|

یارانه نقدی یا پرداخت کالابرگ؟

جزئیات جدید از پرداخت یارانه؛ یارانه نقدی از شهریور قطع می‌شود؟

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت وعده داده که برای شهریور زیرساخت‌های توزیع کوپن را فراهم کند.

لینک کوتاه کپی شد

دو هفته آینده چهارمین مرحله یارانه نقدی باید به حساب سرپرستان خانوار واریز شود اما حالا یکی از نمایندگان مجلس خبر داده که احتمالا این آخرین مرحله یارانه نقدی است و دولت باید از شهریور ماه کالابرگ به مردم بدهد.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از تجارت نیوز، این خبر را مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرده و گفته: در قانون بودجه ۱۴۰۱ مساله توزیع کالابرگ الکترونیک مطرح شده است اما چون زیرساخت‌ها آماده نبود، دولت یارانه‌ها را نقدی واریز کرد. اما دولت وعده داده که برای شهریور زیرساخت‌های توزیع کوپن را فراهم کند.

به گفته طغیانی، بر اساس قانون بودجه سال جاری، این وظیفه بر عهده دولت است که از شهریور ۱۴۰۱ کالاهای اساسی و ضروری را با کالابرگ الکترونیک به دست مرم برساند.

یارانه نقدی یا پرداخت کالابرگ؟

از ابتدا و پیش از حذف یارانه نقدی و معیشتی هم اخباری که از بدنه اقتصادی دولت به گوش می‌رسید مبنی بر این بود که هنوز خود دولت هم برنامه‌ای برای نحوه پرداخت یارانه جدید ندارد. چون هم مساله توزیع کالابرگ در اقتصاد ایران مطرح بود و هم مساله پرداخت نقدی یارانه‌ها.

حذف یکباره ارز ۴۲۰۰ تومانی و افزایش ناگهانی قیمت کالاهای اساسی سبب شد که دولت ناگهانی تصمیم به پرداخت یارانه نقدی بگیرد. اما از همان ماه اول دولت تاکید کرد که احتمالا این شیوه واریز موقتی است و کالابرگ یا همان کوپن جایگزین این شیوه می‌شود.

اما اکنون یکی دو ماهی هست که دولت مساله تغییر شیوه پرداخت یارانه را دیگر مطرح نمی‌کند و تنها مجلس پیگیر پرداخت کالابرگ است. پیش از این هم یکی از نمایندگان مجلس به دولت انتقاد کرده بود که احتمالا قصد دارد به پرداخت یارانه نقدی ادامه دهد.

حالا هم سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس به دولت اولتیماتوم داده که باید توزیع کالابرگ را شروع کند و به پرداخت یارانه نقدی خاتمه دهد. اگر قرار باشد این طرح اجرا شود، احتمالا یارانه مرداد آخرین یارانه نقدی است که دولت باید واریز کند و پس از آن باید به سراغ توزیع کوپن برود.

قانون بودجه چه می‌گوید؟

مهدی طغیانی گفته مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱ بحث کالابرگ الکترونیکی و توزیع آن را مصوب کرد. دولت در اجرا بخاطر اتفاقاتی که در اردیبهشت ماه افتاد، نتوانست کالابرگ را فراهم کند و تغییراتی در اجرا داد و یارانه‌ها را به صورت نقدی پرداخت کرد. چراکه ادعای دولت این بود که زیرساخت‌ها فراهم نشده است. اما وعده‌ای که اکنون دادند این است که توزیع کالابرگ برای شهریور ماه آماده است. این دیگر به عهده دولت است که از شهریور ۱۴۰۱ کالاهای اساسی و ضروری را با کالابرگ الکترونیک به دست مرم برساند.

در متن قانون بودجه هم عینا به پرداخت کالابرگ تاکید شده است اما زمانی را مشخص نکرده است. در قانون بودجه ۱۴۰۱ آمده است: « ‌به دولت اجازه داده می‌شود در سال ۱۴۰۱ تا معادل سقف ردیف (۱۸) جدول مصارف تبصره (۱۴) این قانون را از طریق تأمین منابع مابه‌التفاوت ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی اختصاص دهد. چنانچه دولت قصد دارد کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف نماید باید قبلاً ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف‌کننده برای کالاهای اساسی را از طرق کالابرگ الکترونیکی و در امور پزشکی از طریق بیمه‌ها و به طرق جایگزین مطمئن به انجام رسانده باشد به طوری که افراد بتوانند این کالاها و خدمات را به نرخ پایان شهریور ۱۴۰۰ و در سقف سهمیه تعیین‌شده تهیه کنند.»

بر این اساس دولت مکلف بوده که دقیقا از زمان حذف ارز ترجیحی، کالابرگ پرداخت کند و تاکنون سه ماه یارانه نقدی پرداخت کرده است. حالا باید دید آیا دولت به قانون بودجه عمل می‌کند و کالابرگ را جایگزین یارانه نقدی می‌کند یا اینکه ممکن است به طرقی مجلس را متقاعد کند تا همچنان به پرداخت یارانه نقدی ادامه دهد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها