|

تحلیل بورس

بورس سال آینده امیدوار کننده تر است؟

آیا در سال 1400 شاخص کل بورس به سقف قبلی خود باز می گردد؟

لینک کوتاه کپی شد

پیش بینی بورس در سال 1400 ، سال آینده امیدوارانه تر است؟ اکنون که شاخص حدود 1 میلیون واحد نسبت به سقف قبلی خود ریزش کرد و بسیاری از سهامداران را متضرر و نا امید کرد است سوالاتی نظیر  بورس در بلند مدت چه می شود؟ آیا در سال 1400 شاخص کل به سقف قبلی خود باز می گردد؟ در ذهنشان مطرح می شود. در این مطلب تحلیل و پیش بینی بازار بورس از نظر یکی از کارشناسان بازار سرمایه را مطالعه می نمایید.

پیشنهاد می شود: پیش بینی بورس فردا چهارشنبه 29 بهمن 99 ، سیگنال مثبتی وجود دارد؟

پیش بینی بازار بورس در سال 1400

به گزارش بورس فردا و به نقل از اقتصاد آنلاین، شاخص کل بورس با کاهش ۷۳۰۶ واحد به رقم یک میلیون و ۲۵۷ هزار و ۶۱ واحد رسید. شاخص کل نیز با معیار هموزن با ۱۲۳ واحد رشد به رقم ۴۳۷ هزار و ۲۲۵ واحد رسید.

ارزش معاملات دو بازار بورس و فرابورس نشان ‌دهنده این است که بازار ارزنده شده و اکثر سهام به قیمت کف رسیده و شرکت‌های بزرگ و افراد حرفه‌ای به جمع‌آوری سهام ارزان از بازار اقدام کرده‌اند. معامله‌گران دیروز در بورس تهران بیش از ۶.۹ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۷۸۳ هزار نوبت معامله و به ارزش ۷ هزار و ۶۹۴ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

بیشترین اثر منفی بر افت دماسنج بازار سهام در روز قبل به نام نمادهای سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، فولاد مبارکه اصفهان و صنایع پتروشیمی خلیج فارس شد و در مقابل نمادهای معاملاتی ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت بندرعباس و فولاد خراسان با رشد خود مانع افت بیشتر شاخص بورس شدند.

در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله یک میلیارد و ۷۲۹میلیون ورقه به‌ارزش ۱۷هزار و ۳۶۱میلیارد تومان در ۴۰۷هزار نوبت، آیفکس ۸۴ واحد افت کرد و در ارتفاع ۱۷هزار و ۷۳۱واحد قرار گرفت. در این بازار هم بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی بیمه پاسارگاد، پلیمر آریا ساسول و پتروشیمی زاگراس شد و در مقابل نمادهای معاملاتی تولید برق عسلویه مپنا، زغالسنگ پرورده طبس و سنگ آهن گهر زمین بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

بورس در بلند مدت چه می شود؟ از دیدگاه کارشناس بورس

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه، اظهار کرد: یکی از دلایل منفی شدن امروز بازار به این دلیل بود که روز گذشته حجم عرضه‌ها توسط برخی از نهادها بالا رفت. وی ادامه داد: از سوی دیگر همزمان شاهد بالا رفتن یک درصدی نرخ بهره اسناد خزانه در سه روز گذشته بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: البته معامله‌گران کوتاه مدت در بازار بسیار فعال هستند. به همین خاطر امروز شاهد یک مازاد عرضه سنگین بودیم و این مازاد عرضه به نقدینگی زیادی برای مهار شدن نیاز داشت. به گفته وی فعلا چنین نقدینگی در بازار وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه بازار در انتظار اخبار تازه است، افزود: فعلا بازار در فاز انتظار است تا روشن شود در چند روز آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد. هرچند بازارهای جهانی، وضعیت دلار و همچنین ارزندگی خود سهم‌ها دارند المان‌های مثبت به حساب می‌آیند اما کمبود نقدینگی در بازار به چشم می‌خورد.

او تاکید کرد: البته امیدواریم این کمبود نقدینگی با کاهش نرخ بهره جبران شود.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با وضعیت بازار تا پایان سال گفت: معمولا بازار در اسفندماه با کمبود نقدینگی مواجه است. به این دلیل که حقوقی‌ها معمولا آخرین سودهای خود را شناسایی می‌کنند. از سوی دیگر صندوق‌های بیمه، بازنشستگی، تامین اجتماعی و موارد دیگر هم پرداخت‌های آخر سال سنگینی دارند. از همین جهت فکر می‌کنم بازار فعلا در یک حالت تعادلی باقی بماند تا شرایط در سال آینده مشخص شود.

وی افزود: سهامدارانی که تا حالا در بازار مانده‌اند سهامداران باحوصله و کارکشته بازار هستند. قیمت‌ها نیز در اکثر نمادها در محدوده ارزندگی است و صرف نظر از این تحولات کوتاه مدت، شرایط خوبی در بلندمدت بازار خواهیم داشت.

منبع: بورس فردا

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها