|

پیش بینی بازار سهام امروز ۴ مرداد

روند نزولی و فرسایشی بازار سهام؛ تونل وحشتی به نام بورس

بورس

بورس فعلا نیاز به تحلیل خاصی ندارد. با شرایط موجود، مشخص است که بازار در یک روند نزولی و فرسایشی قرار دارد که انتهای آن مشخص نیست.

لینک کوتاه کپی شد

بورس تهران در معاملات روز گذشته یک افت قابل توجه را به ثبت رساند که ضمن افت ارزش سهام، ارزش معاملات نیز کاهشی بود. با این حساب از معاملات امروز نمی توان انتظار رشد قیمت ها را داشت.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از اقتصادنیوز، در معاملات دیروز تعداد نمادهای منفی تقریبا 9 برابر تعداد نمادهای مثبت بود و فشار فروش آن ها به معاملات امروز نیز کشیده می شود. بیش از 530 نماد منفی در مقابل 60 نماد مثبت، تکلیف معاملات امروز را روشن می کند.

ضمن اینکه تعداد نمادهای دارای صف فروش نیز حدودا 13 برابر تعداد نمادهای دارای صف خرید بود. همین فشار فروش ناشی از صفوف فروش، به ابتدای معاملات امروز نیز کشیده می شود و با بازگشایی بازار، رنگ شاخص ها قرمز خواهد شد.

سهام ارزان هم خریدار ندارد

اما با توجه به اینکه افت این روزهای بورس ناشی از نبود نقدینگی است، ممکن است باعث شود در نیمه دوم زمان معاملات شاهد تعادل بیشتری در بازار باشیم که البته باز هم این تعادل در یک مسیر نزولی اما با شیب کمتر است.

فارغ از افت قیمت ها در بازار روز گذشته، ارزش معاملات نیز کاهشی بود. ارزش معاملات خرد روز گذشته کمتر از 2400 میلیارد تومان ثبت شد که حدودا 150 میلیارد تومان کمتر از ارزش معاملات روز یکشنبه بود. کمبود نقدینگی مشکل اصلی بازار سهام است که منجر به وضعیت فعلی شده و کاهش قیمت ها را رقم می زند.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که تا زمانی که ارزش معاملات کاهشی باشد، افت قیمت ها نیز ادامه خواهد داشت. به بیان ساده تر، زمانی که قیمت سهام به نقاط جذابی رسیده اما باز هم خریداران برای خرید آن ها پا پیش نمی گذارند، باید انتظار افت بیشتر قیمت ها را داشت.

خروج پول و کاهش شدید قدرت خریداران حقیقی

از طرفی حقیقی ها همچنان در حال خروج نقدینگی خود از بورس هستند و دیروز هم 580 میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی ها از بازار ثبت شد. این نشان می دهد معامله گران حقیقی فعلا امیدی به آینده وضعیت بورس ندارند و روز به روز در حال فروش سهام خود و خارج کردن پول از بازار هستند.  

نکته قابل توجه دیگر در معاملات دیروز، کاهش شاخص قدرت خریداران حقیقی به عدد 0.59 بودیم که این رقم یک رکورد جدید کاهشی در سال 1401 محسوب می شود. با این شرایط امروز به احتمال فراوان شاهد مجدد خروج پول حقیقی ها از بازار خواهیم بود و شاخص ها و قیمت اکثر نمادها نیز کاهشی خواهند بود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها