|

احتیاط در ترید!

بزرگ‌ ترین هک‌ های تاریخ رمزارز کدامند؟

arzdigital

از زمان آغاز فعالیت بازار رمزارزها، بارها این بازار شاهد به سرقت رفتن دارایی افراد و هک‌های بی‌سابقه بوده است. معمولا دلیل اصلی بیشتر این…

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز-در دو سال گذشته و بعد از پایان رکورد سال ۲۰۱۷ بازار رمزارزها، افراد زیادی به این حوزه روی آورده‌اند. بازاری که فرصت‌های سود بی‌نظیری در اختیار افراد قرار می‌دهد ولی با این وجود، مشکلات امنیتی و احتمال به سرقت رفتن دارایی در این بازار ریسکی به نسبت دیگر بازارها بسیار بیشتر است.

به گزارش شایانیوز به نقل از اقتصاد آنلاین در ادامه گزارش بزرگ‌ترین هک‌های تاریخ بازار رمزارز ارائه شده است.

۱. سرقت ۶۰۰ میلیون دلاری به عنوان بزرگ‌ترین هک تاریخ دیفای

در سال ۲۰۲۱، در جریان یکی از بزرگ‌ترین دزدی‌های رمزارز، هکرها با نفوذ به سامانه شرکت «پلی نتورک» بیش از ۶۰۰ میلیون دلار را به سرقت بردند. این سرقت بزرگ‌ترین سرقت تاریخ دیفای تا کنون بوده است. طبق گزارش‌های منتشر شده مبلغ بیشتر سرقت، مربوط به سه رمزارز، بیت‌کوین، اتریوم و بایننس‌کوین بوده است. هرچند مسئولان پلی نتورک با اعلام این خبر به سارقان بارها هشدار دادند که تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت و از آنان خواستند که مبالغ به سرقت رفته را بازگردانند. اما تا کنون با وجود همکاری دیگر صرافی‌های بزرگ دنیا مثل بایننس فقط ۳۳ میلیون دلار از این مبلغ پیدا شده است. پلی نتورک یک سامانه غیرمتمرکز مالی است که با متصل‌کردن زنجیره‌های بلوکی به یکدیگر فعالیت آنها را تسهیل می‌کند.

۲. هک شدن صرافی بایننس در سال ۲۰۱۹

در سال ۲۰۱۹ بزرگ‌ترین صرافی جهان یعنی بایننس هک شد و ۷۰۰۰ بیت‌کوین از این صرافی به سرقت رفت. هکر تلاش کرده بودند که از طریق فیشینگ، ویروس و انواع ترفندهای دیگر به کیف پول‌های داغ صرافی بایننس که تنها ۲ درصد سرمایه این صرافی را تشکیل می‌دهند دسترسی یابند. مبلغ این هک به قیمت آن زمان حدود ۴۰ میلیون دلار بود. بایننس بعد از یک هفته متوقف کردن برداشت توانست ضرر مال‌باختگان را پرداخت کند.

۳. هک کیف پول اتریوم به نام پریتی ولت 

در جولای سال ۲۰۱۷، هکری تلاش خود را برای دسترسی به صندوق‌های اتریوم که به Parity Wallet مشهور بود، آغاز کرد. این هکر توانست با استفاده از آسیب‌پذیری نرم‌افزار والت چند امضایی یا مولتی‌سیگ (Multi-sig)، بیش از ۱۵۰,۰۰۰ واحد اتر به ارزش تقریبی ۳۰ میلیون دلار آن زمان، سرقت کند. این سرقت دومین هک بزرگ شبکه اتریوم بود در سال ۲۰۱۶ هک بزرگ‌تر در این شبکه رخ داد که در ادامه اشاره می‌شود.

۴. هک صرافی بیت فینکس

۵. صرافی بیتفینکس  Bitfinex بزرگ‌ترین  سال بود ۲۰۱۶ که به طور کلی هک شد. این اتفاق باعث سقوط شدید بیت‌کوین  از ۷۰۰ دلار به ۳۰۰ دلار شد. تاکنون مشخص نشده که این هک چگونه اتفاق افتاده است ولی تخمین تحلیلگران مبلغ ۷۲ میلیون دلار هک بوده است که جزو بزرگ‌ترین  هک های تاریخ رمزارزاست. در این سال همان طور که گفته شد،  بزرگ‌ترین  هک اتریوم نیز تحت عنوان هک دائو (The DAO) اتفاق افتاد که در سال ۲۰۱۶ رخ داد و منجر به از دست رفتن حدود ۵ درصد از کل اتریوم‌های موجود در آن زمان شد. این اتفاق سر و صدای زیادی بر پا کرد و در نهایت تیم Ethereum ناچار شد از طریق یک هارد فورک زنجیره جدیدی برای فعالیت اتریوم ایجاد کند و اتریوم کلاسیک شکل گرفت. هک DAO یکی از قابل توجه ترین هک‌هایی است که دنیای رمزنگاری شده را با اختلال مواجه کرد. DAO در واقع یک سازمان خودمختار غیرمتمرکز است که با قراردادهای هوشمند فعالیت می‌کند. افرادی که تمایل به مشارکت داشتند اتریوم را با DAO  مبادله می‌کردند و در عوض توکن‌های DAO را دریافت می‌کردند. اما در همین سال انجمن اتریوم متوجه شد که صندوق‌ها خالی شده و مبلغی حدود ۷۰ میلیون دلار اتریوم به سرقت رفته است.

۶. هک صرافی ام تی گاکس

در سال ۲۰۱۴ صرافی ام تی گاکس (Mt. Gox) که بزرگ‌ترین صرافی آن زمان بود، برای دومین بار هک شد و بعد از تعطیلی قیمت بیت‌کوین وارد یک رکود دو ساله و بی‌سابقه شد. به گونه‌ای که قیمت بیت‌کوین از ۱۰۰۰ دلار تا ۱۵۰ دلار کاهش یافت. این صرافی پیش‌تر در سال ۲۰۱۱ هک شده بود که حدود ۱ میلیون دلار ضرر به بار آورد. ولی ضرر تاریخی و بی‌سابقه این صرافی در سال ۲۰۱۴ برابر با مبلغی حدود ۴۷۰ میلیون دلار بود که در بازار رمزارز بعد از هک ۶۰۰ میلیون دلاری جزو بی‌سابقه‌ترین هک‌ها بوده است. هرچند لازم است بدانید این سرقت زمانی رخ داد که بازار رمزارز به بزرگی حال حاضر نبود بنابراین نابودی صرافی ام تی گاکس همچنان جزو مهم‌ترین سرقت تاریخ رمزارز محسوب می‌شود. 

آخرین اخبار رمزارزها را در صفحه ارز دیجیتال شایانیوز بخوانید.

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها