|

رشد عجیب و غریب دوج کوین

دوج کوین چیست و در ایران از کجا بخریم؟

دوج کوین (Dogecoin) با واحد اختصاری DOGE یک ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک چین است که در ابتدا فقط برای شوخی ساخته شده بود، اما اکنون ارزش…

لینک کوتاه کپی شد

ارزش رمرزارزها در هفته‌های اخیر افزایش چشمگیری پیدا کرده و مورد توجه زیادی قرار گرفته‌اند. یکی از این رمزارزها، دوج کوین (Dogecoin) نام دارد که در مدت ۲۴ ساعت با افزایش قیمت ۶۰۰ درصدی مواجه شده. در این افزایش قیمت کاربران ردیت مانند سهام گیم‌استاپ نقش داشته‌اند، اما دوج کوین چیست و چه تفاوت و شباهت‌هایی با رشد ارزش سهام گیم‌استاپ دارد؟

دوج کوین چیست؟

دوج کوین که نام خود را از میم اینترنت دوج الهام گرفته، مانند بیت کوین یک رمزارز است که امکان تراکنش‌های همتابه‌همتا (P2P) را از طریق یک شبکه غیرمتمرکز فراهم می‌کند. رمزارزها یک بازار سرمایه‌گذاری جدید با نوسانات شدید هستند که بسیاری از سفته‌بازها یا دلال‌ها را به خود جذب می‌کنند.

حالا دوج کوین موردتوجه زیادی قرار گرفته و به علت ردیت، تیک تاک و توییت ایلان ماسک با افزایش ارزش مواجه شده. توییت اخیر ماسک توانسته تاثیر چشمگیری روی ارزش این رمزارز داشته باشد. مدیرعامل تسلا با استفاده از بیت کوین در نمایه توییترش قیمت بیت کوین را هم افزایش داده بود.

داستان دوج کوین از کجا آغاز شد؟

در دسامبر ۲۰۱۳ (آذر ۹۲)، قیمت هر واحد بیت کوین برای اولین بار به ۱,۰۰۰ دلار رسید. جهان حالا نگاهی جدی به ارزهای دیجیتال داشت. در همان زمان که حدود چهارسال از پیدایش بیت کوین می‌گذشت، برنامه‌نویسی به‌نام بیلی مارکوس (Billy markus)،‌ ارز دیجیتال خودش را برنامه‌نویسی کرد. با کمک جکسون پالمر (Jackson Palmer)، مدیر محصول و تحلیل‌گر داده در شرکت ادوبی، دوج کوین در آخرین روزهای سال ۲۰۱۳ متولد شد.

خالق این ارز دیجیتال که امروزه با نام مستعار شیبتوشی ناکاموتو (Shibetoshi Nakamoto – نامی طنز برگرفته از خالق بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو) و به‌صورت ناشناس زندگی می‌کند، بدون اهمیت دادن به‌ بازاریابی یا پذیرش آن از سوی مردم، فقط قصد داشت برای شوخی و تفریح، یک سیستم پرداخت آنلاین دوستانه و خودمانی ایجاد کند.

نام و ایده لوگوی این ارز دیجیتال از نژاد سگ «شیبا اینو» (Shiba Inu) گرفته شده است. حقیقت این است که قبل از ایجاد دوج کوین، کلمه «دوج» (Doge) و تصویر سگ شیبا اینو به‌عنوان میم (meme – طنز) اینترنتی شناخته شده بودند و افراد برای نوشتن متن‌های خنده‌دار خود از آنها استفاده می‌کردند.

dog

تصویر سگ شیبا اینو که به‌عنوان یک طنز اینترنتی گسترش پیدا کرد. کاربران از این تصویر برای بیان احساسات عجیب خود درباره یک واقعیت یا رویداد استفاده می‌کردند.

بنابراین، دوج کوین برخلاف دیگر ارزهای دیجیتال، در ابتدا برای هدف خاصی ساخته نشده بود. با این حال، چند ماه پس از شروع به‌کار و افزایش محبوبیت آن، حامیان اولیه این ارز دیجیتال اعلام کردند که از دوج کوین برای پرداخت انعام به فعالان اینترنت در ازای خدماتشان و کمک به خیریه‌ها استفاده خواهند کرد. دوستانه بودن جامعه و نام جالب دوج کوین در کنار این هدف انسانی که برای آن در نظر گرفته شده بود، طرفداران آن را چند برابر کرد.

 

تفاوت با رشد سهام گیم‌استاپ

در روزهای گذشته قیمت سهام شرکت AMC و گیم‌استاپ افزایش چشمگیری پیدا کرد که در ابتدا مربوط به «فروش استقراضی» بود. معامله‌گران وال استریت چنین کاری را برای شرکت‌هایی که برای نجات از شرایط کرونا با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند، انجام دادند. برای مثال میزان استقراض سهام گیم‌استاپ در پایان معاملات بیش از میزان واقعی بود. همین موضوع آن را در برابر افزایش چشمگیر قیمت سهام آسیب‌پذیر کرد.

این افزایش قیمت فرصتی برای درآمدزایی بود. چنین کاری برای برخی یک معامله منطقی بود، هرچند ریسک مخصوص به خود را داشت و امکان تشخیص دقیق سقوط و صعود قیمت سهام بطور دقیق مشخص نبود.

در این میان دوج کوین هم با افزایش چشمگیر ارزش خود مواجه شده و در حالی که برخی با اینکار به پول هنگفتی دست پیدا می‌کنند، برخی سرمایه‌گذاران ادعا کرده‌اند تا زمانی که قیمت آن به هدف اصلی یعنی ۱ دلار نرسد، آن را نمی‌فروشند. قیمت کنونی آن زیر ۵ سنت است.

برخلاف گیم‌استاپ، کمپانی برای سرمایه‌گذاری و همچنین فروش استقراضی وجود ندارد. در حالت کلی با دلیل خاصی برای اینکه دوج کوین ارزش خرید دارد، مواجه نیستیم و برای مثال این سوال شکل گرفته که چرا این رمزارز با افزایش چشمگیر ارزش مواجه شده است.

شباهت با رشد سهام گیم‌استاپ

با وجود تفاوت‌ها، شباهت‌هایی هم میان گیم‌استاپ و این رمزارز به چشم می‌خورد. معمولا سرمایه‌گذاران کوچک با پول نقد تقریبا بدون استفاده دست به معاملات آن‌ها می‌زنند. بسیاری از آن‌ها تا زمانی که به هدف خود دست پیدا نکنند، دست به فروش سهام یا رمزارز خود نمی‌زنند. کاربران ردیت به یکدیگر توصیه می‌کنند از بازار خارج نشوند، حتی در زمانی که خطر سقوط قیمت وجود دارد.

اگرچه می‌توان با سفته‌بازی درآمدزایی کرد، اما کار دشواری است و نمی‌توان به راحتی رشد و سقوط یک سهم یا رمزارز را پیش‌بینی کرد.

Dogecoin-1

دوج کوین را از کجا بخریم؟

برای خرید دوج، بهترین روش مراجعه به یک سایت صرافی ارز دیجیتال است. اغلب کاربران ساکن ایران معمولاً از یکی از دو روش زیر استفاده می‌کنند:

  • خرید مستقیم دوج کوین از سایت‌های ایرانی با ریال و کارت بانکی
  • خرید بیت کوین یا تتر از سایت‌های ایرانی با ریال و سپس تبدیل آن به دوج کوین در صرافی‌های خارجی مانند بایننس (Binance.com)

می‌توانید با جستجوی «خرید دوج کوین» در گوگل، وب‌سایت‌های ایرانی را که با ریال دوج معامله می‌کنند پیدا کنید و پس از ثبت‌نام در آنها، به‌طور مستقیم با کارت بانکی خود خرید انجام دهید. با این حال، از آنجایی که اغلب سایت‌های ایرانی دوج کوین را در فهرست ارزهای خود ندارند یا نقدینگی آنها پایین است و یا هزینه تمام‌شده خرید مستقیم در آنها بالا است، بیشتر سرمایه‌گذاران از روش دوم استفاده می‌کنند: خرید بیت کوین یا تتر از سایت‌های ایرانی و سپس تبدیل آن به دوج در صرافی‌های خارجی ارز دیجیتال مانند بایننس.

لیست صرافی‌های بین‌المللی که از معاملات دوج کوین پشتیبانی می‌کنند، در این لینک قابل‌مشاهده است. به این نکته حتماً توجه داشته باشید که صرافی‌های بین‌المللی به‌دلیل تحریم‌ها به کاربران ساکن ایران اجازه فعالیت نمی‌دهند و ریسک مسدود شدن حساب وجود دارد. با این حال، اغلب کاربران ایرانی در حال حاضر از بایننس استفاده می‌کنند که البته قبل از استفاده، باید با نرم‌افزار آی‌پی را تغییر داد.

 

جمع‌بندی

در حال حاضر بطور دقیق مشخص نشده که افزایش سرمایه‌گذاران تا چه اندازه می‌تواند در بلندمدت روی بازار بورس تاثیر داشته باشد یا اینکه در آینده با حباب‌های بیشتری مواجه می‌شویم یا خیر. سفته‌بازی دوج کوین تمام ویژگی‌های یک حباب اقتصادی را دارد و سرمایه‌گذاران توجهی به اصول بازار ندارند.

سرمایه‌گذاران بدون توجه به بازار، ارزش یک دارایی را بیش از واقعیت افزایش می‌دهند. برخی افراد بدون هیچ اصولی دست به معامله می‌زنند و توجه چندانی به بلندمدت ندارند، اما سرمایه‌گذاران جدی شاید در پایان به جمع سایر سرمایه‌گذاران اضافه شوند و البته با ضرر مواجه شوند.

 

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها