|

دست دلالان از بازار خودرو کوتاه می شود؟

شرایط واردات خودرو برای هر فرد بالای ۱۸ سال

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: باید شرایطی فراهم شود که هر فرد بتواند هر ۱۰ سال یک خودرو وارد کند.

لینک کوتاه کپی شد

لطف اله سیاه کلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره شروط جدید خودروسازان مبنی بر واریز بخشی از قیمت خودرو برای ثبت‌نام در طرح‌های قرعه‌کشی، گفت: در حال حاضر میزان عرضه و تقاضا خودرو با یکدیگر همخوانی ندارد و تیراژ تولید از تقاضا بسیار کمتر است و از آنجا که واردات نیز نداریم، بازار از ناترازی رنج می‌برد؛ متاسفانه اکنون برای رفع این مشکل به جای اینکه عرضه محور قرار گیرد، نحوه عرضه محور قرار گرفته است.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از صدآنلاین، نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی افزود: هر دو روش قرعه‌کشی و عرضه خودرو در بورس اشتباه است چراکه باید به جای نحوه عرضه به میزان عرضه توجه شود؛ آقایان ادعا می‌کنند با شرایط جدید در تلاش‌اند که نقش سوداگران در بازار خودرو را کم کنند این درحالی است که تعیین مبلغی پول به عنوان ودیعه برای شرکت در قرعه کشی مصیبت جدیدی را برای مردم ایجاد می‌کند و هدف مذکور یعنی حذف دلالان نیز محقق نمی‌شود، زیرا تا زمانیکه عرضه و تقاضا با یکدیگر متناسب نباشد، دلالی در بازار وجود دارد.

وی اضافه کرد: آیا شرط واریز ۹۰ میلیون تومان به عنوان ودیعه در حسب وکالتی برای شرکت در قرعه‌کشی خودروسازان، به معنای حذف دلالی است؟ خیر؛ دلال پول خود را به مردم ی‌دهد و با استفاده از کارت ملی آن‌ها به راحتی در این قرعه کشی‌ها شرکت می‌کند بنابراین این شروط تنها موجب زحمت مردم و ایجاد درآمدی برای بانک‌ها و خودروسازان می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه در نظر گرفتن این شرایط مدیریتی و عاقلانه نیست، ادامه داد: مشکل اصلی در حوزه خودرو عدم توجه به اصل موضوع است تا زماینکه مسئله را نفهمیم، راه را غلط می‌رویم و مردم به دلیل تصمیمات اشتباه مدیران در استرس و... به سر می‌برند.

سیاه‌کلی تصریح کرد: ما باید در حوزه خودرو از تجربه‌های دنیا استفاده کنیم، در کدام یکی از کشور‌های جهان خودرو در بورس عرضه می‌شود یا از سازوکار قرعه‌کشی برای توزیع خودرو استفاده می‌کنند، در تمام کشور‌ها عرضه و تقاضا محور است و اگر تولید نتوانست نیاز بازار را تامین کند باید از واردات بهره گرفت.

وی با بیان اینکه تنها یک نسخه برای ساماندهی صنعت خودرو وجود دارد باید تیراژ تولید افزایش یابد که در حال حاضر این امر ممکن نیست بنابراین برای جبران این کمبود بایستی از واردات بهره گرفت، ادامه داد: هر فردی که خلاف این نسخه عمل کند، کار اشتباهی انجام داده و مردم را اذیت کرده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: باید بپذیریم همان‌گونه که در شرایطی که برنج، گوشت، تخم مرغ، سایر موادغذایی و.. در بازار با کمبود روبه رو می‌شود از واردات استفاده می‌کنند، برای خودرو نیز از این نسخه استفاده شود؛ مافیا انقدر کار خود را به خوبی انجام می‌دهد که همه ما در زمینی که ترسیم کرده بازی می‌کنیم.

سیاه کلی با اشاره به اینکه ما راهی جز افزایش تولید و واردات نداریم، افزود: باید شرایطی فراهم شود که هر فرد بالای ۱۸ سال سن بتواند هر ۱۰ سال یک خودرو- نو یا دست دوم کمتر از ۵ سال کارکرد- وارد کند با این روش بازار خودرو ظرف ۶ ماه ساماندهی می‌شود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها