|

ارزش سهام عدالت پنج شنبه 11 دی، وقت فروش سهام عدالت است؟

ارزش سهام عدالت امروز پنج شنبه 11 دی چقدر است و سهام عدالت در هفته آینده چه خواهد شد؟

لینک کوتاه کپی شد

در جریان معاملات دو هفته اخیر بازار سهام نماد‌های بنیادین روند نزولی داشتند و همین موضوع باعث روند نزولی سبد سهام عدالت نیز شد، اما پیش‌بینی می‌شود بازار سهام در جریان معاملات دو هفته آینده به نماد‌های بنیادین توجه کند.

ارزش سهام عدالت در پایان هفته جاری

حدود 2 هفته است که روند سبد سهام عدالت نزولی است و ارزش سهام عدالت از 14/2 میلیون تومان به 12/5 میلیون تومان رسیده و این افت قیمت به دلیل معاملات منفی نمادهای شاخص‌ساز در بازار سهام است.

گروه‌های پالایشی، پتروشیمی، فلزات اساسی و خودرویی در جریان معاملات این هفته روندی نزولی داشتند و معاملات منفی این نمادها باعث روند نزولی سبد سهام عدالت شد.

با این حساب ارزش ۶۰ درصد سهام عدالت قابل فروش به ۷ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان و ۳۰ درصد آن به ۳ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان رسید.

سهام عدالت را بفروشیم یا نگه داریم؟

بسیاری از کارشناسان عقیده دارند سهام عدالت در بلندمدت سبدی ارزنده است اما در کوتاه مدت بازدهی زیادی نخواهد داشت و از طرفی برخی از کارشناسان عقیده دارند بازار سهام در جریان معاملات دو هفته آتی باید نمادهای شاخص‌ساز رشد خواهند کرد و ارزش سهام عدالت نیز به تبع رشد این نمادها رشد خواهد کرد.

البته باید اشاره کرد که فروش سهام عدالت در بازار سرمایه باعث افزایش عرضه در کلیت بازار و همچنین نوسان‌گیری شرکت‌ها و حقوقی‌ها از سبد سهام عدالت بود و به همین دلیل فروش‌ها متوقف شد.

با این حال توقف فروش سهام عدالت به مدت طولانی دوام نخواهد داشت و متولیان بازار معتقدند فروش سبد سهام عدالت در بازار سهام باید با برنامه‌ریزی و قوانین و مقرراتی انجام شود تا ضربه‌ای به معاملات بازار سهام وارد نکند و سهامداران نیز بتوانند پول فروش سهام عدالت خود را به محض فروش سهام دریافت کنند.

افت روزافزون ارزش سهام عدالت در حالی است که قرار است در بهمن ماه ۴۰ درصد دیگر این سبد نیز آزاد شود و حتی هنوز تکلیف فروش سهام عدالت نیز مشخص نشده است.

در هفته که گذشت عملکرد شاخص بورس چگونه بود؟

شاخص کل بورس هفته جاری را از  یک میلیون و 444 هزار و 854 واحدی آغاز کرد و در پایان هفته با 47 هزار واحد کاهش به یک میلیون و 397 هزار 797 واحد رسید.

پیش بینی بورس در هفته آینده

حجم نقدینگی در بازار سهام کم شده و پول به سمت صندوق‌های درآمد ثابت حرکت کرده است. همچنین با وجود افزایش نرخ‌های جهانی، شاخ‌سازان باز هم روندی نزولی دارند و از طرفی با ادامه روند نزولی صندوق‌های دولتی از جمله پالایشی یکم اعتماد و ریسک‌پذیری سهامداران کمتر شده است و شاید همین دلایل برای روند فرسایشی نمادهای شاخص‌ساز و خروج پول کافی باشد. اما روند صعودی بازار سهام کی آغاز می‌شود؟

عباس‌علی حقانی‌نسب، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز با اشاره به نرخ بهره گفت: چون نرخ بهره بالا است افزایش نرخ‌های جهانی به دلیل کمبود پول در بازار سهام نمی‌تواند تاثیرگذار باشد و به همین دلیل بازار سهام واکنشی به روند صعودی نرخ‌های جهانی ندارد و کاهش نرخ بهره در وهله اول به نفع اقتصاد و بعد به نفع بورس است.

این کارشناس در رابطه با روند نزولی و کم شدن نقدینگی در بازار سهام گفت: ریسک‌پذیری بازار سهام به دلیل نزدیک شدن به سالروز شهادت سردار سلیمانی و احتمال افزایش تنش‌ها کم شده و به نوعی بورس فعلا دست به عصا حرکت می‌کند اما به عقیده من با گذر زمان  روند صعودی بازار سرمایه آغاز می‌شود.

این کارشناس در رابطه با سیگنال‌های شروع روند صعودی بورس گفت: ما به هفته‌های پایانی ریاست جمهوری ترامپ نزدیک می‌شویم و هنوز بحث مذاکرات و بازگشت آمریکا به برجام مطرح است از طرفی اخبار غیررسمی نشان از تصویب FATF دارد اما هنوز در این‌باره چیزی مشخص نیست. همچنین تصویب کلیات بودجه نشان‌دهنده آن است که مجلس با وجود انتقاد شدید، به گشایش اقتصادی امید دارد و این موضوعات باعث می‌شود نقدینگی دوباره به سمت بازار سهام هدایت شود.

این کارشناس در رابطه با شاخص کل در جریان معاملال هفته آینده گفت: سهم‌های کوچک به واسطه بازیگران خود رشد زیادی داشتند و احتمال می‌رود در جریان معاملات هفته آینده روند شاخص‌سازان بهبود پیدا کند.

این کارشناس در پایان در رابطه با بازارگردان‌ها گفت: بازارگردانی در شرایط فعلی به معنای دستکاری بازار سهام است و بازارگردان‌ها تعهد و الزام تاثیرگذاری ندارند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها