|

چالش های بازار سهام در هفته پایانی ۱۴۰۰

پیش بینی بورس در هفته آخر 1400؛ نگاه بورس بازان به وین

بورس

بازار سهام در هفته پایانی سال 1400 اگرچه با فشار طبیعی عرضه ها روبه روست اما میتواند با چالش جدیدی هم مواجه شود.

لینک کوتاه کپی شد

بازار سهام در هفته آخر سال اگرچه با فشار طبیعی عرضه ها روبه رو خواهد شد و از این حیث با توجه به تسویه مالی معامله گران و بستن پرتفوی های سرمایه گذاری در پایان سال، فشار عرضه ها طبیعی است اما چالش دیگری هم شاخص را تهدید میکند.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از اقتصادنیوز، از وین خبر میرسد که طرفین روی برخی مسایل همچنان با همدیگر در کش و قوس هستند و همین توافق را وقفه روبه رو کرده است.

چالش بورس و فرابورس در هفته آخر سال

همزمان روسیه هم تضمین کتبی از امریکا خواسته که این کشور را از تحریم بر ایران معاف کند. برخی منابع حتی احتمال توقف در مذاکرات را هم خبر داده اند، این در حالی است که نماینده روسیه در وین گفته است در یکی دو روز آینده توافق انجام میشود.

با بررسی گمانه زنی ها از طرف ایرانی و طرف امریکایی به نظر میرسد در دستیابی به توافق چالش‌هایی پیش بیاید که همین میتواند مسیر توافق را طولانی یا کُند کند. بورس بازان در هفته پایانی نسبت به چالش ها به احتمال بسیار زیاد واکنش نشان میدهند اما باید سنجید که بورس بازان نسبت به روند مذاکرات چه رفتار دقیق تری از خود نشان میدهند، چرا که شرایط فعلی پیچیده است و باید واکنش بورس بازان به پیچیدگی های مذاکرات در وین را نظاره گر بود.

بورس

هر چند که بازار سهام متاثر از عوامل متعددی همچون محدودیت‌های معاملاتی یا کم دانشی و کم عمقی به رویدادها، در چند سال اخیر نشان داده که بیشتر با واکنش های هیجانی و گله‌ای روبه رو بوده است.

هفته پایانی سال از این حیث با چالش روبه روست، چرا که خریداران با دیدِ تردید به اتفاقات و رویدادهای وین می نگرند و هم اینکه عرضه‌های پایانی سال کار خریداران را سخت می کند. شاخص های بورس از برآیند این دو اتفاق می تواند با چالش روبه رو شود. با تمام این اوصاف، موقعیت فعلی خریداران و جذاب بودن قیمت های سهام (چه سهام ریالی و چه سهام دلاری) باعث شده همچنان نسبت به حرکت رو به جلوی شاخص ها همچنان خوش بین بود.

تاثیر توافق یا توقف در مذاکرات وین بر بورس و فرابورس

تحلیلگران و فعالان بورسی نسبت به پیش بینی بورس در هفته آینده احتمال می دهند که شاخص بورس در کانال 1.3 میلیون واحد به کار خود پایان دهد، اما رسیدن به کانال 1.4 میلیون واحد را در شرایط کنونی بعید و درو از دسترس می دانند. هر چند که شوک های وارده به بازار سهام می تواند ورود به کانال 1.4 میلیون واحد را محتمل کند که میتوان به توافق احتمالی وین اشاره کرد.

البته بورس بازان احتمال تکانه های مثبت در بازار ارز و بالا رفتن قیمت احتمالی دلار در صورت وقفه یا توقف در مذاکرات را هم اهرمی برای افزایش قیمت سهم‌های دلاری و به دنبال آن فشار برای حرکت روبه جلوی شاخص ها (با تاکید شاخص کل بورس) می دانند که از این ناحیه باعث می شود شاخص ها همچنان در محدوده کانالی 1.3 میلیون واحد باقی بماند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها