|

اقبال بازار به نمادهای کوچک است!

پیش بینی بورس 10 اردیبهشت 1401؛ قهر ادامه دار مردم با بازار سرمایه

پیش بینی بورس

فعالان بورس تهران در حالی به استقبال اولین روز معاملاتی هفته جدید می روند که در روز چهارشنبه شاخص کل کمی افت کرد اما شاخص هم وزن مثبت ماند.

لینک کوتاه کپی شد

روند معاملات هفته گذشته بورس تهران نشان دهنده این موضوع است که حقیقی ها از بازار پول خارج کردند اما این خروج پول به اندازه ای نبود که نگران کننده باشد.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از اقتصادنیوز، با این حال، روند معکوس شاخص کل و شاخص هم وزن در آخرین روز معاملاتی نشان می داد که فعالان بازار هنوز به دنبال خرید نمادهای کوچک هستند و اقبال آن ها به نمادهای شاخص ساز چندان زیاد نیست.

بیشترین افزایش مالکیت حقوقی در هفته گذشته در نمادهای «فملی»، «فولاد»، «شستا» و «شتران» اتفاق افتاد؛ چهار نماد بزرگی که از شاخص سازها محسوب می شوند و خروج حقیقی ها از این نمادها به معنای عدم اقبال بازار به نمادهای بزرگ است.

خودرویی ها در صدر توجه بازار

اما نکته مهم در معاملات هفته گذشته، ادامه توجه معامله گران به نمادهای خودرویی بود. هفته قبل «خگستر»، «خساپا» و «خودرو» پرمعامله ترین نمادهای بازار سهام بودند و همچنان گروه خودرو در صدر توجه معامله گران قرار دارد.

یکی از مواردی که برای پیش بینی آینده بازار مورد توجه سهامداران است، جریان ورود و خروج پول حقیقی ها است. گرچه هفته گذشته از این نظر اتفاق نگران کننده ای رخ نداده، اما آمار مشارکت در عرضه های اولیه نشان می دهد ورود پول حقیقی به بازار که طی یک ماه گذشته اتفاق افتاده، از جانب فعالان جدید رخ نداده بلکه همان فعالان قبلی بازار سهام، نقدینگی جدید وارد بورس کرده اند.

به عبارتی می توان گفت افرادی که در اثر سقوط 99 و رکود و افت سال 1400 از بورس خداحافظی کرده و پول خود را خارج کرده بودند، همچنان در بازارهای دیگر فعال هستند و پول آن ها درگیر بازار سرمایه نیست.

مردم هنوز با بورس آشتی نکرده اند

آمار مشارکت در عرضه های اولیه نشان دهنده این موضوع است که در آخرین روزهای رشد بورس در سال 99، بیش از 5 میلیون نفر در عرضه های اولیه مشارکت می کردند اما با سقوط بورس، این آمار کاهش یافت و به کمتر از سه میلیون نفر رسید. در عرضه اولیه «توسن» این آمار به دو میلیون نفر رسید و در دو عرضه آخر که «فزر» و «آسیاتک» بوده، تعداد مشارکت کنندگان کمتر از 1.6 میلیون نفر بوده است.

با این حساب می توان گفت هنوز افراد جدیدی خود را درگیر معاملات بورس نکرده اند و هر ورود و خروجی در بخش پول حقیقی ها رخ می دهد، توسط فعالان پیشین بوده نه افراد تازه وارد.

توجه معامله گران، معطوف به نمادهای کوچک

با در نظر گرفتن شرایط و آیتم های مختلف، می توان بازار امروز را بازاری نوسانی در نظر گرفت که در آن توجه معامله گران بیشتر معطوف به نمادهای کوچک و متوسط بازار است. از طرفی در نمادهای بزرگ و شاخص ساز هم فشار فروش شدیدی وجود نخواهد داشت که خریداران می توانند قیمت ها را به سمت بالا هدایت کنند.

هرچند که با توجه به ابهاماتی مانند نتیجه مذاکرات هسته ای، تصمیمات ناگهانی دولت درمورد عوارض صنایع و تغییرات نرخ یوتیلیتی پتروشیمی ها، فروشندگان نیز می توانند قدرت خود را به بازار تحمیل کنند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها