|

پیش بینی قیمت خودرو تا پایان سال

رشد عجیب و غریب قیمت پراید؛ احیای برجام چه تاثیری بر بازار خودرو دارد؟

بازار خودرو

درست در شرایطی که اخبار وین کمی امیدوارکننده شده، قیمت خودرو شیب صعودی گرفته؛ آیا این شیب صعودی تا پایان سال ادامه خواهد داشت؟

لینک کوتاه کپی شد

قیمت‌های بازار خودرو در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۰ شیب صعودی به خود گرفته است. آن هم درست در شرایطی که اخبار مذاکرات احیای برجام امیدوارکننده‌تر از همیشه به نظر می‌رسد.  به جز این فعالان بازار خودرو می‌گویند که رکود در بازار سنگین‌تر از همیشه است و مشتریان به امید احیای برجام و کاهش قیمت‌ها فعلا دست از بازار شسته‌اند.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از اقتصادآنلاین، سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو پیش از این گفته بود که شمار معاملات بازار خودرو از زمان شروع دور هشتم مذاکرات احیای برجام تقریبا به صفر رسیده است. با این حال و در شرایطی که دلار کوتاه آمده و تا کانال ۲۸ هزار تومان هم ریزش داشته است، قیمت خودرو همچنان رو به جلو می‌تازد. 

در روزهای انتهایی هفته قیمت ۴۰۰ میلیون تومانی پژو پارس و رشد روزانه یک میلیون تومان قیمت پراید خبرساز شد. حالا قیمت پژو پارس‌ اتوماتیک صفر مدل ۹۸ به حوالی ۴۰۰ میلیون تومان رسیده و البته قیمت این خودرو در ۷ روز گذشته ۴ میلیون گران شده است. همچنین قیمت پراید صفر (۱۱۱‌ SE مدل ۹۹) حوالی ۱۸۸ میلیون تومان بود و این خودرو نسبت به سه روز گذشته حدود دو میلیون افزایش قیمت داشته است. 

معامله‌ کنندگان قیمت  پراید صفر ۹۹ مدل ۱۳۱ SE  را حوالی ۱۷۰ میلیون تومان اعلام کردند که ظرف یک روز یک میلیون گران شد و این وضعیت کم و بیش درباره سایر خودروهای پر تیراژ به همین منوال بود.

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو معتقد است که رشد قیمت خودرو تا پایان سال ادامه دارد و اگر کسی نیاز مصرفی به خودرو دارد بهتر است زودتر خرید کند. او توضیح می‌دهد که خودرو به کاهش قیمت دلار واکنش نشان نداد، به این دلیل که در حال حاضر مهم‌ترین مشکل بازار کمبود عرضه خودرو است که به سرعت و سهولت رفع نمی‌شود. 

او درباره پیش‌بینی خود از بازار خودرو تا پایان امسال هم می‌گوید که رشد نقدینگی ادامه دارد و نرخ تورم صعودی است. بنابراین تصور اینکه در دو ماه پایانی سال قیمت خودرو کاهشی می‌شود دشوار است.

او تاکید می‌کند: از نظر من قیمت خودرو تا پایان سال صعودی خواهد بود و ممکن است که ترکیب شرایط اقتصادی کشور و رکود بازار باعث شود که شیب صعود قیمت خودرو کند شود و تا حدود ۸ درصد برسد اما نشانه‌ای بر کاهشی بودن قیمت خودرو تا پایان سال وجود ندارد.

سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو هم احتمال کاهش قیمت خودرو تا پایان سال را چندان قوی نمی‌داند و می‌گوید که بازار نزدیک عید نوروز، به اوج خرید و فروش سالانه خود می‌رسد اما با وجود رشد تقاضا در این برهه زمانی، میزان عرضه خودرو به بازار قطره‌چکانی است. او ادامه می‌دهد: چنانچه خودروهای ناقص هرچه زودتر تکمیل شده و به بازار عرضه شوند و کاهش قیمت ارز ادامه داشته باشد، احتمال کاهش قیمت خودرو وجود دارد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها