|

قیمت مرغ به زیر نرخ مصوب رسید

نرخ مصوب فروش مرغ کیلویی ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان است در حالی‌که مرغ کیلویی ۵۰ هزار تومان در واحدهای صنفی عرضه می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

مهدی یوسف‌خانی از فروش مرغ در واحدهای صنفی زیر نرخ مصوب خبر داد و افزود: مرغ به وفور در بازار موجود و تولید بیش از مصرف است، از این‌رو هر روز شاهد کاهش نرخ آن در بازار هستیم.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از ایلنا، به گفته وی؛  نرخ مصوب فروش مرغ کیلویی ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان است در حالی‌که مرغ کیلویی ۵۰ هزار تومان در واحدهای صنفی عرضه می‌شود. در حال حاضر خریدها از سوی مردم روند ثابتی به خود گرفته به این معنا که نه می‌توان گفت کاهشی است و نه افزایشی.

یوسف‌خانی با اشاره به تغییر شکل مصرف مرغ در ایام محرم، تصریح کرد: دادن نذری در این ایام این ذهنیت را ایجاد می‌کند که میزان مصرف مرغ افزایش پیدا می‌کند اما از سوی دیگر تالارها و جشن‌ها نیز تعطیل می‌شوند از این‌رو می‌توان گفت میزان مصرف مرغ در این ایام حدود ۳۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

همچنین در این رابطه حبیب‌الله اسدالله نژاد مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران میزان تولید مرغ در ماه گذشته را حدود ۹۳ میلیون قطعه عنوان کرد.

 ناصر نبی‌پور رئیس اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با اشاره به کاهش مصرف تخم‌مرغ در ایام محرم، گفت: روزانه ۳هزار تن تخم‌مرغ در کشور تولید می‌شود که ۲۰۰ تن از حجم تولید در دست تولیدکنندگان می‌ماند و بازار مصرف ندارد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به خرید و ذخیره‌سازی تخم‌مرغ می‌کند، افزود: روند ذخیره‌سازی تخم‌مرغ از سوی این شرکت کند است؛ از سوی دیگر دولت مدت‌دار خریدها را انجام می‌دهد و این شیوه خرید نمی‌تواند نیاز نقدینگی واحدهای تولیدی را تامین کند.

وی با اشاره به پایین بودن نرخ خرید تخم‌مرغ، بیان کرد: مردم توان خرید تخم‌مرغ شانه‌ای ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان را ندارند به همین دلیل تولید در دست تولیدکنندگان می‌ماند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: قیمت یک کیلو تخم‌مرغ حدود ۴۵ هزار تومان برای تولیدکنندگان تمام می‌شود این در حالیست که دولت قیمت فروش تخم‌مرغ را ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و در هر کیلو تولیدکنندگان حدود ۱۰ هزار تومان ضرر می‌کنند.

 رئیس اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با تفکیک سن گله‌های مرغ‌های تخم‌گذار، تصریح کرد: واحدهای تولیدی که سن گله‌شان بالای ۶۰ هفته است به نسبت شرایط مناسبی دارند اما برای واحدهای تولیدی که گله‌شان ۵۰ هفته است شرایط وخیم است چراکه از ارز ترجیحی استفاده نکردند و دولت باید از آنها حمایت کند.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان امیدوارند در ۶ ماه دوم سال شرایط بهتر شود، افزود: میزان مصرف تخم‌مرغ در ۶ ماه دوم سال بالا می‌رود و این احتمال وجود دارد که قیمت تخم‌مرغ در این بازه زمانی افزایش پیدا کند که اگر قیمت‌ها بالا برود بدون تردید شاهد کاهش خرید از سوی مردم خواهیم بود.

نبی‌پور میزان صادرات روزانه تخم‌مرغ را حدود ۴۰ تا ۵۰ تن عنوان کرد و افزود: تخم‌مرغ روزانه به افغانستان صادر می‌شود اما اگر قیمت این محصول بالا برود بازار افغانستان را از دست خواهیم داد؛ چراکه ترکیه در کمین تصاحب این بازار است.

این فعال اقتصادی در پایان تصریح کرد: راه نجات صنعت تولید تخم‌مرغ این است که دولت مشوق‌های صادراتی برای تولیدکنندگان در نظر بگیرد؛ دولت میلیاردها تومان بعد از آزادسازی نرخ ارز سود عایدش شد پس شایسته است که با مشوق‌های صادراتی بازارهای صادراتی بیشتری برای تولیدکنندگان در نظر بگیرد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها