|

تحلیل اقتصادی

ورود دلار‌های کره‌ ای و عراقی؛ آیا به بازار ارز شوک کاهشی وارد خواهد شد؟

دارایی‌های بلوکه شده در کره‌جنوبی تنها منابعی نیست که ایران سعی می‌کند از آن بهره‌برداری کند.

لینک کوتاه کپی شد

قنبری اقتصاد دان با اشاره به اینکه برای سر و سامان دادن به اوضاع اقتصادی باید چند اقدام به صورت همزمان انجام شود، یادآور شد: اولین مورد که بسیار فوریت نیز دارد تصویب FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده که بیش از دو سال است که معطل مانده، اگر این موضوع تصویب شود، قدرمسلم می‌تواند گره بسیاری از مشکلات اقتصادی را باز کند، در همین زمینه پول‌های بلوکه شده اگر ما عضو FATF بودیم، می‌توانستیم در مذاکراتی که انجام می‌دهیم، بسیاری از این منابع را به داخل کشور بیاوریم، در مورد واردات مواد اولیه و دارو نیز همین مورد صادق است.

 برخی از رسانه‌های کره‌ جنوبی خبر دادند که آمریکا موافقت خود را با آزادسازی یک میلیارد دلار از دارایی‌ های مسدودی ایران در کره‌ جنوبی اعلام کرده است. به‌ نظر می ‌رسد که قرار است معاملات مدنظر ایران، از طریق کانال مالی سوئیس صورت گیرد. پیش از این نیز، این کانال در برخی معاملات خرید دارو مورد استفاده قرار گرفته بود. مطابق اظهارنظر مسوولان، قرار است یک‌میلیارد دلار از این دارایی‌ها به کانال مالی ایران و سوئیس واریز شود تا صرف خرید دارو و غذا شود. درمورد اقلام دارویی نیز وزارت بهداشت با بانک مرکزی هماهنگ شده است.

به گزارش فرارو، دارایی‌های بلوکه شده در کره‌جنوبی تنها منابعی نیست که ایران سعی می‌کند از آن بهره‌برداری کند. در همین زمینه عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت خبر داده بود که قرار است با طرف‌های عمانی و عراقی نیز در زمینه آزادسازی منابع ایران مذاکراتی صورت گیرد.

با این حال به نظر می‌رسد مذاکره با کشور‌های عراق و عمان برای آزادسازی منابع ایرانی متوجه تامین کالا‌های اساسی خواهد بود و آن طور که به نظر می‌رسد قرار نیست در آینده نزدیک منابع ایران در کشور‌های همسایه به صورت نقدی در اختیار ایران قرار بگیرد.

در این راستا فواد حسین وزیر خارجه عراق که به تهران سفر کرده است در دیدار با علی شمخانی گفت که به زودی بر اساس مدل مورد توافق دو کشور روند پرداخت بدهی‌ها آغاز می‌شود.

وی با اشاره به توافقات انجام شده میان مسئولان دو کشور برای تادیه بدهی عراق به ایران که به دلیل تحریم‌های خارجی به تعویق افتاده خاطرنشان کرد: "با تلاش مستمر حوزه‌های مالی و بانکی و دستگاه‌های اقتصادی ایران و عراق برخی از موانع مهم برداشته شده و به زودی بر اساس مدل مورد توافق دو کشور روند پرداخت بدهی‌ها آغاز می‌شود "

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها