|

پیام رسانی برای پلتفرم‌های متعارف!

Bitcoin

پیام‌رسان‌های غیرمتمرکز جایگزینی برای پلتفرم‌های متعارف.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- با تردید‌ها نسبت به امنیت پیام‌رسان‌های متعارف، تمایل به پیام‌رسان‌های غیرمتمرکز افزایش پیدا کرده است. این نوع پیام‌رسان‌ها مزایایی نسبت به سیستم‌های پیام‌رسان فعلی دارند. از زمان افتتاح پیام‌رسان آی‌سی‌کیو (ICQ) در سال ۱۹۹۶، توقع کاربران از پیام‌رسان‌ها و پلتفرم‌های غیرمتمرکز روز‌ به روز در حال افزایش است.

به گزارش شایانیوز به نقل از تجارت نیوز کاربران توقع دارند که این سرویس‌های ارتباطی در تمامی ساعات شبانه روز برای ارتباط آنها با بقیه جهان در دسترس باشند، اما پیام‌رسان‌ها نتواسنته‌اند به طور کامل این خواسته کاربران را برآورده کنند.از طرفی، با تردید‌ها نسبت به امنیت پیام‌رسان‌های متعارف، تمایل به پیام‌رسان‌های غیرمتمرکز افزایش پیدا کرده است. این نوع پیام‌رسان‌ها مزایایی نسبت به سیستم‌های پیام‌رسان فعلی دارند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

سابقه‌ خرابی پیام رسان‌های متعارف

یکی از ویژ‌گی‌هایی که در اکثر پیام‌رسان‌های فعلی متمرکز دیده می‌شود، خرابی آنها برای زمان‌ کوتاه و یا گاهی بلند مدت است. یکی از این خرا‌بی‌های اخیر مربوط به پیام‌‌‌رسان واتس‌آپ بود که در تاریخ ۳ آبان ۱۴۰۱ ، با ۲ ساعت قطعی مواجه شد.

یکی دیگر از طولانی‌ترین خرا‌بی‌های بوجود آمده برای کاربران، در مهر سال گذشته بود که سه پیام‌رسان و شبکه اجتماعی متعلق به متا، شامل واتس‌اپ، اینستاگرام و فیسبوک حدود شش ساعت از کار افتادند. بسیاری از فعالان حوزه تکنولوژی باور دارند که پیام‌رسان‌های غیرمتمرکز می‌توانند راه‌حل این مشکل باشند.

واتساپ که تقریبا همزمان با رمزارز محبوب بیت‌کوین فعالیت خود را آغاز کرد، در حال حاضر حدود ۲ میلیارد کاربر فعال دارد و عنوان یکی از مشهور‌ترین سرویس پیام‌رسانی جهان را دارد. واتساپ که متعلق به شرکت متا است، یکی از نمونه‌‌های پیام‌رسان‌های متمرکز در جهان است. زمانی که چنین شبکه‌ای از کار می‌افتد، تاثیر گسترده‌ای در ارتباطات کاربران و جهان می‌گذارد و کاربران آنها شروع به شکایت در توییتر ‌می‌کنند.

چرا سرویس‌های متعارف متمرکز از کار می‌افتند؟

زمانی که سرویسی توسط یه نهاد مرکزی کنترل و مدیریت می‌شود، جنبه‌های مختلف آن باید در نظر گرفته شود. به دلیل مقیاس عظیم سرویس متمرکز،  اجرای یک بروزرسانی ساده نیز می‌تواند منجر به مشکلات دیتا‌بیس و یا خطاهای انسانی شود. از طرفی حمله‌های سایبری نیز همیشه در کمین پیام‌رسان‌ها هستند.

آیا پیام‌رسان‌های غیرمترکز مشکل را حل‌‌ می‌کنند؟

اپ‌های ارتباطی غیرمتمرکز (Dapps) برخلاف برنامه‌های ارتباطی متعارف، سیستمی پادشکننده (Anti-fragile) هستند. چنین سیستم‌های پیام‌رسانی با افزایش تعداد کاربران تقویت می‌شوند چرا که هر کاربر خود به عنوان یک گره (node) عمل می‌کند.

در حالت غیرمتمرکز تنها یک نقطه متمرکز وجود ندارد که خرابی در آن منجر به از کار افتادن کل سیستم شود. در صورتی که یکی از سرور‌ها در شبکه غیرمتمرکز به مشکلی برخورد، سرور دیگری وجود دارد که جایگزین آن خواهد شد.

به طور خلاصه فناوری‌های غیرمتمرکز می‌توانند به کاربران این اطمینان را دهند که حریم خصوصی آنها حفظ می‌شود و داده‌های آنها در امنیت‌ هستند. پیام‌رسان‌های غیرمتمرکز متعددی در حال حاضر در بازار وجود دارند که مشهورترین آنها شامل  e-chat، ماتریکس (Matrix)، Dust، و Sylo هستند.

آخرین اخبار رمزارزها را در صفحه ارز دیجیتال شایانیوز بخوانید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها