|

وضعیت نامناسب بازار

پیش بینی بورس امروز 5 مرداد؛ ترمز سقوط کشیده شد؟

توقف رشد نرخ سود بین بانکی موضوعی بود که مطرح شدن آن توانست ترمز سقوط بورس را تا حدودی بکشد، اما هنوز هم وضعیت بازار چندان مناسب نیست.

لینک کوتاه کپی شد

بورس تهران دیروز افت کوچکی داشت که فعالان بازار سرمایه معتقدند بازار به صحبت های رئیس کل بانک مرکزی در خصوص متوقف شدن رشد نرخ سود بین بانکی واکنش مثبت نشان داده است.  

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از اقتصادنیوز، یکی از نگرانی های فعالان بازار سهام، رشد پی در پی نرخ سود بین بانکی بود که طبق نمودارها، از سال 99 تا به حال هر زمان که سود بین بانکی افزایش یافته، شاخص بورس کاهشی شده و برعکس. به همین دلیل فعلا هم این تصور وجود دارد که رشد نرخ سود بین بانکی یکی از عوامل پررنگ در سقوط این روزهای بورس است.

با این حساب زمانی که رئیس کل بانک مرکزی در دیدار با رئیس سازمان بورس اعلام کرد نرخ سود بین بانکی دیگر رشد نخواهد کرد، بازار به این خبر واکنش مثبت نشان داد و فشار فروش به شدت کاهش پیدا کرد.

حقیقی ها ناامید شده اند

گرچه باید فعلا صبر کرد و دید واکنش بازار به این موضوع چند روز ادامه خواهد داشت، اما همان دیروز هم شاخص با وجود اینکه بیش از 2 هزار واحد رشد کرده بود، دوباره عقب نشینی کرد و وارد محدوده منفی شد.

از طرفی روز گذشته ارزش معاملات خرد نیز دوباره کم شد. البته کاهش ارزش معاملات خرد بسیار کم بود و می توان از آن چشم پوشی کرد، اما همین که ارزش معاملات در رقم های کمتر از 2500 میلیارد تومان است نشان می دهد رکود به جان بازار افتاده و رونقی در بازار وجود ندارد.

ضمن اینکه حقیقی ها دیروز هم دوباره بخشی از نقدینگی خود را از بازار خارج کردند و حقوقی ها مجبور به تزریق 350 میلیارد تومان پول به نمادها شدند. بیش از یک ماه است که به طور متوالی حقیقی ها در حال خروج پول خود از بازار هستند که این نشان دهنده عمق بی اعتمادی مردم به بازار سرمایه است.

کم تحرکی خریداران بزرگ بازار

شاخص قدرت خریداران حقیقی نیز به 0.72 رسیده که رقم بسیار پایینی است. با این حساب می توان مطمئن بود که پول های درشت همچنان در کارگزاری ها و اوراق و صندوق های درآمد ثابت پارک شده اند و فعلا برای خرید جلو نمی آیند.

در چنین شرایطی برای معاملات امروز نیز کاهش قیمت ها پیش بینی می شود. تعداد دو برابری نمادهای منفی نسبت به نمادهای مثبت، فشار فروش بازار دیروز را به ابتدای معاملات امروز می کشاند که البته می توان برای نیمه دوم بازار معاملات متعادل تری را متصور بود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها