|

گزارش

چند نکته مثبت و منفی درباره اپال!

عرضه اولیه اپال در چهارشنبه هفته گذشته انجام شد و از روز گذشته معاملات ثانویه آن آغاز شد.

لینک کوتاه کپی شد

عرضه اولیه اپال در چهارشنبه هفته گذشته انجام شد و از روز گذشته ۹ اسفند ۹۹ معاملات ثانویه آن آغاز شد. در دومین روز صف خرید این نماد عرضه شد که کمی عجیب به نظر می‌رسید. چند نکته مثبت و منفی درباره معاملات اپال را مرور خواهیم کرد! از ابتدای سال ۹۹ تاکنون ۲۵ نماد عرضه اولیه شدند. عرضه اولیه‌هایی که با رونق بورس در ماه‌های ابتدایی سال قرار بود هر هفته ادامه داشته باشد، اما در نیمه دوم سال برخلاف نیمه اول سال تنها شش نماد عرضه اولیه شدند.

آخرین عرضه اولیه سال جاری متعلق به نماد اپال بود. نمادی که در آذرماه سال جاری قرار بود عرضه اولیه آن انجام شود، اما بنا به دلایلی از جمله تعیین قیمت غیرواقعی هر سهم عرضه اولیه آن لغو شد تا اینکه سرانجام عرضه اولیه این نماد در ۶ اسفند ماه سال جاری و در اوج رکود بازار انجام شد.

با رسانه‌ای شدن عرضه اولیه اپال، کمپین‌هایی در راستای عدم مشارکت در این عرضه اولیه در فضای مجازی به راه افتاد و بعد از انتشار آمار‌های مشارکت مشاهده شد که چقدر این کمپین‌ها موفق عمل کرده بودند! میزان مشارکت به ۲.۵ میلیون کد کاهش یافته بود که کمترین میزان مشارکت در عرضه اولیه‌ها در سال جاری بود و با رکورد مشارکت‌ها که بیش از ۵ میلیون کد سهامداری بود فاصله داشت.  

حالا در دومین روز معاملاتی این نماد قرار است به چند نکته مثبت و منفی این نماد اشاره کنیم. تنها نکته مثبت اپال صف خرید ۹۴ میلیونی آن در روز جاری می‌باشد.  

اما نکات منفی اپال چیست؟

علیرغم کاهش ۱۵ درصدی حداکثر قیمت عرضه اولیه در مقایسه با نوبت قبل، باز هم گفته می‌شود که این نماد بالاتر از ارزش ذاتی خود عرضه شد. این مسئله هم اکنون در سایر نماد‌های عرضه اولیه شده در سال جاری از جمله وکبهمن، سیتا، ثامید و ... هم ملاحظه می‌گردد که با اینکه به زیر قیمت عرضه اولیه رسیده اند، اما باز هم حقوقی‌های آن‌ها حاضر به حمایت نیستند.

دومین نکته منفی فروش ۱۳۰ میلیون سهم توسط حقوقی‌ها در دومین روز معاملاتی تا این لحظه از بازار می‌باشد.

سومین نکته منفی شکسته شدن صف خرید در همان دقایق ابتدایی بازار و عرضه سهام توسط حقوقی‌ها بود که این مسئله در سایر عرضه اولیه‌ها مشاهده نشده بود. احتمال ریختن صف خرید باز هم وجود خواهد داشت. چهارمین نکته منفی به بزرگ بودن شرکت و زیاد بودن سهام در دست عموم باز می‌گردد.  

پیشنهاد می شود:

پیش بینی بورس فردا دوشنبه 11 اسفند 99

ارزش سهام عدالت پیش از معاملات امروز یکشنبه 10 اسفند 99

 سهام صندوق پالایش یکم امروز یکشنبه 10 اسفند 99

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها