|

برنج تنظیم بازاری به صرفه است؟

چگونه برنج تنظیم بازاریِ هندی، پاکستانی، ایرانی و تایلندی بخریم؟

کیسه برنج شیرودی ۵ کیلوگرمی در سامانه بازرگام ۲۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، که حدود ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان ارزان‌تر از بازار است.

لینک کوتاه کپی شد

قیمت هر کیلو برنج درجه یک ایرانی از نوع هاشمی و طارم به ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان رسیده است. هر کیلو برنج فجر با قیمت ۴۲ تا ۵۰ هزار تومان و هر کیلوگرم برنج شیرودی بین ۶۰ تا ۷۰ عرضه می‌شود. در این میان هر کیلوگرم برنج پاکستانی و هندی نیز بین ۲۴ تا ۴۰ هزار تومان قیمت خورده است.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از فرارو، با افزایش قیمت برنج داخلی و خارجی، حالا وزارت جهاد کشاورزی فروش اینترنتی و توزیع برنج تنظیم بازاری را توسعه داده است. در حال حاضر سامانه بازرگام برنج ایرانی از نوع شیرودی، برنج هندی، پاکستانی و تایلندی را به صورت اینترنتی به فروش می‌رساند و کالا را برای مشتری ارسال می‌کند. اما خبری از عرضه برنج هاشمی و طارم تنظیم بازاری نیست.

البته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی می‌گویند که امکان خرید برنج به شکل فیزیکی نیز در حال فراهم شدن است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که امکان خرید اقلام تنظیم بازاری فعلا در تهران فراهم شده است. اما سازوکار تعریف شده‌ای برای خرید دارد.

برنج ایرانی، هندی، پاکستانی و تایلندیِ تنظیم بازاری به صرفه است؟

کیسه برنج شیرودی ۵ کیلوگرمی در این سامانه ۲۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، که حدود ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان ارزان‌تر از بازار است. اما اگر  ذهن تان درگیر کیفیت این برنج است، حق دارید. چرا که بسته بندی برنج شیرودی تنظیم بازاری سنتی است و هیچ برند مشخصی ندارد. به همین دلیل نمی‌توان کیفیت آن را بررسی کرد. اما ارزش یک بار خرید را دارد تا کیفیت آن مورد قضاوت اهالی خانه قرار بگیرد.

در این سامانه کیسه ده کیلوگرمی برنج تایلندی، ۱۲۵ هزار تومان به فروش می‌رسد که کیفیت متوسطی دارد. اگر در طول دهه‌های اخیر برنج تایلندی دولتی خریده باشید، حلا کار سختی ندارید و می‌دانید که با چه برنج  و با چه کیفیتی روبرو هستید.

برنج هندی و پاکستانی تنظیم بازاری تحت برند GTC و با کیسه‌های ده کیلوگرمی به فروش می‌رسد که در بازار موجود هستند. کیسه ده کیلوگرمی برنج هندی تنظیم بازاری برند GTC در سامانه بازرگام ۱۸۵ هزار تومان قیمت خورده است، اما این برنج در فروشگاه‌های اینترنتی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای با قیمت ۲۴۰ تا ۲۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. با این حساب نزدیک ۵۵ هزار تومان برای خریدار کمتر آب می‌خورد.

کیسه ده کیلوگرمی برنج پاکستانی تنظیم بازاری با برند GTC  نیز ۲۰۵ هزار تومان فروخته می‌شود. اما در حال حاضر این محصول با این برند در بازار موجود نیست، اما برند‌های دیگر کیسه برنج ده کیلوگرمی درجه یک پاکستانی را با قیمت ۲۷۰ تا ۴۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند. با این وجود ۶۵ هزار تومان کمتر از ارزان‌ترین برنج پاکستانی موجود در بازار پول پرداخت می‌کنید. اما همچنان مسئله اصلی بر سر کیفیت آن است که باید مورد قضاوت قرار بگیرد.

1144015_194

چگونه برنج تنظیم بازاری بخریم؟

در حال حاضر تنها یک روش فراگیر اینترنتی برای خرید برنج‌های تنظیم بازاری ایرانی و خارجی وجود دارد و آن هم خرید از سامانه بازرگام است. برای این کار شما باید به سایت بازرگام مراجعه کنید و کالای مورد نظرتان را انتخاب کنید. در گام بعدی و برای پرداخت وجه و وارد کردن آدرس منزل تان، حتما باید در سایت ثبت نام کنید، تا به مرحله بعد منتقل شوید.

برای این کار با بخش بالای سایت، سمت چپ مراجعه می‌کنید و ثبت نام تان را با وارد کردن شماره تلفن، نام کاربری و رمز دلخوه تان تکمیل می‌کنید. در مراحل بعد آدرس منزل تان را وارد می‌کنید و پس از پرداخت وجه منتظر ارسال کالا از سوی سامانه می‌مانید.  

البته در مورد برنج تایلندی شرایط فرق دارد و سایت فروشگاه‌های زنجیره‌ای همچون افق کوروش، این کالا را به قیمت تنظیم بازار به فروش می‌رسانند. اما در مورد باقی انواع برنج‌ها فعلا بازرگام تنها گزینه است.

در مورد خرید فیزیکی و حضوری نیز قرار است که اقلام اساسی تنظیم بازاری از جمله برنج در فروشگاه‌های زنجیره‌ای سراسر کشور توزیع شود. اما فعلا در گام اول این امکان برای ساکنان استان تهران فراهم شده است.

1144016_375

اما پس از اینکه این امکان در سراسر کشور فراهم شد، شما ابتدا باید به سایت «هست اینجا» مراجعه و در این سامانه ثبت نام کنید. در گام بعد باید استان محل سکونت تان را وارد کنید تا سامانه به شما بگوید آیا اقلام مد نظرتان در استان شما موجود است یا خیر.

در قدم بعدی اگر برنج و یا هر کالای دیگری که مدنظر شماست، موجود باشد، نزدیک‌ترین فروشگاه را به شما اعلام خواهد کرد. در گام بعدی سامانه «هست اینجا» روز و ساعت مراجعه شما را تعیین می‌کند تا در زمان مقرر به فروشگاه مراجعه کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها