|

بورس آماده بازگشت است؟

پیش بینی بورس چهارشنبه 20 مهر؛ بازگشت شاخص کل به مسیر خوشبختی؟

به نظر می رسد که بورس فردا هم شاهد معاملات مثبتی باشد و دو گروه پالایشی ها و پتروشیمی به ویژه متانول سازان با افزایش تقاضا هر ماه باشند.

لینک کوتاه کپی شد

روز سه شنبه بالاخره رنگ سبز به تابلو معاملات بورس بازگشت؛ ‌شاخص کل حدود ۱۰ هزار واحد و شاخص هم وزن بیش از ۳هزار واحد افزایش پیدا کرد. با این وجود همچنان ارزش معاملات خرد در سطوح بسیار پایینی قرار دارد و حقیقی ها بیش از آنکه خریدار باشند،‌ فروشنده هستند. هرچند به طور کلی بورس به طور بالقوه آماده بازگشت است اما همچنان تهدیدهای بازار سهام که خود را در رکود معاملاتی نشان می دهد،‌ دست از سر بازار بر نمی دارد.

 به گزارش «شایانیوز» و به نقل از اقتصادآنلاین، معاملات روز سه شنبه بورس در حالی به پایان رسید که شاخص کل توانست با افزایش حدود ۱۰ هزار واحدی از محدوده حمایتی یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی فاصله بگیرد. شاخص هم وزن هم افزایش بیش از ۳هزار واحدی را ثبت کرد. اما پرسش مهم این است که آیا معاملات امروز را می توان سیگنالی برای این موضوع دانست که شاخص کل و به طور کلی بازار سهام از روند فرسایشی نزولی چند ماه اخیر خود خارج شده است؟

هرچند این پرسش را می توان از چند بعد پاسخ داد اما به طور کلی بازار سهام و به طور مشخص شاخص کل چه از بعد تکنیکالی و چه از بعد بنیادی به طور بالقوه قابلیت خروج از شرایط رکودی را دارند؛‌ به بیان دیگر شاخص کل و کلیت بازار در مرحله اشباع فروش قرار دارد و بسیاری از نمادها نیز در قیمت های ارزنده ای قرار دارند. قیمت نفت در محدوده ۹۵ دلار معامله می شود و برخی پیش بینی می کنند که بازگشت قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار دور از انتظار نیست. دلار هم که چند وقتی است در سقف تاریخی خود مانده که می تواند به عنوان یک محرک به ویژه برای نمادهای دلاری محسوب شود. شنیده ها هم حاکی از این است که احتمالا قیمت های مصوب خودرو نیز افزایش پیدا خواهد کرد. تمام این موارد شان می دهد که بورس قابلیت برگشت از سطوح فعلی را دارد اما...

اما برای خروج از این شرایطی که چند ماهی است بورس در آن گرفتار شده است نیاز به افزایش تقاضا در بازار هستیم. در حالی که میانگین ارزش معاملات خرد روزانه در محدود ۲هزار میلیارد تومان باقی مانده است، نمی توان انتظار بازگشت پرقدرت بازار سهام را تصور کرد. بنابراین به نظر می رسد که تا زمانی که ریسک های بازار سهام تعدیل نشود و انتظارات منفی از آینده فضای اقتصادی و سیاسی کاهش نیابد،‌ شاخص کل بر زمین سفت قدم نمی زند. نمونه آن را می توان در بازار امروز هم مشاهده کرد؛ جاییکه شاهد افزایش نسبی فشار فروش در تایم پایانی معاملات بودیم.

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۲۰ مهر

به نظر می رسد که بورس فردا هم شاهد معاملات مثبتی باشد و دو گروه پالایشی ها و پتروشیمی به ویژه متانول سازان با افزایش تقاضا هر ماه باشند. به ویژه آنکه خبری در فضای مجازی مبنی بر کاهش سقف قیمت نرخ گاز متانول سازان به ۳هزار و ۵۰۰ تومان دست به دست می شود. این سناریو یعنی افزایش تقاضا در بازار فردا با توجه به محدوده حمایتی شاخص کل بیش تر تقویت می شود.

 اما همانگونه که اشاره شده دو تهدید پیش روی بازار فردا قرار دارد؛ اولاً ارزش معاملات خرد همچنان در سطح پایینی قرار دارد و خروج پول حقیقی ادامه دارد. ثانیاً از یکسو ‌با توجه به اینکه فردا آخرین روز معاملاتی است و معمولاً قدرت تقاضا کم تر است و از سوی دیگر،‌ افزایش فشار فروش در انتهای معاملات روز سه شنبه، این احتمال وجود دارد که بازار  فردا کم رمق باشد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی