|

فشار فروش تخلیه شد؟

پیش بینی بورس سه شنبه ۲۴ آبان؛ دو سناریو برای شاخص کل

احتمالاً فردا کمی از شدت عرضه کاسته می شود و تحرکاتی در برخی از صنایع دیده می شود این موضوع در نیمه اول بازار نمود بیشتری دارد.

لینک کوتاه کپی شد

معاملات روز دوشنبه بورس با کاهش حدود ۱۱ هزار واحدی شاخص کل به پایان رسید. هر چند که معاملات دو روز گذشته را می توان در قالب سناریو استراحت شاخص کل قرار داد اما باید توجه داشت که همچنان برای تایید خروج بورس از رکود فرسایشی چند ماهه گذشته، نیاز به افزایش تقاضا و ورود نقدینگی دارد.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از اقتصاد آنلاین، شاخص کل بورس در جریان معاملات روز دوشنبه با کاهش حدود ۱۱ هزار واحدی همراه بود و تا سطح یک میلیون و ۴۰۸ هزار واحدی کاهش یافت. همانگونه که در گزارش پیش بینی بورس دوشنبه نیز اشاره شد، این افزایش فشار فروش محتمل به نظر می رسید. شاخص هم وزن نیز هر چند در ابتدای معاملات کمی افزایش پیدا کرد اما در نهایت افت بیش از ۳هزار واحدی را تجربه کرد. به طور کلی دو سناریو برای کاهش شاخص کل در دو روز اخیر وجود دارد.

سناریوسازی شاخص کل

 سناریو اول که فعلا از احتمال بالاتری نیز بر خوردار است به استراحت شاخص کل و دست به دست شدن سهام پس از یک موج افزایشی دو هفته ای باز می گردد. در صورتی که این سناریو درست باشد، انتظار بر این است که در دو روز آینده، فشار فروش بازار کمی کاسته شود و شاهد بازگشت نسبی شاخص کل باشیم.

نگاهی به روند تغییرات شاخص کل در جریان معاملات روز دوشنبه نشان می‌دهد که عملاً شاخص کل از میانه‌های بازار بدون تغییر بوده است. شاخص کل در حالی تا ساعت ۱۱ با افت بیش از ۱۱ هزار واحدی همراه شد که در ۹۰ دقیقه پایانی عملاً بدون تغییر باقی ماند. موضوعی که شاید بتوان آن را تخلیه نسبی فشار فروش در نظر گرفت. با این وجود شدت خروج پول حقیقی در دو نیمه بازار یکسان بود و حقیقی‌ها در هر دو نیمه حدود ۲۰ درصد ارزش معاملات خرد از بازار خارج کردند.

بنابراین شاید نتوان به طور قطع بازار روز دوشنبه را نقطه بازگشت بازار در نظر گرفت اما به نظر می‌رسد که در قالب این سناریو احتمالا در معاملات فردا فشار فروش کم تر شود.

در سناریو دوم که سناریو بدبینانه است، احتمالا بورس دوباره وارد یک روند فرسایشی و رکودی شود. هر چند این سناریو در شرایط کنونی احتمال کم تری دارد اما با توجه به اینکه در نمودار شاخص کل در تایم فریم هفتگی، همچنان خروج از روند صعودی کاملاً تایید نشده است،‌ باید این سناریو را هم مورد توجه قرار داد. با این وجود تا زمانی که ارزش معاملات خرد در سطح فعلی یعنی بیش از ۳هزار میلیارد تومان باقی بماند، همچنان این سناریو از احتمال کم تری نسبت به سناریو دوم برخوردار است.

پیش بینی بورس فردا

به طور کلی به نظر می رسد در قالب سناریو اول احتمالاً فردا کمی از شدت عرضه کاسته شود و تحرکاتی در برخی از صنایع دیده شود. این موضوع به ویژه در نیمه اول بازار احتمالا نمود بیش‌تری داشته باشد. ولی باید توجه داشت که شاخص کل در شرایط حساسی قرار دارد و برای تایید خروج از روند نزولی نیاز به افزایش تقاضا در بازار است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها