ساعت ۶ صبح امروز به علت بارش سنگین برف از مدار خارج شده اند.

وی افزود: چهار خط ۲۳۰ کیلوولت و یک خط ۴۰۰ کیلوولت نیز به علت بارش سنگین برف از مدار خارج شده است که ۵۴ اکیپ عملیاتی و اجرایی شرکت برق منطقه ای گیلان با استعداد ۱۹۵ نفر نیروی انسانی به صورت شبانه روزی از ساعت اولیه بارش برف در تلاشند تا هر چه سریع تر مشکلات و چالش ها را حل کنند.

بلبل آبادی در خصوص علت قطعی برق خاطرنشان کرد: بارش شدید برف و ایجاد پدیده گالوپینگ، همچنین برخورد خطوط فشار ضعیف با خطوط فشار قوی و برخورد درختان مجاور دکل های برق با سیم های خطوط برق موجب از مدار خارج شدن خطوط شده است که موجب قطع برق مشترکین شده است.

بلبل آبادی اضافه کرد: به منظور تسریع در خدمات دهی، از استان مازندران نیز درخواست کمک شده است که با ملحق شدن اکیپ های عملیاتی استان مازندران هر چه سریع تر بر مشکلات و چالش ها غلبه کنیم.

برق و آب در شهر لاهیجان و آب و برق و گاز در برخی نقاط شهر رشت قطع شده است.

برف گیلان؛ در راه‌ماندگان پیاده به سمت رشت می‌روند/ دو نفر فوت کردند

برقراری برق شهرستا ن های گیلان به محض اتمام بارش برف

رئیس مدیریت بحران گیلان با بیان اینکه به محض کاهش ناپایداری هوا برق مناطق وصل می شود، گفت: بارش برف سبب اتصالی کردن سیم های برق می شود.

رضا اسلامی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه از روز گذشته شاهد بارش شدید برف در جلگه مرکزی گیلان به ویژه شهر رشت هستیم، اظهار کرد: برف سنگین همچنان در حال بارش است.

وی با اشاره به قطع بارش برف از سمت آستارا و تالش، افزود: این سامانه بارشی به سمت شرق گیلان در حال حرکت است و امشب از منطقه خارج می شود.

رئیس مدیریت بحران گیلان با بیان اینکه بارش برف سنگین انسداد برخی از محورها را موجب شده است، گفت: علیرغم تلاش همه نیروها و حضور میدانی مدیران ارشد دستگاه ها و مدیران عامل شرکت های خدمات رسان زیرساختی، با قطع برق و آب و تلفن و محدودیت عبور و مرور در تعدادی از شهرستان ها مواجه هستیم.

اسلامی یکی از عمده ترین دلایل مسدود شدن محور سراوان رشت در محدود امامزاده هاشم را همراه نداشتن زنجیر چرخ توسط خودروها دانست و اضافه کرد:‌ رعایت نکردن نکات تذکر داده شده مشکلات تردد را ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اعلام آمادگی سپاه قدس استان جهت خدمات رسانی به مردم، گفت: نیروهای امدادی همچون هلال احمر نیز اقدام به توزیع اقلام مورد نیاز افراد در راه مانده می کنند.

رئیس مدیریت بحران گیلان خطوط برق را متاثر از بارش برف دانست و عنوان کرد: هم اکنون برق بسیاری از شهرستان ها از جمله رشت، لاهیجان، صومعه سرا، فومن و… قطع است که به واسطه ایجاد ناپایداری در پست های ۶۳ کیلوولت این مناطق ایجاد شده است.

اسلامی با بیان اینکه به محض کاهش ناپایداری هوا برق مناطق وصل می شود، تصریح کرد:‌ بارش برف سبب اتصالی کردن سیم های برق می شود و هم اکنون ۳۶ فیدر ۲۰ کیلوولتی استان مشکل دارد.

انسداد ۵ محور اصلی گیلان/ روند کند بازگشایی

رئیس مرکز مدیریت راه های گیلان گفت: در حال حاضر محورهای پونل - خلخال، اسالم - خلخال، فومن - سراوان، آزادراه قزوین - رشت در محدوده امامزاده هاشم و جاده قدیم رشت - قزوین در محدوده شاه عباسی انسداد محور دارند.

محمود اشجاری در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به آمادگی اکیپ های راهداری استان گیلان به دنبال پیش بینی بارش برف سنگین در منطقه، اظهار کرد:‌ ۵۳ اکیپ راهداری با ۵۱۷ نیروی راهدار و ۳۲۱ دستگاه انواع ماشین آلات سنگین، نیمه سنگین و سبک در محورها مستقر هستند.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی های لازم جهت پوشش راه های گیلان در شرایط جوی برف و بازگشایی راه ها انجام شده است، افزود: در حال حاضر محورهای پونل - خلخال، اسالم - خلخال، فومن - سراوان، آزادراه قزوین - رشت در محدوده امامزاده هاشم و جاده قدیم رشت - قزوین در محدوده شاه عباسی انسداد محور دارند.

رئیس مرکز مدیریت راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان عمده دلیل انسداد محورهای مذکور را بارش سنگین برف دانست و تصریح کرد:‌ متاسفانه علیرغم اطلاع رسانی به هموطنان به منظور پرهیز از تردد غیر ضروری در محورهای مواصلاتی شاهد ترددهای ناامن و بدون تجهیزات لازم بودیم.

اشجاری به همراه نداشتن تجهیزات زمستانه به ویژه زنجیر چرخ را موجب ایجاد حوادث جاده ای در محورهای مذکور دانست و بیان کرد: کلیه اکیپ های راهداری در منطقه حضور دارند و با کمک نیروهای مسلح به دنبال رفع مشکلات هستیم.

وی شرایط جوی موجود را موجب کندی روند بازگشایی محورها دانست و گفت: با پایدار شدن شرایط جوی عملیات رفع انسداد سریع تر صورت خواهد گرفت.

نجات و اسکان ۵۰ مسافر گرفتار در برف آستارا

گیلان رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان آستارا گفت: ۵۰ نفر از مسافرانی که در برف گرفتار شده بودند، پس از نجات، در یکی از مساجد این بندر مرزی اسکان یافتند.

حسین خورشیدی، اظهار کرد: با توجه به بارش برف سنگین در استان گیلان، ۵۰ نفر از مسافرانی را که در جاده‌های آستارا - تالش و آستارا به اردبیل گرفتار شده بودند، توسط مأموران این جمعیت نجات یافتند.

وی با بیان اینکه زنان و مردان نجات یافته به مسجد حضرت محمد رسول‌الله (ص) آستارا منتقل شدند، ادامه داد: در حال حاضر وضعیت جسمانی همه افراد خوب است و در حال استراحت می باشند.

خورشیدی ضمن تقدیر از همکاری هیأت امنای مسجد مذکور، خاطر نشان کرد: ۵۰ تخته پتو، ۱۰۰ قوطی کنسروجات، ۱۰ کیلوگرم خرما، ۱۰۰ عدد نان لواش، ۲۵ بسته برنج پخته و پنج باکس آب معدنی بین این افراد توزیع شد.

وی اضافه کرد: نیروهای جمعیت هلال احمر شهرستان آستارا در راستای خدمت رسانی به هموطنان از همان دقیق آغاز بارش برف در آماده باش

انتقال ۸۶ مادر باردار گیلانی به نقاط امن

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: از ۱۱۸ مادر باردار شناسایی شده در مناطق برفی گیلان ۸۶ مادر به نقاط امن انتقال داده شدند.

فردین مهرابیان اظهار کرد: با توجه به بارش برف در گیلان، مجموعا ۱۱۸ مادر باردار شناسایی و ۸۶ نفر آنها معادل ۷۳ درصد موقتا به مناطق امن از جمله بیمارستان یا منزل اقوام انتقال یافتند.

وی تصریح کرد: سایر مادران در مناطقی ساکن هستند که راه های مواصلاتی باز است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ادامه داد: از بین مادران منتقل شده شش مادر ساکن در شهرستان های تالش، رودبار، سیاهکل، لنگرود و رشت در بیمارستان زایمان نموده اند که خوشبختانه هر شش مادر و نوزاد در سلامت کامل به سر می  برند.

تردد در راه‌های اصلی شرق گیلان به سختی انجام می‌شود عکس زیر راه اصلی آستانه اشرفیه به لاهیجان را نشان می‌دهد.

برف گیلان؛ در راه‌ماندگان پیاده به سمت رشت می‌روند/ دو نفر فوت کردند

امدادرسانی به ۲۵۰۰ نفر در راه مانده برف و کولاک در گیلان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گیلان از امدادرسانی به ۲۵۰۰ نفر تا ظهر امروز در پی بارش برف سنگین در گیلان خبر داد.

مهدی ولی پور در گفت و گو با ایسنا اشاره به فعالیت ۱۶ شعبه و ۲۵ پایگاه و پست امداد و نجات جمعیت هلال احمر گیلان برای مقابله با برف، اظهار کرد: همزمان با آغاز بارش برف در استان گیلان تا ظهر امروز به ۲۵۰۰ نفر از در راه ماندگان امدادرسانی شد که ۳۵۰ نفر از نیروی های امدادی جمعیت هلال احمر گیلان، طی عملیات های مختلف نسبت به امدادرسانی اقدام کردند.

وی افزود: همچنین با توجه به شرایط نامساعد برفی در مسیر رشت، قزوین، منطقه امام زاده هاشم و سروان اهم نیروها و کمک های جمعیت از شب گذشته به آن منطقه معطوف شده است.

ولی پور ضمن اشاره به اسکان اضطراری مسافرین در پی بارش برف، اظهار کرد: برای ۲۳۰ نفر از مسافرین اسکان یافته در مکان های امن همچون مساجد و راهدار ها مسیر جاده ها، اقلام غذایی نظیر، بسته های غذایی ۷۲ ساعته( ۳۵۰ بسته هر بسته برای ۴ نفر)، آب معدنی (۱۴۰۰ بطری)، نان( ۶۱۰۰ قرص)، بیسکویت (۱۲۴۰ بسته) و خرما ( ۶۰۰ کیلو) و پتو (۴۵۰ تخته ) از سوی جمعیت هلال احمر استان گیلان توزیع شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گیلان با اشاره به لجستیک جمعیت هلال احمر، اضافه کرد: جمعیت هلال احمر با ۸۰ دستگاه انواع خودروی امدادی شامل آمبولانس کمک دار، ست نجات، خودروهای کمک دار و خودروهای پشتیبانی در حال فعالیت و خدمت به مردم و مسافران هستند.

ولی پور ضمن اشاره به خدمات هوایی جمعیت هلال احمر استان گیلان تصریح کرد: پایگاه امداد هوایی جمعیت هلال احمر استان گیلان با یک فروند بالگرد با گروه پرواز در حالت آماده باش قرار دارند، که در صورت شرایط جوی مناسب، آماده پرواز برای پوشش امدادی در سطح استان و ارائه خدمات به مردم استان گیلان هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گیلان ضمن اشاره به پاسخگویی شبانه روزی ندای امداد گفت: تلفن ۱۱۲(ندای امداد) بصورت شبانه روز، آماده دریافت گزارشات حوادث احتمالی از سوی مردم می باشد.

ولی پور ضمن تاکید بر خودداری هموطنان از سفرهای غیرضروری خاطرنشان کرد: باتوجه به کاهش بارش برف از ظهر امروز و احتمال یخ زدگی جاده ها و معابر، هموطنان حتی الامکان از سفرهای غیرضروری خودداری کنند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گیلان تاکید کرد: هموطنان و مسافرین عزیز برای ایمنی بیشتر به هشدارهای پلیس، راهداری و جمعیت هلال احمر توجه نمایند.

هشدار به مسافران گیلان

رییس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا با درخواست از شهروندان برای عدم سفر به استان گیلان تا اطلاع ثانوی، آخرین وضعیت جوی جاده‌های کشور را تشریح کرد.

سرهنگ نادر رحمانی، درباره وضعیت جاده‌های استان گیلان که با بارش شدید برف روبه‌رو شده، گفت: بارش برف در استان گیلان همچنان ادامه دارد و با توجه به شدت بارش‌ها و حجم برف در این استان توصیه اکید پلیس این است که مردم تا اطلاع ثانوی از سفر به استان گیلان خودداری کرده و سفر خود را به زمان دیگری موکول کنند.

وی با بیان اینکه جاده قدیم و آزادراه - قزوین رشت هم به دلیل بارش برف مسدود است، تصریح کرد: همچنین محور سراوان به فومن و جاده امامزاده هاشم نیز مسدود است، در مسیر سراوان به رشت هم تنها یک لاین برای حرکت به سمت رشت باز است.

رحمانی تاکید کرد:‌ رانندگان برای تردد در محورهای استان گیلان حتما باید زنجیر چرخ به همراه داشته و این موضوع را نیز مدنظر قراردهند که از تردد غیرضروری در محورهای این استان نیز پرهیز کنند.

رییس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا درباره اینکه آیا در جاده‌های این استان در راه مانده هم داریم یا خیر؟ گفت: تعدادی خودرو در محدوده امامزاده هاشم، سراوان و آزادراه قزوین - رشت دپو شده‌اند، اما هیچ مورد در راه مانده نداشته‌ایم.

به گفته وی، مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی و پلیس راه در آماده‌باش کامل هستند.

رییس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا در مورد وضعیت جوی دیگر جاده‌های کشور نیز گفت:‌ در برخی از محورهای استان‌های مرکزی و لرستان نیز بارش برف گزارش شده است. همچنین در ارتفاعات استان مازندران بارش برف و مه‌گرفتگی گزارش شده و لازم است رانندگان برای تردد در این مسیرها حتما از زنجیرچرخ استفاده کنند.

رحمانی افزود:‌ در محورهای آزادشهر - شاهرود و محور توسکستان هم بارش برف گزارش شده و تردد بدون زنجیر چرخ امکان پذیر نیست. همچنین توصیه می‌شود که از سفر غیرضروری در این روز خودداری شود و اگر سفری لازم است حتما در روز انجام شود.

وی در مورد دیگر محورهای مسدود کشور نیز گفت: محورهای زنجان - طارم و زنجان - دندی و نیز محور شمشک به دیزین مسدود است. محورهای هشترود - زنجان و کوهرنگ - مسجد سلیمان هم با بارش برف و کولاک مواجه است.

به گفته رحمانی، وضعیت ترافیکی در جاده‌های سراسر کشور عادی و بدون هیچ مشکلی گزارش شده است.

۵۰ شهر گیلان درگیر برف است

استاندار گیلان از درگیر بودن ۵۰ شهر این استان در بارش برف سنگین خبر داد.

ارسلان زارع با اشاره به بارش برف شدید در استان گیلان که از عصر یکشنبه آغاز شده است، گفت: پس از اعلام هواشناسی جلسه ستاد مدیریت بحران با فوریت برگزار و تقسیم کارها صورت گرفت و مقرر شد دستگاه ها براساس تجهیزات و امکانات موجود اقدامات لازم را به عمل آورند.

وی خاطرنشان کرد: ۵۰ شهر از ۵۲ شهر استان گیلان درگیر برف بودند و ارتفاع برف به گونه ای سنگین است که در ارتفاعات، از دو متر نیز تجاوز می کند و در مناطق جلگه ای همانند اطراف رشت، بارش یک متر و ۲۰ سانتیمتر گزارش شده است.

زارع خاطرنشان کرد: حجم بالای بارش برف، موجب انسداد برخی راه ها از جمله اسالم به خلخال و پونل به خلخال شد و محور آستارا به اردبیل بازگشایی شده است.

وی با بیان اینکه به سبب عدم رعایت توصیه‌های راهداری و پلیس در استفاده از زنجیر چرخ در مسیر امامزاده هاشم به رشت برخی خودروهای سبک درگیر برف هستند، اظهار کرد: ۵۰۰ نفر از هموطنان در راه مانده، اسکان اضطراری شدند.

وی گفت: به واسطه اینکه این مسیر، راه جایگزین ندارد؛ تلاش‌های نیروهای امدادی برای آزادسازی خودروها و بازگشایی مسیر با بریدن بخشی از گاردریل و تردد در مسیر عکس آزادراه با قوت ادامه دارد که انتظار داریم در ساعات آتی به مسیر خود ادامه دهند.

زارع تاکید کرد: شهرداران با تجهیزات و ماشین آلات در اختیار، نسبت به برف روبی و گشایش معابر اصلی اقدام کنند و خدمت رسانی به مردم که از ساعات ابتدایی بارش ها شروع شده؛ با جدیت تداوم داشته باشد.

نماینده عالی دولت در گیلان اظهار کرد: بارش در مناطق غربی و مرکزی قطع شده و هم اکنون شدت بارش ها در مناطق شرقی است که انتظار می‌رود از آخرین ساعات امروز، بارش ها قطع شود.

وی از مردم خواست تا از سفرهای غیرضروری به گیلان خصوصاً مرکز استان خودداری کنند تا در روزهای آتی و با مساعد شدن شرایط جوی، میزبان آنان باشیم.

استاندار گیلان با بیان اینکه در بخش های آب آشامیدنی و گاز مشکلی نیست، افزود: به دلیل وزش شدید باد و بارش برف، به تاسیسات برق خسارت وارد شده و به سبب پارگی خطوط شبکه، قطعی برق مقطعی شش درصد از مشترکان را شاهد هستیم.

وی گفت: ۲۵۴ اکیپ عملیاتی توزیع برق و برق منطقه‌ای برای وصل شدن برق مشترکان حضور میدانی داشته و در تلاش برای برقراری برق مشترکان هستند.

استاندار همچنین از تعطیلی تمامی مقاطع تحصیلی استان در فردا (چهارشنبه) خبر داد و گفت: انتظارم از مردم این است همچون همیشه خدمتگزاران خود را در تقویت عملیات برف روبی و پاکسازی معابر یاری کنند.

فوت ۲ نفر در پی بارش برف در گیلان

رئیس اورژانس ۱۱۵ گیلان گفت: متاسفانه در پی بارش برف در گیلان دو نفر جان خود را از دست دادند.

پیمان اسدی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: از صبح روز گذشته تاکنون، اورژانس گیلان موفق به انجام ۴۱۸ مورد امداد رسانی به مردم شریف گیلان شده است.

وی تصریح کرد: از تعداد ۴۱۸ مورد ماموریت، ۲۲ مورد مختص حوادث برفی بوده است که شامل سرخوردگی ها، سقوط از سطح هم‌تراز، مسمومیت با منوکسید کربن و… است.

رییس اورژانس ۱۱۵ گیلان با بیان اینکه متاسفانه دو فوتی در استان گزارش شده است، افزود: یک مورد مربوط به یک مرد ۳۴ ساله که در اثر برف‌روبی از ساختمان سقوط کرد و در محل حادثه فوت شد.

وی خاطرنشان کرد: مورد دوم متاسفانه نوجوان ۱۸ ساله که به گفته شاهدین صحنه در اثر ریختن برف از سقف ساختمان دچار ایست قلبی تنفسی شد و علیرغم تلاش نیروهای اورژانس و همکاران بیمارستان جان خود را از دست داد.

اسدی با بیان اینکه سه مورد نیز انتقال مادر باردار به بیمارستان انجام شد گفت: دو مورد مسمومیت با گاز منوکسید کربن گزارش شد و اقدامات درمانی لازم برای مصدومان انجام شد.

برف پر، آمادگی پر، مسئول هم …!

یکی از بزرگترین چالش شرایط بحرانی عدم پاسخگویی مسئولان مربوطه‌ای است که تا پیش از وقوع بحران با اعلام آمادگی‌های‌شان سرتیتر رسانه‌ها هستند اما با وقوع بحران، بوق‌های ممتد تلفن‌های ناهمراه‌شان سوهان روح می‌شود و "برف پر، آمادگی پر، مسئول هم …" را حکایت می‌کند.

علی‌رغم پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر بارش شدید برف در نواحی جلگه‌ای و متعاقب آن برگزاری جلسات پی در پی ستاد مدیریت بحران، گفته مسئولان حکایت از آماده باش همه جانبه دستگاه‌های اجرایی و تجهیزات و ابزار آنان می‌کرد، اما آن همه آماده باش چه شد؟ گویا باز هم غافلگیر شدند.

از ساعات اولیه شامگاه گذشته در حالیکه ارتفاع برف شاید به ۶۰ سانت هم نمی‌رسید، برق و آب برخی از مشترکین شهر رشت قطع شد و این قطعی همچنان در برخی نقاط ادامه دارد، راه‌ها و معابر شهری و کوچه‌ها نیز مسدود است.

مجدد یادآوری می‌شود علی‌رغم تاکید مسئولان مبنی بر آماده باش نیروی انسانی و خودرویی، صبح امروز هیچ خودرویی که متعلق به خدمات عمومی و دولتی باشد برای مردمی که با وجود بارش شدید برف به سمت محل برگزاری راهپیمایی حرکت می‌کردند، در سطح خیابان‌ها وجود نداشت و باعث شد مسیری که با خودروی عمومی ۲۰ دقیقه طی می‌شد، با پای پیاده یک ساعت و ۴۰ دقیقه به طول بیانجامد!

در مسیر منتهی به راهپیمایی گفتگوهایی با تعدادی از مردم داشتم که همگی علی‌رغم نارضایتی از وضعیت پیش آمده در پی بارش برف، حساب نابسامانی موجود را از حساب انقلاب جدا می‌دانستند و معترف بودند به اینکه "این سختی برف در مقابل خیر و برکت انقلاب مسئله‌ای نیست"، "ما مردم انقلاب را ۴۰ سال حفظ کردیم و همچنان اگر سنگ هم از آسمان ببارد، از عهدی که با امام(ره) و رهبرمان بستیم دست نمی‌کشیم و نمی‌گذاریم خون شهدای جوان‌مان پایمال شود"، "در شرایط فعلی نیز که شهر مسدود شده و به سبب بارش برف ۵۰ سانتی برق و آب و گاز قطع شده اگر مدیریت را به همین مردم بسپارند، قطعا مردم بدون برگزاری جلسه خیلی بهتر مدیریت می‌کنند".

همزمان با آغاز آیین گرامیداشت پیروزی انقلاب در میدان شهدای ذهاب رشت، بارش برف شدت گرفت اما مردم از صحنه خارج نشدند و همچنان استوارانه به انقلابی که برایشان "استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی" به ارمغان آورده بود، ادای دین می‌کردند تا اینکه برف هم به سبب گرمای حضور مردم شرمنده شد و از باریدن منصرف گشت. پس از اتمام سخنرانی و قرائت قطعنامه، عقربه‌های ساعت ظهر را نشان می‌دادند، مردم متفرق شدند و جای امیدواری بود که در مسیر بازگشت چند خودروی سنگین در خیابان‌های اصلی تازه فعالیت برف‌روبی را آغاز کرده بودند که فعالیت آنان نیز گزارش دیگری را می‌طلبد.

اینها همه هیچ … سوزناک‌تر از سرمای این برف، دریافت کرایه ۱۰۰۰ تومانی اتوبوس خط واحد بود! در چنین شرایطی اگر از صبح تا ظهر در خیابان‌های برفی و پر آب تردد کرده‌ باشید، قطعا برای سریع‌تر رسیدن به مقصد حاضرید ده‌ها هزار تومان دیگر هزینه کنید؛ اما وقتی در چنین شرایط بحرانی خدمات عمومی که باید صفر تا ۱۰۰ به صورت رایگان در خدمت مردم باشد، اقدام به دریافت حتی همین مبالغ ناچیز می‌کنند، خود می‌تواند نشان دهنده نحوه مدیریت مسئولان و قصه پر غصه مواقع بحرانی باشد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها