|

سرخابی‌ها شفاف نیستند!

چگونه سهام استقلال و پرسپولیس را بخریم؟

استقلال و پرسپولیس

قرار است فردا سرخابی‌ها در فرابورس پذیره نویسی شوند به گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی این عرضه موجب شفافیت مالی استقلال و پرسپولیس می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

شاخص کل بورس امروز رشد ۱۷ هزار و ۶۲۷ واحدی داشت و در نهایت شاخص کل به محدوده یک میلیون و ۲۹۸ هزار واحدی رسید. شستا، فملی، شبندر، شتران، شپنا، خودرو و خساپا جز نمادهای پر تراکنش بازار بودند.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از تجارت نیوز، کارشناسان برای این هفته روند مثبت معاملات را پیش‌بینی کرده‌اند. همچنین قرار است فردا پذیره‌نویسی سرخابی‌ها در فرابورس انجام شود.

در جریان پذیره نویسی سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس ۱۱٫۵ درصد از سهام باشگاه استقلال که معادل یک میلیارد و ۲۳۶ میلیون سهم است و ۱۰ درصد از سهام پرسپولیس که معادل یک میلیارد و ۳۴ میلیون سهم این باشگاه است فردا از طریق بازار پایه فرابورس عرضه می‌شود.

در صورت فروش همه سهام این دو باشگاه در روز یکشنبه، ۳۵۰ میلیارد تومان نقدینگی به باشگاه پرسپولیس و ۳۶۰ میلیارد تومان منابع مالی جدید به استقلال تزریق می‌شود. خریداران سهام باشگاه پرسپولیس باید به ازای هر سهم ۳۳۸ تومان و برای باشگاه استقلال ۲۹۱ تومان به ازای هر سهم پرداخت کنند. حداکثر سهام قابل خرید برای متقاضیان سهام پرسپولیس ۸۸۵ سهم و برای استقلال ۱۰۳۰ سهم است.

بعد از این عرضه، درصورتی که همه سهام به فروش برسد سهم دولت در باشگاه پرسپولیس به ۹۰ درصد و در باشگاه استقلال به ۸۸٫۵ درصد خواهد رسید.

سرخابی‌ها شفاف نیستند!

به گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی این عرضه موجب شفافیت مالی استقلال و پرسپولیس می‌شود. اما کارشناسان می‌گویند که این پذیره نویسی عامل شفافیت نیست. کاویان عبداللهی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: عدم وجود شفافیت در صورت مالی این شرکت‌ها به شدت واضح است. منابع و مخارج برخی از پول‌ها مشخص نیست و باید شفاف‌سازی شود.

وی توضیح می‌دهد: نمی‌توان صد درصد گفت عرضه این دو باشگاه زیان‌آور است. چراکه با عرضه این شرکت‌ها در فرابورس ممکن است کمی شفاف شوند. عبداللهی تاکید می‌کند: صورت مالی استقلال و پرسپولیس بدترین صورت مالی ممکن است. تنها مدیریت درست می‌تواند این دو باشگاه را نجات دهد.

این کارشناس بورسی ادامه می‌دهد: مدیریت دولتی سرخابی‌ها بزرگ‌ترین نقطه ضعف است. اگر دولت از مدیریت این شرکت‌ها چشم‌پوشی کند می‌توان آینده روشنی برای این دو باشگاه متصور بود. وی اظهار می‌کند: ارزش‌گذاری استقلال و پرسپولیس بر اساس دارایی‌ها شرکت است. در صورتی که کارشناسان بورسی به سود شرکت‌ها نگاه می‌کنند که این شرکت‌ها چیزی جز زیان انباشته ندارند.

عبداللهی با اشاره به آخرین صورت مالی این دو شرکت می‌گوید:  پرسپولیس یک سوددهی اندک داشته است. اما استقلال همچنان زیان شناسایی می‌کند. این کارشناس بازارهای مالی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه این شرکت‌ها در بازار پایه هستند امیدوارم شفافیت ایجاد شود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها