|

افت نسبی تقاضا در بازار و ثبات مقطعی قیمتِ روز آهن

قیمت میلگرد آجدار در شماری از مبادی فروش بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومان اصلاح خورد و تعدادی نیز ثبات قیمت داشتند.

لینک کوتاه کپی شد

با نزدیک شدن به پایان هفته شدت التهاباتی که از ابتدای هفته در قیمت آهن آلات مشاهده شد، کاهش یافت و روند ثابتی در کلیه زیرمجموعه‌های بازار آهن داخلی حکمفرما شد حتی در برخی مبادی فروش اصلاح قیمت هم مشهود بود.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از آهن پایس؛ بازار ارز که در طول هفته تا مرز ۵۶ هزار تومان افزایش یافته بود روز گذشته تا حدودی اصلاح شد و تا نیمه‌های کانال ۵۳ هزار تومان هم رسید؛ درواقع قیمت دلار بین دو کانال ۵۴ و ۵۳ شناور بود و در پایان روز هم روی ۵۴ هزار و ۵۰ تومان بسته شد.

بررسس نوسانات بازار آهن

روند کلی بازار آهن در روز گذشته کمی آرام بود در همین راستا قیمت میلگرد آجدار در شماری از مبادی فروش بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومان اصلاح خورد و تعدادی نیز ثبات قیمت داشتند، اما در این بین برخی کارخانه‌ها با افزایش ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومانی همراه بودند.

در یک ماه نخست سال جاری، پس از اصلاح قیمتی که در اواخر اسفند سال گذشته اتفاق افتاد، قیمت میلگرد آجدار با رشد ۱۲ درصدی مواجه بود و قیمت تیرآهن نیز به طور میانگین حدود ۱۵ درصد افزایش قیمت داشت.

قیمت ورق سیاه نیز در تعدادی از بنگاه‌ها بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومان کاهش داشت درحالی که افزایش ۱۰۰ تومانی هم مشاهده شد، ورق سیاه گیلان و کاویان هم ثبات قیمت داشتند. قیمت ورق رنگی، روغنی و گالوانیزه هم بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

قیمت روز تیرآهن شاخه‌ای در شماری از کارخانه‌ها اصلاح ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومانی داشت و سایر مبادی فروش نیز تغییر قیمت نداشتند؛ اما در این میان شماری از کارخانه‌ها قیمت قوطی آهن را حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان افزایش دادند درحالی که ثبات و کاهش جزئی هم در برخی کارخانه‌ها مشهود بود.

قیمت روز لوله داربستی، مبلی، صنعتی و سایر لوله‌ها در اکثر شرکت‌ها بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان افزایش قیمت داشتند. قیمت روز نبشی، انواع ناودانی و سپری هم در اکثر کارخانه‌ها بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان افزایش داشت و سایر شرکت‌ها نیز تغییر قیمتی نداشتند.

همانطور که از آمار بازار آهن برمی‌آید روز گذشته به‌رغم نوسانات افزایشی جسته و گریخته، روند کلی بازار آرام بود که دلایل متعددی می‌توان برای آن برشمرد. یکی از دلایل آن را می‌توان به اصلاح ۲ هزار تومانی نرخ دلار نسبت داد.

با افزایش قیمت روز آهن در ۳ هفته گذشته آن هم در شرایطی که قیمت محصولات فولادی صادراتی روند کاهشی دارد، نرخ دلار فولاد را تا ۴۴ هزار و ۵۰۰ تومان رساند که نتیجه این امر افت تقاضای سرمایه‌ای بود.

همچنین انتشار اخباری مبنی بر برگزاری جلساتی بین وزارت صمت و بورس کالا برای کنترل بازار عامل دیگری است که تا حدودی این التهابات را کاهش داد؛ همچنین افزایش حجم محصولات عرضه شده در بورس نیز عاملی برای کاهش التهابات بازار بود.

گزارش‌ها از بورس کالا نیز حاکی است که از ۱۹۳ هزار و ۴۰۵ تن محصول عرضه شده، حدود ۳۳ درصد معامله شد که رقمی معادل ۶۴ هزار ۳۸۰ تن گزارش شد. همچنین از ۱۴۶ هزار و ۱۵۶ تن میلگرد حدود ۴۱ هزار و ۶۴۷ تن معامله شد که معادل ۲۸ درصد است. گفتنی است میانگین قیمت میلگرد در عرضه دیروز ۲۴ هزار و ۵۶۶ تومان براورد شد که نسبت به قیمت پایه ۶/۰ درصد افزایش داشت.

همانطور که انتظار می‌رفت تقاضای چندانی برای عرضه‌های بورسی شکل نگرفت که علاوه‌بر عوامل ذکر شده، کاهش تقاضای چین و ریزش چشمگیر قیمت سنگ آهن و محصولات فولادی در بازار جهانی را می‌توان به رکود تقاضای بورس دیروز نسبت داد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها