|

امیدها برای جهش دوباره بورس زنده شد

رشد غافلگیر کننده بورس؛ روند صعودی شاخص ادامه می یابد؟

بورس

در معاملات امروز شاخص کل بورس با صعود 39 هزار و 59 واحدی نسبت به روز یکشنبه به رقم یک میلیون و 571 هزار و 446 واحد رسید.

لینک کوتاه کپی شد

شاخص کل بورس تهران امروز دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ با رشدی رشد ۳۹ هزار و ۵۹ واحدی همراه شد و شاخص هم‌وزن نیز در محدوده ۴۲۹ هزار واحدی به کار خود پایان داد.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از تجارت نیوز، این اتفاق که اهالی بازار سرمایه را به شدت غافلگیر کرده، بار دیگر امیدها برای جهش دوباره بورس برای بازگشت شاخص به کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی را زنده کرد.

دلیل رشد چه بود؟

عده زیادی از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه بر این باورند که بورس تهران پس از اصلاح شاخص در طول دو هفته گذشته، مستعد یک رشد قابل توجه بود. جهش ناگهانی شاخص طی ساعات معاملات امروز نیز در همین راستا رقم خورد. به باور این دسته از بورسی‌ها اتفاقاتی که در بازار ارز جریان دارد نیز از جمله موارد تاثیرگذار بر روند صعودی شاخص کل بورس بوده است. اتفاقاتی که منجر به ورود نرخ دلار به کانال قیمتی جدید در بازار آزاد شد و به دلیل اثرپذیری مستقیم سهم‌های دلاری از روند تغییرات نرخ ارز، زمینه‌ جهش شاخص‌های بورسی را فراهم کرد.

البته به نظر می‌رسد این اثرپذیری نشات گرفته از آثار روانی افزایش قیمت دلار بوده چرا که به دلیل وجود شکاف در حال تعمیق بین قیمت دلار بازار آزاد با دلار نیمایی ارتباط مستقیمی بین نرخ بازار آزاد با روند سهم‌های دلاری قطع شده است. اما همانطور که گفته شد آثار هیجانی در پی تحولات اخیر در بازارهای ارز و حتی طلا باعث بروز چنین اتفاقی در بورس تهران شد.

بورس کانال یک میلیون و ۶۰۰ را پس می‌گیرد؟

بورس تهران سال ۱۴۰۱ را در شرایطی آغاز کرد که کمتر سهامدارای نسبت به صعود شاخص به کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی در کوتاه‌مدت امیدوار بود. اما بازار سرمایه باز هم فعالان بورسی را غافلگیر کرد؛ به نحوی که نه تنها شاخص، کانال یک ونیم میلیون واحدی را پس گرفت بلکه برای مدتی هرچند کوتاه توانست بار دیگر به محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی دست پیدا کند.

البته در دو هفته اخیر بورس تهران ضمن یک عقب‌نشینی نسبتا سنگین به کانال یک و نیم میلیون واحدی بازگشت. اما نوسانات امروز بورس این امید را در دل اهالی بازار سرمایه زنده کرد که احتمالا می‌توان در روزهای آینده شاهد جهش شاخص به کانال بالاتر بود.

حالا کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که با توجه به ارزندگی اغلب سهم‌های بورسی و همچنین الگوی پیشروی نرخ ارز در بازار آزاد می‎‌توان این انتظار را داشت که روند رو به رشد شاخص کل کماکان ادامه داشته باشد و طبیعتا این رشد می‌تواند در سهم‌های کامودیتی‌محور و همچنین اغلب شاخص‌سازها محسوس‌تر از سایر گروه‌های سهامی در بازار باشد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها