|

سود چهل میلیونی دلار به چه کسانی رسید؟

اگر کسی ۴ بسته دلار در شروع معاملات شنبه می‌خرید و در سقف می‌فروخت چهل میلیون تومان سود می‌کرد.

لینک کوتاه کپی شد

بازار ارز تهران یک کانال دیگر هم عوض کرد. دلار روز چهارشنبه در کانال ۳۴ بود، پنجشنبه به ۳۵ رفت و شنبه به ۳۶ رسید، یعنی در سه روز، سه کانال عوض کرد. در کانال جدید قیمت تا سطح ۳۶ هزار و ۴۰۰ تومان بالا رفت اما در پایان سیصد تومان عقب نشست و در ۳۶ هزار و ۱۰۰ بسته شد.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از اکوایران؛ مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت دلار، تقاضا برای خرید است، هم در مقابل صرافی‌های فروشنده سهمیه صف وجود دارد و هم مراجعه به فروشندگان آزاد و غیررسمی. از قول یک معامله‌گر باتجربه گفته می‌شد، تقاضاهای سنگین در بازار زیاد شده است. ظاهرا سپرده‌گذارانی که به امید نرخ سود در صندوق‌های درآمد ثابت سپرده‌گذاری کرده بودند درحال مهاجرت به بازار ارز هستند.

مجموعه‌ای از عدم اطمینان‌های سیاسی و اجتماعی دلیل چنین رفتاری بیان می‌شود. از طرف دیگر شکست سطوح مقاومتی، ترس از بازارساز را تضعیف کرده و شاخص هیجان تقویت شده است. به همین خاطر هم تزریق‌های سنگین بازارساز بازدارنده نبوده است. حتی برخی اقدامات سیاستی مثل اوراق سکه هم با استقبال روبرو نشد و در بازار شایعه شده بود اوراق سکه به گیر قانونی خورده است.

به همین دلیل هم بازار تا روز شنبه راه خودش را رفته است. درمورد روزهای آتی دو نظر وجود دارد. نظر اول اعتقاد دارد بازار باتوجه به اینکه سه روز پرنوسان داشته نیازمند استراحت است. برخی پیش‌بینی می‌کنند دلار در یکی دو روز آینده تنفس کند و بسته به سطوح لمس شده تعیین مسیر کند. اما گروه دوم روی انتظارات تاکید دارد و باتوجه به وضعیت انتظاری اعتقاد دارد این تقاضاست که قیمت را تعیین می‌کند، چون حجم تقاضا بیش از عرضه بوده است احتمال نوسان کماکان وجود دارد.

برخی تحلیلگران هم اعتقاد دارند امکان دارد بازارساز بتواند با برخی تدابیر سرعت نوسان را کم کند اما اگر شرایط انتظاری بهبود پیدا نکند و از عدم قطعیت‌ها کاسته نشود، اقدامات بازارساز تسکینی خواهد بود.

پیش‌بینی‌های فنی هم تصور می‌کنند اگر دلار هرات تا ۳۳ هزار و ۸۵۰ تومان پایین بیاید باتوجه به اینکه فقط یک روز در این کانال بوده است امکان نزول تا کانال ۳۲ را دارد و با این سقوط می‌تواند قیمت دلار تهران را هم پایین بکشد. بازارساز به موازات بازار تلاش کرده قیمت دلار را بالا ببرد اما این میزان افزایش هم نتوانسته سرکشی دلار را مهار کند.

نرخ سکه در کانال 16 پیشروی کرد و تا 16 میلیون و 550 هزار تومان بالا رفت اما نتوانست سقف تاریخی خودش را بزند و در 16 میلیون و 350 هزار تومان بسته شد. حباب سکه در روز شنبه با کاهش به دومیلیون رسید. قیمت طلای آبشده هم در روز شنبه در کانال 6 میلیون پیشروی کرد و به گفته معامله‌گران حباب آبشده به صفر رسیده است.

در بازار شنبه قیمت دلار با ۳۵ هزار و ۳۰۰ تومان باز شد و تا ۳۶ هزار و ۴۰۰ تومان بالا رفت. اگر کسی ۴ بسته دلار در شروع معاملات می‌خرید و در سقف می‌فروخت چهل میلیون تومان سود می‌کرد. معامله‌گران می‌گفتند احتمال اینکه یک عده‌ای از این سود بهره‌مند شده باشند بالاست چون دلار در ساعات پایانی اصلاح داد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها