|

توقف کوتاه مدت شاخص کل؟

پیش بینی بورس دوشنبه ۲۳ آبان؛ پایان داستان شیرین یازده روزه

شاخص کل بورس پس از ۱۱ روز صعود متوالی بالاخره یک روز منفی را تجربه کرد و در جریان معاملات روز یکشنبه کاهش حدود ۷ هزار واحدی را ثبت کرد.

لینک کوتاه کپی شد

معاملات روز یکشنبه از همان ابتدا با برتری فروشندگان آغاز شد و هر چند در میانه‌های بازار شاهد افزایش نسبی تقاضا بودیم اما در نهایت شاخص کل با کاهش حدود ۷ هزار واحدی به صعود یازده روزه خود پایان داد. هر چند به نظر می رسد این یک توقف کوتاه مدت در یک روند صعودی باشد اما با توجه به نمودار شاخص کل در تایم فریم هفتگی،‌ معاملات این هفته از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از اقتصاد آنلاین، شاخص کل بورس پس از ۱۱ روز صعود متوالی بالاخره یک روز منفی را تجربه کرد و در جریان معاملات روز یکشنبه کاهش حدود ۷ هزار واحدی را ثبت کرد. همانگونه که در گزارش‌های پیش بینی بورس دو روز گذشته اشاره شده بود، این انتظار وجود داشت که در این هفته شاهد افزایش فشار فروش و عقب نشینی اندک شاخص کل باشیم.

نگاهی به روند تغییرات شاخص کل در جریان معاملات روز یکشنبه نشان می‌دهد که در یک ساعت ابتدایی شاخص کل شیب نزولی شدیدی را تجربه کرد و در همان یک ساعت ابتدایی معاملات، ‌شاهد افت بیش از ۶ هزار واحدی شاخص کل بودیم. در ادامه کمی شاخص کل روند صعودی به خود گرفت و حتی افزایش بیش از ۲هزار واحدی را در نیم ساعت ثبت کرد. اما در ادامه شاهد افزایش فشار فروش و روند نزولی شاخص کل بودیم.

شاخص هم وزن نیز در یک ساعت ابتدایی بازار عملا بدون تغییر بود و سپس تا ساعت ۱۱ افزایش حدود ۶۰۰ واحدی را نیز ثبت کرد اما در ادامه روند نزولی به خود گرفت و در نهایت نسبت به روز شنبه ۸۰ واحد افت داشت.

آنچه که از روند تغییرات شاخص کل و شاخص هم وزن می توان استنباط کرد،‌ بازار روز شنبه تقابل فروشندگانی بود که در شناسایی سود کردند و خریدارانی که از روند صعودی عقب مانده بودند که البته زور فروشندگان به خریداران چربید و بالاخره شاخص کل یک روز منفی را تجربه کرد.

ارزش معاملات خرد نیز دوباره کاهش بود و به سطح ۳هزار و ۳۸۵ میلیارد تومان کاهش یافت که نسبت به روز شنبه کاهش ۱۳ درصدی را نشان می دهد و در مقایسه با اوج ارزش معاملات خرد در هفته گذشته، ۴۳ درصد کاهش پیدا کرده است. خروج پول حقیقی نیز با ثبت عدد ۳۱۰ میلیارد تومانی، کمی شدت گرفته است.

 پایان دوره کوتاه صعودی شاخص کل

نگاهی به متغیرهای اثرگذار نشان می‌دهد که محتمل ترین سناریو برای بورس ادامه روند صعودی است. هر چند که شاید کمی از آتش آن کاسته شود اما به نظر می رسد همچنان شاهد روند صعودی بازار سهام باشیم. سیگنال‌های مثبت از بازارهای جهانی،‌ تثبیت قیمت دلار در قیمت های جدید و عقب ماندگی بازار سهام نسبت به سایر بازارها همچنان به عنوان محرک بورس محسوب می شود. بنابراین آنچه که به نظر می رسد تداوم روند صعودی بازار سهام از احتمال بالاتری برخودار است و این اصلاح های مقطعی،‌ استراحت بورس و دست به دست شدن سهام تلقی می شود.

پیش بینی بورس فردا

با توجه به معاملات روز یکشنبه، به نظر می رسد که معاملات فردا هم با برتری عرضه آغاز شود و احتمالا از میانه های بازار شاهد افزایش نسبی تقاضا باشیم. اما در شرایط کنونی احتمالا بازهم فروشندگان دست بالا را نسبت به خریداران داشته باشد.

با این وجود اگر همچنان شاهد افزایش نسبی فروش باشیم به نظر می رسد که محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد می تواند پایان استراحت شاخص کل باشد. اما باید توجه داشت که همچنان در تایم فریم هفتگی، پایان روند نزولی تایید نشده است و معاملات این هفته از اهمیت بالایی برخوردار است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها